۱۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۶:۴۳
کد خبر: 81536515
T T
۰ نفر
مقام آمریكایی:پیشنهاد چین نظر كره جنوبی برای دریافت سامانه موشكی «تاد» را تغییر داد

پكن - ایرنا - یك مقام آمریكایی اعلام كرد كه پیشنهاد وسوسه‌انگیز و اغواكننده چین باعث شده است، كره جنوبی از دریافت سامانه موشكی «تاد» منصرف شود.

خبرگزاری یونهاپ كره جنوبی روز سه شنبه به نقل از یك مقام آمریكایی كه به نامش اشاره‌ای نكرد، نوشت: تصمیم اخیر كره جنوبی برای چشم پوشی از دریافت سپر دفاع موشكی موسوم به تاد از آمریكا، براساس ارائه كمكهای مالی قابل توجهی است كه چین قول آن را به مقامات سئول داد.

وی همچنین مدعی شده است: شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین و دبیركل حزب كمونیست این كشور در سفر ماه ژوئیه سال گذشته خود به كره جنوبی در مذاكراتی محرمانه با مقامات این كشور، پیشنهاد ارائه مشوقهای اقتصادی بی سابقه ای را به سئول داده است.

وی گفت: واقعیت این است كه جمهوری خلق چین سعی دارد ضمن كمرنگ كردن حضور آمریكا در معادلات منطقه شبه جزیره كره و اقیانوس آرام به عنوان یك قدرت موثر، خود را جایگزین واشنگتن در مثلث آمریكا - ژاپن - كره جنوبی كند.

وی همچنین تحریك احساسات ضد ژاپنی، نزدیكی با كره جنوبی و ایمن سازی آینده چین و كره شمالی از رهگذر این تحولات را بخش دیگری از راهبرد منطقه ای پكن در مواجهه با كشورهای این حوزه توصیف كرده است.

یونهاپ به نقل از این مقام آمریكایی نوشت: «متاسفانه' مقامات كره ای در برابر پیشنهاد پكن از خود نرمش نشان داده اند.»

كیم مین سئوك سخنگوی وزارت دفاع كره جنوبی روز سه شنبه به طور رسمی اعلام كرد كه كشورش برنامه ای برای استقرار سامانه موشكی تاد در خاك خود ندارد و این موضوع فعلا از دستور كار خارج شده است.

سیستم تاد یك برنامه تسلیحاتی زمین پایه با قابلیت تحرك و جابجایی است كه برای نابودی موشك های بالستیك كوتاه برد و میان برد درست چند ثانیه پیش از برخورد با زمین طراحی شده است.

این سیستم یكی از آخرین لایه های دفاعی در برابر موشك های بالستیك است و نقش مهمی را در برنامه های دفاعی آژانس دفاع موشكی آمریكا دارد.

كیم همچنین در توجیه سخنان خود گفت كه قدرت كنونی موشكی كره جنوبی از قابلیتهای دفاعی لازم در برابر هرگونه تهدیدی برخوردار است و می تواند اهداف نظامی كشور را بخوبی پیش ببرد. به همین خاطر سئول فعلا نیازی به موشكهای تاد ندارد.

استقرار سپر دفاع موشكی موسوم به تاد در خاك كره جنوبی بارها با اعتراض چین و روسیه همراه بوده است.

چین حتی اعلام كرده بود كه نصب این سامانه در خاك كره جنوبی به مناسبات پكن - سئول آسیب خواهد زد.

روسیه نیز پیشتر ضمن اعتراض به این برنامه آمریكا، استقرار این موشكها را ناقض امنیت ملی كشورهای منطقه دانسته بود.

آساق*231*1597*1577