۱۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۸:۵۳
کد خبر: 81536677
T T
۰ نفر
رييس پارك علم و فناوري: كريدور علم و فناوري خراسان رضوي داستاني تراژيك است

مشهد - ايرنا - رييس پارك علم و فناوري خراسان گفت: داستان كريدور علم و فناوري اين استان داستاني طولاني و تراژيك است.

دكتر سيدحسن علم الهدايي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: از سال 1387 اين بحث مطرح بوده و نشستهاي متعددي نيز پيرامون آن تشكيل شده زيرا اين كريدور يكي از ابزارهاي بسيار مهم توسعه و اشتغال است تا اتفاقات دانش بنيان را در هر عرصه و شغلي حتي در عرصه اصناف شكل دهيم.

عضو شوراي سياستگزاري كريدور علم و فناوري خراسان رضوي گفت: مراحل قانوني راه اندازي اين كريدور در پارك علم و فناوري خراسان رضوي طي شده و من به اتفاق نماينده استانداري در كارگروه شوراي عالي علوم، تحقيقات و فنّاوري(عتف) از آن دفاع كرده ايم.

وي افزود: اتفاق ديگري كه در اين حوزه افتاده اين است كه يكي از اعضاي هيات علمي دانشگاه فردوسي يعني مهندس امير ملك زاده به عنوان مديرعامل اين كريدور تعيين و بنا شده دبيرخانه آن هم در دانشگاه فردوسي باشد.

رييس پارك علم و فناوري خراسان گفت: دولت نيز بايد اعتباراتي براي راه اندازي كريدور علم و فناوري اين استان اختصاص دهد زيرا حتي با 200 ميليارد ريال نيز شايد نتوان آن را شكل داد.

وي افزود: در گذشته قرار بود مالزي در راه اندازي كريدور علم و فناوري خراسان رضوي سرمايه گذاري كند كه به جايي نرسيد لذا بخش خصوصي نيز بايد وارد ميدان شود و سرمايه گذاري نمايد و همانطور كه خيران مسجدساز و مدرسه ساز داريم بايد خيران فناور نيز ساماندهي شوند و در اين عرصه فعاليت نمايند.

دكتر علم الهدايي ادامه داد: يكي از كارهايي كه بايد براي راه اندازي كريدور علم و فناوري خراسان رضوي انجام شود اين است كه كسب و كارهاي مزاحم و شبه كسب و كار نيز بايد از منطقه كريدور حذف شوند.

وي گفت: يكي از جاهايي كه مي تواند بطور طبيعي به عنوان يك لكه بزرگ در كريدورعلم و فناوري خراسان رضوي نقش ايفا كند نيز پارك علم و فناوري اين استان است چون حوزه شركتهاي دانش بنيان و فناور همين پارك است.

عضو شوراي سياستگزاري كريدور علم و فناوري خراسان رضوي افزود: شهركهاي صنعتي نيز مي توانند در اين عرصه نقش آفريني قابل توجهي داشته باشند ضمن آن كه ايجاد يك برج فناوري اطلاعات نيز مورد نياز است كه به دنبال سرانجام رساندن اين كار نيز هستيم.

وي گفت: جانمايي مناسبي براي راه اندازي كريدور علم و فناوري خراسان رضوي صورت گرفته به نحوي كه 50 درصد زيرساختهاي لازم براي راه اندازي آن همچون فرودگاه، بيمارستان بين المللي، هتل، پارك علم و فناوري، دانشگاه بزرگ و دانشگاههاي ديگر در اين منطقه مهيا است.

كريدورهاي علم و فناوري شبكه اي انبوه از امكانات علمي، صنعتي، توليدي، آزمايشگاهي، تحقيقاتي، زيرساختهاي ارتباطي و افراد و اطلاعات است كه در يك امتداد جغرافيايي و بر اساس نظام مدرن با اهداف، راهكارهاي معين و هماهنگ شكل مي گيرد.

اين مراكز با جذب سرمايه هاي ملي، منطقه اي، اشتراك منافع آورده هاي همه‌ طرفهاي ذينفع و هم افزايي ميان سازمانها، مراكز و موسسات سبب ارتقاء نوآوري، توسعه علم و فناوري و در نتيجه توسعه توليد، اقتصاد و ايجاد جامعه دانايي محور مي شوند.

مرداد 1387 استاندار وقت خراسان رضوي كلنگ ساخت كريدور علم و فناوري اين استان را بر زمين زد اما از آن زمان تاكنون عمليات اجرايي خاصي براي اجراي اين كريدور صورت نگرفته است.

اين پروژه در تاريخ 11/2/1387 با شماره 18352/39570 در دولت نهم تصويب شد.

1922/1858