۲۰ اسفند ۱۳۹۳، ۱۵:۴۴
کد خبر: 81537774
T T
۰ نفر

تنديس شهيد باكري در ملكان نصب شد

۲۰ اسفند ۱۳۹۳، ۱۵:۴۴
کد خبر: 81537774
تنديس شهيد باكري در ملكان نصب شد

تبريز - ايرنا - همزمان با سالروز شهادت شهيد مهدي باكري از بزرگترين تنديس آن شهيد در شهرستان ملكان پرده برداري شد.

اين تنديس كه در محل ناحيه مقاومت بسيج ملكان نصب شده است، 5/5 متر ارتفاع و 5/1متر عرض دارد.

اين تنديس توسط دو برادر ملكاني بنام هاي شهريار و بختيار فتحي در مدت شش ماه ساخته شده است.

در كنگره يك روزه اي كه به همين مناسبت در ملكان برگزار شد، نماينده مردم ملكان در مجلس شوراي اسلامي، بزرگداشت اين شهيد را بزرگداشت همه شهدا دانست و گفت: يكي از ويژگي هاي منحصر به فرد شهيد باكري در كنار شجاعت، گذشت و محبت، ادب وي در رفتار، گفتار و عمل بود.

شهروز افخمي عدالت محوري، تحمل و سعه صدر را از ديگر ويژگي هاي شهيد باكري ذكر كرد و افزود: وي در كنار اخلاص و روحيه عاطفي بسيار اهل خردورزي و عقلانيت بود.

وي گفت: امروز براي ادامه راه شهدا و امام شهدا و براي عزت اسلام و مسلمانان نيازمندفرهنگ دفاع مقدس هستيم.

شهيد مهدي باكري درسال 1333 ه.ش در شهرستان مياندوآب در يك خانواده مذهبي و باايمان متولد شد. در دوران كودكي، مادرش را كه بانويي با ايمان بود از دست داد.

وي تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در اروميه به پايان رسانيد و در دوره دبيرستان (همزمان با شهادت برادرش علي باكري به دست دژخيمان ساواك) وارد جريانات سياسي شد.

بعد از پيروزي انقلاب و به دنبال تشكيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به عضويت اين نهاد درآمد و در سازماندهي و استحكام سپاه اروميه نقش فعالي را ايفا كرد.

شهيد باكري پس از آن بنا به ضرورت، دادستان دادگاه انقلاب اروميه شد و همزمان با خدمت در سپاه، به مدت 9 ماه با عنوان شهردار اروميه نيز خدمات ارزنده ‌اي را از خود به يادگار گذاشت.

اين فرمانده دلاور در اسفند ماه سال 63 در عمليات بدر در حالي كه رزمندگان لشكر را در شرق دجله از نزديك هدايت مي كرد، براثر اصابت تير مستقيم مزدوران عراقي نداي حق را لبيك گفت و به لقاي معشوق نايل آمد.

هنگامي كه پيكر مطهر فرمانده لشكر عاشورا را از طريق آب هاي هورالعظيم انتقال مي‌دادند، قايق حامل پيكر وي، مورد هدف آرپي‌جي دشمن قرار گرفت و قطره ناب وجودش به دريا پيوست.

شهرستان ملكان با 110هزار نفر جمعيت در 155كيلومتري تبريزمركزاستان آذربايجان شرقي واقع شده است.

1756/7228