۲۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۶:۳۹
کد خبر: 81539837
T T
۰ نفر

چين نگران افزايش اختيارات نظاميان ژاپني است

۲۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۶:۳۹
کد خبر: 81539837
چين نگران افزايش اختيارات نظاميان ژاپني است

پكن - ايرنا - اقدامات اخير كابينه شينزو آبه نخست وزير ژاپن براي افزايش اختيارات نظاميان اين كشور، موجب نگراني مقامات دولتي چين شده است.

به گزارش ايرنا، دو كشور چين و ژاپن داراي اختلافات تاريخي و سياسي هستند كه مسايل ارضي را نيز شامل مي شود. بخشي از اين اختلافات مربوط به دوران جنگ جهاني دوم و برخي در ارتباط با دوران جديد است.

نگراني چين از به قدرت گرفتن نظاميان ژاپني به اين خاطر است كه در سال هاي اخير روابط دو كشور به واسطه همان مسائل تاريخي و سياسي، بارها دچار تنش شده است و اين مساله حتي باعث گرديد رهبران دو كشور در جريان نشست سال جاري «اپك» در پكن، برخورد سردي با يكديگر داشته باشند.

«چنگ يونگ هوا» سفير چين در ژاپن روز جمعه در سخناني نگراني خود از اقدام اخير دولت ژاپن را اعلام كرد و در گفت وگو با روزنامه «چاينا ديلي» تلاش اين كشور براي قانوني كردن طرح عمليات برون مرزي ارتش را مورد نكوهش قرار داد.

چنگ ابراز اميدواري كرد كه دولت ژاپن با تصميم گيريهاي خود همچنان در مسير صلح و آرامش گام بردارد.

كابينه ژاپن اخيرا تصميم گرفته طرحي را به پارلمان ارائه كند كه در صورت تصويب، نظاميان اين كشور بتوانند بدون نياز به مجوز پارلمان در عمليات برون مرزي شركت كنند.

در واقع اين اقدام كابينه شينزو آبه، در راستاي افزايش اختيارات ارتش ژاپن پس از جنگ جهاني دوم است.

سفير چين از دولت ژاپن خواست تا به مواضع صحيح خود در گذشته به ويژه بيانيه «مورايام» پايبند باشد.

بيانيه مورايام، بيانيه اي است كه توسط «توميچي مورايام» نخست وزير وقت ژاپن در سال 1995 منتشر شد و در آن وي بابت اقدامات نظاميان ژاپن در خلال جنگ جهاني دوم و قبل از آن از كشورهاي همسايه عذرخواهي كرد.

چنگ در ادامه گفت وگوي خود تاكيد كرد كه چنانچه دولت ژاپن مسئوليت اشتباهاتش در جنگ جهاني دوم را نپذيرد و با وقايع آن به درستي برخورد نكند، اين مسئله موجب نگراني پكن نسبت به ماهيت صلح طلبانه اقدامات ژاپن خواهد شد.

وي با اشاره به تلاش هاي دولت ژاپن براي گسترش دايره عمليات نظامي ارتش اين كشور در منطقه و جهان گفت: اين موضوع بار ديگر آسيب هاي جدي به مردم آسيا وارد مي كند و به مثابه باز كردن زخم كهنه و نمك پاشيدن بر روي آن است.

اظهارات سفير چين پس از آن مطرح مي شود كه دولت ژاپن با ارائه طرحي به پارلمان اين كشور در نظر دارد تا كمك هاي لجستيكي براي نيروهاي خارجي همپيمان خود در عمليات هاي برون مرزي فراهم كند.

قرار است اعضاي حزب حاكم ليبرال دموكرات و همپيمان آن «كميتو»، براي بررسي اين طرح با اعضاي دولت جلسه برگزار كنند.

آبه، نخست وزير ژاپن در تلاش است با تغيير بخشي از قانون اساسي اين كشور اختيارات نيروهاي نظامي ژاپن را افزايش دهد.

در همين راستا، كابينه شينزو آبه در اول جولاي سال 2014 (10 تيرماه) با تفسير بخشي از قانون اساسي ژاپن به نيروهاي نظامي اين كشور اجازه داد تا از حق خود براي شركت در ترتيبات دفاع دسته جمعي استفاده كند.

شينزو آبه، نخست وزير ژاپن، اخيرا از داشتن يك «ارتش قدرتمند» سخن گفته اعلام كرد كه اين ارتش حق دارد در جنگ هاي بين المللي حضور داشته باشد.

طبق اعلام مقامات ژاپني، اين كشور در تلاش است محدوديت هاي قانوني در زمينه صادرات سلاح را نيز برداشته و به بهانه هاي مختلف از جمله گسترش فعاليت هاي اقتصادي، به جرگه صادركنندگان تجهيزات جنگي بپيوندد و از قرار معلوم، آمريكا نخستين بازار ژاپن در اين عرصه خواهد بود.

قانون اساسي ژاپن در سال 1947 تدوين و با فشار نظاميان آمريكايي ها به اين كشور تحميل شده است. طبق اين قانون، ژاپن اجازه داشتن «ارتش» به معني مصطلح آن را ندارد و در مقابل مي تواند نيروهاي محدود نظامي موسوم به «نيروهاي دفاع از خود» داشته باشد.

آساق*231*1597* 1095