۲۳ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۴۹
کد خبر: 81540255
T T
۰ نفر
غربال 90 درصد از كودكان 3 تا 6 سال قم در طرح پیشگیری از تنبلی چشم

قم - ایرنا - مدیركل بهزیستی قم گفت: 90 درصد از كودكان سه تا شش سال این استان در طرح پیشگیری از تنبلی چشم معاینه شدند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی بهزیستی قم، رضا سلیقه روز شنبه در گفت و گویی اظهار داشت: بیش از 56 هزار كودك در سطح استان بین 3 تا 6 سال وجود دارد كه 50 هزار و 956 نفر در طرح غربالگری شركت كردند.

وی گفت: از مجموع تعداد 12 هزار و 287 كودك كه با دستگاه غربالگر بررسی شدند، تعداد شش هزار نفر به اوپتومتریست ارجاع شدند.

وی اضافه كرد: از این تعداد، 578 نفر اختلال بینایی داشتند كه خانواده ‌ها در جریان قرار گرفتند و 22 نفر ارجاع به چشم پزشك، دو نفر نیاز به عمل جراحی و 554 نفر به عینك نیاز داشتند.

وی گفت: حدود 120 پایگاه در این طرح شركت كردند كه 98 پایگاه در شهر قم و 22 پایگاه در روستاها بوده است.

سلیقه بیان كرد: تنبلی چشم از بیماری ‌هایی است كه در ظاهر بیمار مشكلی ندارد، اما با طرح غربالگری بینایی كه بیش از 15 سال است در كشور اجرا می ‌شود، می ‌توان از شیوع این بیماری پیشگیری كرد.

وی با اشاره به چگونگی غربالگری بینایی، گفت: نخست كودكان در مراكز و مهدهای كودك از سوی مربیان آموزش ‌دیده شده، غربالگری می‌ شوند و در صورت داشتن مشكل، همكاری نكردن كودك و مشكوك بودن به تنبلی چشم، به اپتومتریست ارجاع داده می ‌شود.

وی با اشاره به نحوه پیگیری و درمان تنبلی چشم، اظهار كرد: اگر كودك از سوی مركز به اپتومتریست ارجاع داده شود و چشم ‌پزشك او را درمان كرد هزینه ‌ای از سوی والدین پرداخت نمی ‌شود و مراحل كار به شكل رایگان است.

مدیركل بهزیستی قم ادامه داد: حتی خانواده ‌های كم ‌بضاعت نیز برای خرید عینك از سوی سازمان بهزیستی حمایت می ‌شوند.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت مربیان مهدكودك‌ ها برای استفاده در طرح تنبلی چشم، بیان كرد: تمام مربیان مهدكودك‌ ها قبلا در طرح‌ های آموزشی سازمان بهزیستی شركت كرده ‌اند و بر اساس آن نیز از ظرفیت آن‌ ها استفاده شد.

وی در پایان خاطرنشان كرد: تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم، تشخیص به‌ موقع تنبلی چشم است، زیرا این ناهنجاری هنوز در بین خانواده ‌ها شناخته شده نیست، بنابراین همه كودكان زیر شش سال باید حداقل سه بار قبل از دبستان در سه ماهگی، دو تا سه سالگی و پنج تا شش سالگی معاینه شوند.ك/1

/2085/ 1175