۲۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۲۷
کد خبر: 81540418
T T
۰ نفر

نصيريان: هنرمند بايد در جريان مسائل روز باشد

۲۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۲۷
کد خبر: 81540418
نصيريان: هنرمند بايد در جريان مسائل روز باشد

تهران - ايرنا - بازيگر فيلم ايران برگر گفت: ماندگاري هنرمند به تداوم، پشتكار و توجه داشتن بستگي دارد. هنرمند بايد به طور مرتب در جريان مسائل روز باشد و دائم مطالعه كند.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگي ايرنا از برنامه هفت، اين برنامه سينمايي در آخرين نمايش خود در سال 93 ميزبان چهره هاي سينماي ايران چون علي نصيريان، مسعود جعفري جوزاني و كمال تبريزي بود.

بنا بر اين گزارش در قاب ماندگار ديگري از هفت ، علي نصيريان هنرمند فاخر سينماي ايران در جايگاه مهمان ويژه قرار گرفت.

نصيريان در اين گفت وگو در خصوص حس و حال اين روزهاي خود گفت: اگرچه به لحاظ جسمي توانايي سال هاي گذشته را ندارم اما به لحاظ دروني آن شوق و عشق و توجه را نسبت به كار خود دارم.

وي گفت: در طول اين سال ها آنچه انگيزه من براي كار بوده است شوق دروني و علاقه اي بوده است كه نسبت به اين كار داشته ام.

نصيريان آغاز كار خود را تئاتر بيان كرد و گفت: تئاتري كه ما در ابتداي كار شروع كرديم بر اساس تئاتري كه در آن زمان معمول بود، نبود. بلكه يك نوع تئاتر جديدتري بود كه به لحاظ سبك بازيگري از دوره رمانتيك به دوره مدرن انتقال يافته بود و يكسري مباني جديد تري را رقم مي زد.

اين بازيگر در خصوص حضور مستقل از تئاتر و ورود ناگهاني به سينما گفت: فكر نمي كنم اشكالي داشته باشد كه مستقل و جداي از تئاتر وارد سينما شود. سواي بحث فيزيك كه بايد يك بازيگر داشته باشد ورك شاپ ها و كارهايي كه در نوع بازيگري ديده اند خود مي تواند موثر باشد اما به لحاظ شخصيت پردازي كاراكتر و مباني اين چنيني، بازيگر در تئاتر پخته مي شود.

وي در پاسخ به اينكه كه رفاقت ميان بازيگران چقدر به كارشان كمك مي كند گفت: ميان گروه هاي بازيگر رفاقت و دوستي خيلي مهم است. نوع پارتنر و آشنايي و رفاقتي كه پيش از بازي ميان گروه وجود دارد خود مي تواند خيلي به كار كمك كند. چرا كه به هر حال بيشترين وقت ما با همكاران سپري مي شود.

نصيريان در بيان ارتقاي دانش فكري خود گفت: يكي از كارهايي كه مي توان با آن موجب ارتقاي دانش فكري خود شد استفاده كردن از برخورد با آدم ها است. براي نمونه برخي افراد بودند كه فرهيخته بودند و يا در فرنگ تحصيل كرده بودند بنابراين چيزهايي كه بيان مي كردند براي ما نو بود و سرنخ حساب مي شد كه در ادامه به دنبال آن مي رفتيم و آنها را پيدا مي كرديم. اما خود آموزي را به جوانان توصيه مي كنم. چراكه يك بخش عمده كار ما سواي تحصيل و مباني، خود آموزي است. به هر صورت سكوي پرتاب ما فرهنگ است.

اين بازيگر در بخش ديگري از صحبت هاي خود درباره وضعيت فيلمنامه در سينماي ايران گفت: براي پرداختن به اين امر بايد به نمايشنامه نويسي برگرديم. چرا كه در نمايشنامه نويسي هم تاريخ دوري نداريم. ما نسبت به كشورهاي اروپايي زمان زيادي را از نگارش اولين نمايشنامه ها پشت سر نمي گذاريم و در متن ضعف داريم كه بايد روي آن كار شود.

اين كارگردان سينما ادامه داد: روش قصه گويي نيز تغيير كرده است و خيلي حرف ها نيز عوض شده است. در نتيجه بيشتر بايد تلاش كنيم و البته كه مميزي نيز موضوع ديگري در اين ميان است. در قبال محدوديت هايي كه در كار قائل مي شوند بايد جايگزين هايي نيز وجود داشته باشد تا بتواند سينما را مستقل نگاه دارد.

اما در بخش ديگري از اين مسعود جعفري جوزاني در كنار بازيگر خود در فيلم ايران برگر، علي نصيريان حاضر شد.

جعفري جوزاني در خصوص خصوصيات اخلاقي نصيريان گفت: نصيريان، انسان بزرگ و هنرمند ويژه اي كه اي كاش از لحاظ اخلاق و نظم، ديگران شبيه ايشان باشند. چرا كه امتياز بزرگي است و چنين افرادي استثنايي هستند و همين طور علاقه و عشقي كه به كار دارند از ديگر نكات قابل توجه است.

وي در ادامه درباره فيلم ايران برگر گفت: ابتدا زماني كه داستان معاصر را مي خواندم متوجه شدم كه در يك جاهايي، اين داستان از تراژدي گذشته و به كمدي رسيده است.

وي با اشاره به اينكه به هر حال تاريخ در حال تكرار است توضيح داد: محافظت نكردن از راي ها و قول هايي كه در ابتدا داده مي شود كه در نهايت نيز نمي توانند آنها را انجام دهند كمدي است و تحت شرايطي براي راي آوردن به نوعي جو گير مي شود.

اين كارگردان با بيان اينكه قصه اين فيلم بر اساس اين فكر شكل گرفت كه حرف هاي تلخ و تراژدي رابايد با زبان طنز گفت ادامه داد: در اين اكران نوروزي آرزوي من اين است كه هر ايراني اين فيلم را دو بار ببيند يك بار با خيال راحت و يك بار هم به آن بينديشد چرا كه اين فيلم بهترين اثر سينمايي است كه من ساخته ام.

اما در سكانس ديگري از برنامه هفت كمال تبريزي، كارگردان فيلم در حال اكران طعم شيرين خيال مهمان برنامه هفت بود.

كمال تبريزي در اين گفت وگو درپاسخ به اينكه اكثر فيلم هايش حاشيه ساز بوده اند و اين فيلم به نظر مي رسد كه اين گونه نيست بيان كرد: اتفاقاً خودم براي اين فيلم حاشيه درست كرده ام و آن هم اعتراض به شوراي پروانه نمايش بود كه دو نمونه از ديالوگ هاي فيلم را تشخيص دادند كه نبايد باشد.

وي در خصوص پرداخت به موضوع محيط زيست در فيلم اخير خود گفت: فكر مي كنم براي ساخت چنين آثاري ديرهم شده باشد و زودتر از اين ها بايد به اين مسئله وارد مي شديم چرا كه جز موضوعات روز هستند و جلوتر از اين زمان سينما بايد به فكر آن مي بود.

اين كارگردان ادامه داد: ايده اوليه اين كار مربوط به محمدعلي حسين نژاد بود كه خود تهيه كننده كار است و زماني كه فيلمنامه را خواندم همين كه بحث انرژي هاي نو بود برايم جذاب به نظر رسيد.

وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود گفت: براي مسائل زيست محيطي و چگونگي زيست در طبيعت نياز به مشاوره هاي متعدد داشتيم والبته كه خانم ثميني نيز براي بازنويسي خود به كرمان سفر داشتند و اين فيلم در عين حال كه قصه اي جذاب و سرگرم كننده است ولي نكات اصلي در ارتباط با محيط زيست را مطرح مي كند كه دانستن آنها جز واجبات است.

فراهنگ**9246**1569