۲۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۳۸
کد خبر: 81540443
T T
۰ نفر

طالقان تجلی جلوه های باشكوه طبیعی و تاریخی ایران

۲۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۳۸
کد خبر: 81540443
طالقان تجلی جلوه های باشكوه طبیعی و تاریخی ایران

كرج-ایرنا- نام طالقان به واسطه شخصیت های دینی و فرهنگی برای هموطنان و بسیاری ازایران شناسان آشناست، منطقه ای مرتفع با طبیعتی دلنواز بر بام استان البرزخودنمایی می كند.

به گزارش ایرنا، چندسالی است هوای كم بارش بسیاری از مناطق كشور از جمله استان البرز را تحت تاثیر قرار داده اما طالقان به لطف ارتفاع بلندش توانسته سهم خود را از ابرها و آسمان بگیرد.

با آب شدن برف های زمستانی، طالقان یكپارچه سبزپوش و منطقه ای زیبا و منحصر به فرد می شود كه انتخاب گردشگری بسیاری ایرانیان در فصل بهار و تابستان است.

آبشارهای متعدد درسینه كوه و رودخانه هایی كه دل سنگ ها را می شكافند، جلوه های خدادادی طبیعت طالقان است كه دیدن این همه زیبایی هرگردشگری را به وجد می آورد.

85 روستا در دل كوه ها و اراضی نیمه مسطح طالقان، نقش های طبیعت و انسان را به رخ گردشگران می كشند و پرواز پرنده ها برآسمان منطقه و حركت وحوش در منطقه حفاظت شده طالقان، زیبایی این شاهكار را دوچندان كرده است.

درمسیرهشتگرد تا گردنه طالقان، باغ ها و روستاها هریك نمایشی از جلوه ها هستند و زمانی كه به بام گردنه می رسی، دریاچه سد طالقان، سلام گوی آب و آینه است و با زلالی و سبزینگی آب، سیمای طالقان را به گردشگران معرفی می كند.

هنوزغرق در شگفتی آب و آینه هستی كه قله استوار شاه البرز به ارتفاع چهارهزارو 200 متردر نقطه مرز طالقان و الموت آنجا كه طبیعت به سمت آسمان قد كشیده، مقابل چشمانت خودنمایی می كند اما در كنار شاه البرز، كوه های سات ، بام ، ناز، كهار، زمینه كوه، لشكرك، كلوان و ارژنگ با آراستگی خاص، نظم طبیعت خدادادی به نمایش گذاشته اند.

این تمام زیبایی های طبیعت طالقان نیست، غارهای كله سنگ د دنبلید ، زر در وركش ، بزج در بادامستان و آبشارهای شاه البرز، شل بن درغرب بزج، تره نو درجزینان، اسكان ، سوهان و كركبود هم جلوه های دیگر این طبیعت هستند.

اما دربین جاذبه های طبیعی طالقان، آثارفرهنگی تاریخی با قدمت بالای تاریخی را می توان دید كه از جمله آنها بقعه پیرنمیر است كه این بنا درروستای وشته از توابع طالقان، در هشت كیلومتری شهرك مركزی طالقان و دربالای ارتفاعات مشرف به روستا و مجاور دكل‌های فشار قوی برق قرار گرفته است.

در داخل بنا در هر ضلع یك طاق‌نمای تزئینی ایجاد شده كه داخل آنها به دو بخش تقسیم می‌شود، در بخش بالایی، تزئینات كاشی به رنگ‌های فیروزه‌ای و لاجوردی است كه برخی از باستان‌شناسان آنها را متعلق به دوره صفویه می دانند اما برخی دیگر با توجه به شباهت این كاشی‌ها به نمونه‌های مشابه در گنبد سلطانیه، مجموعه تاریخی شاه‌كرم جرقویه اصفهان و بنای شاسوسای كاشان، پیشینه بنا را به سده هفتم هجری معرفی می كنند.

امامزاده هاشم (ع ) نیز درروستای كجیران در پایین طالقان قرار گرفته است، بنای امامزاده در دامنه كوهی در شرق روستا و پس از غسالخانه قدیمی قرار دارد كه البته از سازه اصلی بنا هیچ اثری به جا نمانده است.

ضریح بنا چوبی است و امروزه قطعات مشبك آن به صورت پراكنده بر زمین‌های اطراف ریخته است، در چهار طرف مقبره پایه ستون‌های سیمانی كار گذاشته‌اند تا بنای جدیدی را در محل بسازند.

امامزاده موسی و سلیم (ع) درارتفاعات شمالی طالقان و بالای كوه جو تله‌سر و عثمان چشمه، داخل روستایی به نام اسفاران، كنار قبرستان روستا قرار دارد، بنای بقعه این امامزاده دو اتاق گنبددار با پلان مدوراز خارج و هشت ‌ضلعی از داخل است كه به‌وسیله یك اتاق میانی به هم متصل می‌شود.

نمای بیرونی بنا از سیمان سفید و دارای پوشش بام شیروانی فلزی است، درسمت جنوب بنا، ایوانی ستون‌دار و ابتدایی با ستون‌های چوبی، به اتاق میانی وارد می‌شود، در سمت غرب این ایوان درخت چنار چند شاخه و بسیار قطوری جلب توجه می‌كند و چشمه آبی نیز از جلوی بنا می‌گذرد.

باغ های میوه طالقان با باز شدن شكوفه ها در فصل بهار زیبا و دیدنی است، این شهرستان

تامین كننده بخشی از سیب درختی مردم استان های البرز و تهران است.

طالقان زادگاه مردان بزرگ دینی، فرهنگی و لشكری است، كه آوازه آن، مدیون شخصیت های نامدارش همچون مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی، مرحوم جلال آل احمد و سرلشكر شهید فلاحی است.

این شخصیت ها اسطوره های علم ، فضلیت ، مجاهدت و سلحشوری و ازافتخارات ایران اسلامی هستند.

خانه مرحوم آیت الله طالقانی درروستای گلیرد این شهرستان در ایام نوروز محل بازدید شمار زیادی از گردشگران است.

روستاهای طالقان از مناطق گردشگری استان البرز هستند كه شمار زیادی از گردشگران از این مناطق دیدن می كنند.

كورش لهراسبی فرماندار طالقان می گوید: در طول سال حدود سه میلیون گردشگر از این منطقه بازدید می‌كنند، این در حالی است كه جمعیت شهرستان طالقان در زمستان 30 هزار نفر و در تابستان از یكصد هزارنفر می گذرد.

وی گفت: توسعه مكان های پذیرایی با كمك بخش خصوصی در شهرستان طالقان از برنامه های مسوولان این شهرستان است.

لهراسبی خاطرنشان كرد: مشوق های ویژه برای سرمایه گذاری در این شهرستان پیش بینی شده است.

وی بیان داشت: درایام نوروز 94 امكانات ویژه ای برای خدمات دهی به گردشگران در این شهرستان پیش بینی شده است.

شهرستان طالقان در 70 كیلومتری شمال غربی كرج مركز استان البرز قرار دارد كه آثار تاریخی و طبیعی منحصر به فردی در این خطه از ایران اسلامی، جای دارد.ك/4

8029/ 6155