۲۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۴۵
کد خبر: 81540457
T T
۰ نفر

تشخيص هويت مشتريان بانك با ضربان نبض

۲۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۴۵
کد خبر: 81540457
تشخيص هويت مشتريان بانك با ضربان نبض

تهران - ايرنا -بانك هاليفكس در انگليس هويت مشتريان خود را از طريق ضربان نبض آنان تشخيص مي‌دهد.اين دستبند ضربان نبض مشتري را با نمونه ذخيره شده آن مقايسه كرده و پس از تاييد هويت فرد، به او اجازه مي‌دهد وارد حساب خود شود.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا از شبكه خبري بي بي سي ، در صورت رواج اين روش كه به صورت آزمايشي به اجرا گذاشته شده، كاربرد رمز عبور، كلمه ورود به سيستم و رمزهاي ديگر براي استفاده از خدمات بانكي لزومي نخواهد داشت و به جاي آن، به هريك از مشتريان يك مچ بند كوچك داده مي‌شود. اين وسيله مي‌تواند مشخصات دقيق 'ضربان نبض' هر فرد را را كه خاص اوست شناسايي كند و هويت دارنده اين ضربان را تشخيص دهد. فناوري تشخيص هويت از روي نبض دستاورد يك شركت كانادايي است.

در بانك هاليفكس، به مشتريان دستبندي داده مي‌شود كه به آن نام 'نايمي' Nymi داده شده است. اين دستبند ضربان نبض مشتري را با نمونه ذخيره شده آن مقايسه كرده و پس از تاييد هويت فرد، به او اجازه مي‌دهد وارد حساب خود شود.

اين فناوري بي شباهت به فناوري مورد استفاده در كارت‌هاي بدون تماس contactless نيست كه مسافران مترو و اتوبوس در شهرهاي انگليس به كار مي‌برند.

در اين روش، عبور دادن كارت از روي يك صفحه كوچك يا تماس با اين صفحه، نشان مي دهد كه آيا مشتري قبلا پول لازم براي سفر شهري خود را پرداخته است يا نه. اگر پول كافي در كارت باقي باشد، گيت ورودي مترو به روي دارنده كارت باز مي‌شود يا راننده اتوبوس اجازه سوار شدن را به مشتري مي‌دهد.

فشار دادن تكمه روي دستنبد اطلاعات مربوط به نبض كاربر را از طريق موبايل براي تاييد ارسال مي‌كند

شركت مبتكر روش 'امضاي نبضي' معتقد است كه استفاده از اين روش براي تاييد هويت همانند ساير روش‌هاي بيومتريك يا تشخيص هويت از روي خصوصيات فيزيولوژيكي افراد، به مراتب امن‌تر از استفاده از برگه‌هاي شناسايي يا اسم رمز و نظير آن است كه به سادگي ممكن است به دست افراد ديگر بيفتد.

به گفته اين شركت، اين روش حتي از شيوه تشخيص هويت افراد از روي اثر انگشت امن تر است زيرا نمي توان تپش قلب كسي را از او دزديد يا آن را كپي كرد.

مدير اين شركت گفته است كه اين روش امكان آن را مي‌هد تا هويت افراد به صورت 'بي‌سيم' تشخيص داده و تاييد شود.

كارشناسان گفته‌اند كه اين روش مي‌تواند كاربردهاي ديگري مانند باز كردن در و روشن كردن اتومبيل داشته باشد.

در بانك هاليفكس، مشتري مجهز به دستبند نبض سنج با فشار دادن يك تكمه كوچك روي آن، امكان آن را مي‌دهد تا اطلاعات نبضي او از طريق موبايل با اطلاعاتي كه قبلا ذخيره شده مقايسه شود و در صورت انطباق با آن، اجازه ورود به حساب مشتري داده شود.

علمي **1354**1599
۰ نفر