۲۵ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۴۵
کد خبر: 81543333
T T
۰ نفر

سرور چهارشنبه آخر سال را با پشيماني عوض نكنيم

۲۵ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۴۵
کد خبر: 81543333
سرور چهارشنبه آخر سال را با پشيماني عوض نكنيم

شهركرد- ايرنا- امروزه سنت و آيين كهن آخرين چهارشنبه سال، تبديل به دغدغه ذهني خانواده ها و مسوولان و برگزاري مراسمي توام با پشيماني و حسرت شده است.

به گزارش ايرنا، يكي از سنت هاي باستاني ايرانيان، برگزاري جشن 'چهارشنبه سوري' بوده كه در شب چهارشنبه آخر هر سال در همه شهرها با برپايي آتش، مراسم باشكوهي برگزار مي شده است.

گرد آوردن بوته و افروختن و پريدن از روي آن و گفتن عبارت 'زردي من از تو، سرخي تو از من'، شايد مهمترين رسم شب چهارشنبه سوري باشد اما در سالهاي اخير، اين رسم جاي خود را به ترقه بازي و استفاده از مواد محترقه و منفجره خطرناك داده است.

رفتار خشونت آميز و مغاير با عرف و منش جامعه نظير آنچه كه امروزه تحت عنوان چهارشنبه سوري شاهد آنيم، در هيچكدام از آيينهاي كهن ايران باستان ديده نمي شود و شايد بهتر است بگوييم، كساني كه با منفجر كردن ترقه و پراكندن آتش ، سلامت مردم را هدف مي گيرند، با تن دادن به رفتارهاي آميخته به هرج و مرج ، در واقع آيين كهن چهارشنبه سوري را تحريف كرده اند.

سوختگي و صدمه ناشي از برگزاري آيين چهارشنبه سوري كه در آن انواع مواد محترقه استفاده مي شود، گاهي به اين آساني ها خوب شدني نيست.

نابينايي ناشي از انفجار مواد محترقه دراين آيينها از مواردي است كه در اين سالها خبر آن را زياد مي شنويم و ميزان آن حتي به حدي است كه عنوان 'كوري چهارشنبه سوري' را به خود اختصاص داده است.

نيترات پتاسيم، كلرات باريم، ارسنيك، نيترات ساليسيوم و پركلرات پتاسيم به كار رفته در مواد محترقه و منفجره بدليل تركيب آنها با اكسيژن و كربن همگي خطرناك بوده و حتي ممكن است هنگام كار و تهيه اين مواد، عوارضي را براي كارگران به همراه داشته باشد.

به عنوان مثال مواد شيميايي با پايه كلر و كلرات بدليل درجه اشتعال بسيار پايين، ناراحتي هاي پوستي و ريوي ايجاد مي كند.

گرچه بسياري از جوانان از ايجاد صداهاي مهيب در اين شب لذت مي برند و براي ايجاد صداهاي بلندتر با يكديگر رقابت مي كنند اما آنها اصلاً فكر نمي كنند كه وقوع صداهاي مهيب و ناهنجار سبب بروز ناراحتي هاي روحي، رواني و سكته هاي قلبي در افراد مسن و حتي سقط جنين زنان باردار مي شود.

در هر حال، اينك شمارش معكوس براي آيين چهارشنبه آخر سال آغاز شده، اما همگي بايد مراقب باشيم تا مبادا آيين سنتي چهارشنبه سوري به فاجعه چهارشنبه سوزي تبديل نشود.

به گفته مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري شهركرد، والدين بايد كبريت و مواد آتش زا مانند نفت را از دسترس كودكان دور كنند و اجازه ندهند فرزندانشان با آتش زدن بوته و هيزم در محيط خانه يا پاركينگ، براي خود و ديگران خطر ايجاد كنند.

مجيد عليپور اظهار داشت: ظروف تحت فشار مانند كپسول، اسپري و حشره كش ها را نبايد داخل آتش انداخت و هيچ وقت از آتش يا ترقه به عنوان وسيله شوخي يا بازي با دوستان استفاده نشود.

اين كارشناس مسوول هشدار داد: استفاده از لباس نايلوني هنگام پرش از آتش، پرتاب مواد محترقه به سمت خودرو يا بالكن و پنجره هاي باز خانه ها از كارهاي خطرناك اين ايام است كه سالانه مشكلات زيادي را براي هموطنان ايجاد مي كند.

**آيين چهارشنبه سوري در چهارمحال و بختياري**

مردم چهارمحال و بختياري نيز طبق رسوم نياكان خود هر سال با جمع آوري هيزم و برافروختن آتش و پريدن از روي آن ابياتي مثل 'سرخي تو از من زردي من از تو' و 'غم برو شادي بيا محنت برو روزي بيا' را بيان مي كنند.

مردم مناطق عشايري اين استان نيز با روشن كردن آتش و پريدن از روي آن، سلامت و رزق و روزي و پايان غمهايشان را از درگاه خدا مي طلبند.

بختياريها هنگام پريدن از روي آتش اين شعر را سه بار مي خوانند:

تش تش نوروز ايكنم شادي هر روز ايكنم

سرخي تو سي مو زردي مو سي تو

غم بره شادي بيا محنت بره روزي بيا

برپادارندگان اين آيين در چهارمحال و بختياري، تعداد آتشهاي افروخته شده را مانند سبزه ها فرد مي گيرند و معتقدند كسي از روي آتش زوج بپرد، سال آينده چهارشنبه سوري نخواهد داشت.

در مناطق بختياري نشين چهارمحال و بختياري به چهارشنبه سوري،'چهارشنبه سيري'يا 'تشپرك' مي گويند.

بر اساس گزارش مسوولان چهارمحال و بختياري، آيينهاي چهارشنبه سوري اين استان در سال گذشته بدون حادثه خاصي سپري شده است.

همكاري و مشاركت خوب مردم و خانواده ها و هم افزايي پليس و نيروهاي خدمات رسان، در زمره دلايل برگزاري توام با آرامش آيينهاي سال گذشته در اين استان اعلام شده است.

بر اساس گزارشها، در حوادث چهارشنبه سوري سال گذشته در چهارمحال و بختياري، بطوركلي چهار نفر بصورت حضوري به بيمارستان آيت الله كاشاني شهركرد و يك نفر نيز به بيمارستان بروجن مراجعه كرده بودند.

7361/6027