۲۸ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۱۹
کد خبر: 81546577
T T
۰ نفر
ساخت فوتوكاتاليست قابل بازيافت براي تصفيه‌ آب‌هاي آلوده

تهران - ايرنا - پژوهشگران دانشگاه محقق اردبيلي با حمايت تشويقي ستاد توسعه فناوري نانو موفق به ساخت فوتوكاتاليستي با استفاده از فناوري نانو شدند كه مي توان از آن در صنعت تصفيه‌ آب و پساب استفاده كرد.

به گزارش ايرنا از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، اين فوتوكاتاليست از مواد غيرسمي و دوستدار محيط زيست ساخته شده و تا حدود پنج بار قابليت استفاده مجدد در فرآيند را داراست.

وجود آلاينده‌هاي سمي و خطرناك در محيط زيست و آب‌هاي آشاميدني كه منشأ آن‌ها پساب صنايع مختلف است يكي از مشكلات عمده‌ زندگي امروزي به شمار مي آيد و در ميان روش‌هاي مختلف، فوتوكاتاليست‌هاي مبتني بر مواد نيمه رسانا به عنوان يك فرايند منطبق بر اصول شيمي سبز، توجه گسترده‌اي را به خود جذب كرده است.

به گفته دكتر عزيز حبيبي ينگجه، محقق اين طرح و استاد دانشگاه محقق اردبيلي، فرايندهاي فوتوكاتاليستي دو مشكل اساسي دارند كه كاربرد آن‌ها را در مقياس بزرگ و صنعتي محدود كرده است و شكاف انرژي زياد فوتوكاتاليست‌هاي معمول، مانع از جذب نور مرئي خورشيدي در آن‌ها مي‌شود.

وي توضيح داد: از آنجا‌كه نور مرئي نسبت به فرابنفش، درصد بيشتري از نور خورشيد را داراست تخريب آلاينده‌ها توسط نور مرئي نسبت به تابش فرابنفش ارجحيت بيشتري دارد و از طرفي جدايي فوتوكاتاليست از چرخه‌ فرايند توسط دستگاه‌هاي فيلتراسيون و سانتريفيوژ اشكال دوم اين روش است.

اين محقق افزود: استفاده از فوتوكاتاليست تهيه شده در اين كار پژوهشي به دليل روش تهيه آسان و فعاليت بالاي آن تحت تابش نور مرئي، گزينه‌ مناسبي براي از بين بردن آلاينده‌هاي موجود در محيط زيست و تخريب مواد رنگي آلي موجود در آب است.

وي سادگي روش توليد، هزينه‌ پايين مواد اوليه، ويژگي غيرسمي و دوستدار محيط زيست بودن مواد استفاده شده در ساخت را از جمله مزاياي استفاده از اين فوتوكاتاليست ذكر كرد و گفت: اين نوآوري علاوه بر اين، به دليل ويژگي مغناطيسي، قابليت بازيافت و استفاده مجدد را امكان پذير خواهد كرد.

حبيبي ينگجه خاطرنشان كرد: روش استفاده شده براي ساخت، در مقياس بالا و در دماي پايين به كار رفته و نياز به هيچگونه مواد افزودني و يا مراحل آماده سازي ندارد بنابراين نتايج اين طرح در تصفيه پساب حاصل از صنايع رنگرزي و تصفيه آب آشاميدني قابل كاربرد خواهد بود.

وي بيان كرد: براي اين منظور، نانوكامپوزيت‌هاي مغناطيسي بر پايه كربن نيتريد گرافيت مانند

g-C3N4/AgBr/Fe3O4 به عنوان فتوكاتاليست حساس به نور مرئي ساخته شده و اين نانوكامپوزيت با استفاده از دستگاه‌هاي XRD، EDX، FTIR، DRS، TEM، TGA و VSM ارزيابي شده است.

دكتر عزيز حبيبي ينگجه عضو هيأت علمي دانشگاه محقق اردبيلي و انيسه آخوندي دانشجوي دكتراي شيمي فيزيك اين دانشگاه در انجام اين مطالعات همكاري داشته‌اند كه نتايج آن در مجله Ceramics International (جلد 41، شماره 4، سال 2015، صفحات 5634 تا 5643) به چاپ رسيده است.

علمي (1)**1055**1599
۰ نفر