۲۸ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۲۲
کد خبر: 81546578
T T
۰ نفر
مركز نجوم و اختر فیزیك مراغه قطب نجومی كشور است

مراغه - ایرنا - مدیركل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مركز نجوم و اختر فیزیك مراغه به عنوان قطب نجومی كشور فعالیت می كند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مظفر شریفی در آیین معارفه رییس جدید مركز نجوم و اختر فزیك مراغه افزود: علم نجوم با توجه به توسعه و حركت به روز آن نیازمند حمایت و پشتیبانی همه جانبه از سوی مسوولان است.

وی اظهار كرد: حفظ و توسعه فعالیت های مركز نجوم و اختر فیزیك مراغه به عنوان قطب نجومی كشور باید در اولویت كارهای مسوولان و نخبگان این علم باشد.

مدیركل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: همكاری دانشگاه ها با این مركز می تواند زمینه های توسعه این مركز و علم نجوم كشور را تسریع دهد و در این راستا نیز استفاده از ظرفیت علمی پژوهشگران از دیگر محورهای این هدف مهم است.

شریفی افزود: همدلی و همگرایی مسوولان در تمام جوامع یك نیاز برای رشد بود و مركز نجوم اختر فیزیك مراغه از بدو تاسیس تاكنون از این ظرفیت به خوبی استفاده كرده است.

نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین از پیگیری احیای عظمت از دست رفته تاریخی رصد خانه مراغه خبر داد و گفت: با همكاری مسوولان كشور در صدد هستیم طرح جامع توسعه و احیای این رصد خانه تاریخی را تدوین كنیم.

مهدی دواتگری افزود: اكنون تبدیل مركز تحقیقات نجوم و اختر فیزیك مراغه علاوه بر اجرای طرح های پژوهشی تبدیل به مركز آموزش عالی هدف گذاری شده است.

وی اظهاركرد: این اقدام از سال های گذشته با پذیرش دانشجویان مقطع دكتری آغاز شده و سعی می شود با كاربردی كردن تحقیقات پژوهشگران این علم را به سمت تولید هدایت كنیم.

در این آیین حسین عبادی به عنوان سرپرست مركز تحقیقات نجوم و اخترفیزیك مراغه منصوب و از زحمات علی عجبشیری زاده تقدیر شد.

مركز نجوم و اختر فیزیك مراغه در اردیبهشت سال 81 با موافقت شورای گسترش آموزش عالی وزارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان یك مركز پژوهشی تاسیس شد.

فعالیت های پژوهشی این مركز از سال ٨٢ آغاز شده كه علاوه بر محققان دانشگاه های داخل كشور محققانی از موسسات پژوهشی خارجی چون موسسه پژوهشی ایزمیران روسیه، رصدخانه كوت دازور فرانسه، رصدخانه بویراكان ارمنستان و دانشگاه باكو در قالب قراردادهای پژوهشی با این مركز همكاری داشته اند.

تاكنون اجرای ٤٤٥ طرح پژوهشی توسط محققان در این مركز پیشنهاد شده كه نتیجه آن چاپ بیش از 320 مقاله ISI ، ارایه 42 مقاله در كنفرانس های علمی بین المللی و ارایه 32 مقاله در همایش های علمی ملی است.

این مركز از مهرماه سال 1392 نیز فعالیت آموزشی خود را با پذیرش چهاردانشجو در دوره كارشناسی ارشد و دكتری رشته فیزیك نجومی آغاز كرده است.

مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 147 كیلومتری جنوب تبریز مركز آذربایجان شرقی واقع است.

3034/8023/1756**1599
۰ نفر