۵ فروردین ۱۳۹۴، ۱۴:۳۰
کد خبر: 81551080
T T
۰ نفر
تالاب بین المللی آذینی سیریك هرمزگان منطقه مهم گردشگری

بندرعباس - ایرنا - خور آذینی یا همان تالاب بین المللی آذینی سیریك هرمزگان منطقه مهم و منحصر به فرد از لحاظ اكولوژی و زیست محیطی برای گردشگری مسافران و گردشگران نوروزی در فصل بهار است.

تالاب بین المللی آذینی یكی از چهار تالاب بین المللی در هرمزگان است كه در فهرست تالاب‌های رامسر ثبت شده است.

این تالاب در 35 كیلومتری شهر سیریك واقع شده و از شگفت انگیزترین تالاب های گرمسیری كشور محسوب می شود و دارای مجموعه ای از جنگل های مانگرو با دو گونه برتر حرا و چندل است.

این رویشگاه جنگلی منحصر به فرد با وسعتی بیش از 500 هكتار از نواحی مهم زمستان گذرانی پرندگانی همچون پلیكان پاخاكستری، حواصیل خاكستری و اكرت ساحلی است.

البته تالاب بین‌المللی خور آذینی به لحاظ وجود رویشگاه جنگل حرا و چندل و زیستگاه انواع پرندگان و آبزیان از سوی سازمان محیط زیست به‌ عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد اما اكنون به دلیل كم توجهی مسوولان برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و توریستی، مكانی امن برای جولان سوداگران سوخت تبدیل شده است.

در سالهای اخیر با ساخت اسكله در نزدیك این خور و تردد شناورهای قاچاق سوخت، به طبیعت و محیط زیست این تالاب بین المللی خسارت های زیادی وارد شده و مسوولان هم تاكنون نسبت به جبران آن اقدامی نكرده اند.

این در حالی است كه درختان حرا و چندل در دریا در این تالاب جهانی رویش كرده و با حالت جذر و مدی از دریا نمایان می شوند كه محل تخم گذاری و زاد و ولد انواع آبزیان و پرورش آنان و همچنین انواع پرندگان ساحل زی و دریایی است.

از جاذبه های دیگر شهرستان سیریك می توان به قلعه شاداب (كلاگت)، قلعه سیریك، ساحل زیبای بندر كوهستك، بازارچه بزرگ میشی، باغات و مركبات و صیفی جات اشاره كرد.

هنرهای دستی رایج شهرستان سیریك شامل برقع دوزی، سوزن دوزی، زری بافی، گلابتون دوزی، گرگور بافی، سوند بافی، چادر شب بافی و سبد بافی از صنایع دستی منطقه است.

همچنین شهرستان نوبنیاد سیریك مركز پرورش و صادرات شتر در شرق هرمزگان بوده كه سالانه بخشی از آن به كشورهای حوزه خلیج فارس كه تقاضای زیادی برای اینگونه شترها وجود دارد، صادر می شود.

معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در خصوص جاذبه های تاریخی سیریك، گفت: یكی از این جاذبه ها، قلعه شاداب (كلاگت) در فاصله 45 كیلومتری مركز شهرستان و بر فراز صخره های بلند روستای كنارجو از توابع بخش بمانی است كه بر اساس سفال های به دست آمده به نظر می رسد از قرن نهم تا یازدهم هجری مورد استفاده بوده است.

عباس نوروزی ادامه داد: اثر تاریخی دیدنی دیگر این شهرستان قلعه سیریك واقع در سیریك كهنه در فاصله سه كیلومتری شهر سیریك است كه به نام كلات میر حاجی معروف بوده كه این قلعه امیرنشین در قرن هشتم تا دهم هجری استفاده می شده است.

یك كارشناس گردشگری در خصوص جاذبه های طبیعت گردی شهرستان سیریك گفت: ساحل شنی زیبای بندر كوهستك در مركز بخش بمانی سیریك یكی از مناطق گردشگر پذیر این شهرستان است.

فرزانه زاهدی بیان كرد: سواحل شنی و ماسه ای زیبای روستای كرپان و روستای گهردو از توابع بخش بمانی سیریك كه در دو طرف شمال و جنوب ساحل بندر كوهستك قرار دارند نیز بسیار جذاب و آرامش بخش هستند و سواحل زیبای بین گروگ تا سیریك نیز بسیار تماشایی است.

وی بیان كرد: بازارچه بزرگ میشی در فاصله پنج كیلومتری جنوب شهر سیریك در جاده اصلی سیریك جاسك واقع شده كه با وجود 180 دهنه مغازه و مجتمع خدماتی رفاهی در طول سال به خصوص ایام نوروز پذیرای مهمانان زیادی از سراسر كشور است.

این كارشناس گردشگری گفت: وجود سدهای خاكی بزرگ در روستاهای كنارجو، سرارو، پگو و كرپان و رودخانه های فصلی و جلگه های آبرفتی و خاك حاصلخیز باعث شده كشاورزی در مناطق مهمانی، سرزه، پابیر، گرائیگ، كنارجو و كرپان رونق قابل توجه ای داشته باشد كه زندگی و تماشای باغ ها و مركبات و صیفی جات خالی از لطف نیست.

شهرستان سیریك كه از نظر تاریخی همزاد میناب است، با 40 هزار نفر جمعیت در 170 كیلومتری شرق بندرعباس مركز استان هرمزگان واقع شده است.

2077/6048
۰ نفر