۹ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۳۲
کد خبر: 81553834
T T
۰ نفر
میلاد؛ میزبان سر به فلك كشیده تهران

تهران- ایرنا- بلندترین برج ایران در روزهای نوروز پذیرای میهمانانی است كه فرصتی را می جویند تا از چشم اندازی متفاوت و چند صد متر بالاتر از سطح زمین سراسر پایتخت را تماشا كنند.

با گذر از مسیری اختصاصی، پای سازه یی 435 متری می رسیم كه نمادی از تهران امروز به حساب می آید؛ سازه یی كه نگریستن از دامنه به قله ی آن به اصطلاح، كلاه از سر بازدیدكنندگان می افكند و آنان را به بالا رفتن و كنده شدن از سطح زمین فرامی خواند.

فضای پیرامونی برج با درختچه های تزیینی و ستون های سنگی خوش تراش آراسته شده كه گویی به میهمانان برج خوشامد می گوید. از میان فضای سبز، آب نماها و فواره های رنگین و حوضچه ی استوانه یی ماهی های تمیزكننده ی پوست، بازدیدكنندگان و گردشگران به پای برج می رسند. از این فاصله، اجزای بدنه ی ششمین برج بلند مخابراتی جهان و كلاه لبه دار آن به خوبی پیدا است.

ساخت این برج كه در زمینی 63 هكتاری در تپه های محله ی «كوی نصر» (گیشا) از سال 1374 آغاز شد، 14 سال بعد به پایان رسید و به پاس گرامیداشت یكصدمین سال ولادت بنیانگذار انقلاب اسلامی میلاد نام گرفت.

هنگام ورود، موسیقی جریان آب در آب نماها به همراه عطر گل های بهاری به استقبال می آید و سپس بالابر برج میهمانان را چندان منتظر نمی گذارد. این بالابر با سرعت هفت متر بر ثانیه، گردشگران را در كمتر از 50 ثانیه به نقطه ی اوج می رساند.

سازه ی اصلی برج، 12 طبقه دارد كه از این شمار، 4 طبقه برای بازدید همگان مهیا است. در نخستین مقصد بازدید، نمونك (ماكت) برج های بلند جهان در كنار 10 برج خشتی ایران و دیگر صنایع دستی چیده شده بر روی میزها به همراه فروشندگانی با لباس های سنتی خودنمایی می كند. در فضای بیرونی كه به سكوی باز شهرت و قُطری 60 متری و مساحتی 2 هزار و 680 متر مربعی دارد، بازدید كنندگان می توانند 10تا 15 دقیقه در نمایی 360 درجه یی، تهران را تماشا كنند.

پس از سكوی باز، طبقه ی دوازدهم در ارتفاع 302 متری و با مساحت 600 متر مربعی مشهور به آشیانه ی سیمرغ یا گنبد آسمان دومین مقصد بازدید كنندگان است؛ گنبدی شیشه یی به ارتفاع 13 متر كه بر روی دیواری هشت ضلعی در مركز این طبقه نصب شده است. این دیوار روایتگر تاریخ و فرهنگ این كهن بوم و بر و شاهكاری ویژه از هنر هنرمندان چیره دست ایرانی است كه فلز و نور را به زیباترین شكل تلفیق كرده اند و فضایی رویایی بر بلندای برج میلاد تدارك دیده اند. این اثر هنری مجموعه یی از نمادها، اسطوره ها و روایت های كهن ایران زمین و سیر تكاملی فرهنگ و تمدن 9 هزار ساله ی ایرانیان از امپراطوری بزرگ ایران تا دوران معاصر را در طیفی از رنگ های طلایی و آبی مایل به بنفش می نمایاند و روح بازدیدكنندگان را در تاریخ شكوهمند این سرزمین به پرواز در می آورد. وجود پرچم سرخ گنبد امام حسین (ع) در میان رنگ های آبی و طلایی، حس معنوی- مذهبی را نیز بر می انگیزد.

بازدید كنندگان برج، در طبقه ششم با منظره یی شگفت انگیز رو به رو می شوند. بزرگترین رستوران گردان جهان با ظرفیت بیش از 300 نفر آرام آرام می چرخد و طعم شیرین تماشا را در ارتفاع 276 متری به میهمانان می چشاند. این رستوران با آثار منحصر به فرد هنری كه روایتگر داستان های شاهنامه فردوسی است تزیین شده و برای هر گردشگری، محیطی دلنشین و تامل برانگیز به وجود می آورد. رستوران از 2 فضای ثابت و متحرك تشكیل شده است. بخش متحرك در هر ساعت، یك دور بر گرد قسمت ثابت می چرخد و دیدی 360 درجه یی به میهمانان رستوران می دهد.

دیدن دوازده تندیس مشاهیر ایران از جمله «محمود حسابی»، «نیما یوشیج»، «جلال ال احمد»، «سیمین دانشور»، «سهراب سپهری» و «امام خمینی (ره)» در طبقه ی پنجم برج بر لذت بازدید می افزاید. در خلق این مجسمه ها از روشی نوین استفاده شده است به گونه یی كه چهره و نگاه مجسمه ها كاملا با بیننده ارتباط برقرار می كند.

مركز خرید برج میلاد هم در طبقه ی چهارم واقع شده است. در این طبقه فروشگاه های گوناگون با نماكالا (برند) های معروف ایرانی و خارجی وجود دارد. «فودكورت» با 10 رستوران متنوع كه امكان پذیرایی از میهمانان در فضایی خانوادگی با دید زیبا از شهر تهران را فراهم می كند هم در این طبقه قرار دارد.

مرتفع ترین «دلفیناریوم» غیر ساحلی دنیا با نمایش و هنرنمایی شیرهای دریایی با ظرفیت 700 بازدیدكننده در ضلع غربی مجموعه ی برج میلاد قرار دارد. این مجموعه با اجرای برنامه های شاد و موسیقی زنده فضای فرح بخشی را برای خانواده های تهرانی و گردشگران فراهم می كند.

در نوروز امسال برج میلاد با برنامه های ویژه یی زیر عنوان «عطر یاس» از میهمانان خود پذیرایی می كند. عطر یاس كه از بیست و هفتم اسفند پارسال آغاز شده و تا چهاردهم فروردین ادامه خواهد یافت از ساعت 10 صبح تا 22 پذیرای شهروندان تهرانی، دیگر هموطنان و گردشگران خارجی است.

كمینه ی بهای بلیت دیدار از برج میلاد 9 هزار تومان و مربوط به سكوی دید باز و نیز بیشینه بهای بلیت 27 هزار تومان است كه با آن می توان افزون بر سكوی دید باز، گنبد آسمان، گالری هنری و موزه ی شهرداری را نیز دید. برای دانش آموزان، دانشجویان و خانواده های شهیدان، ایثارگران و جانبازان هم تخفیف هایی در نظر گرفته شده است.

افزون بر آنچه از بلندترین برج ایران گفته شد، ناگفته هایی مانده بود كه در كنار آگاهی بیشتر از برنامه های نوروزی، ما را بر آن داشت تا با «علیرضا شریفی» مدیرعامل برج میلاد به گفت و گو بنشینیم.

شریفی ابتدا درباره ی هدف و انگیزه ی برنامه های برج میلاد گفت: برج میلاد ششمین برج مخابراتی دنیا است كه در سال های اخیر تلاش كرد در كنار كاركردهای مخابراتی و فنی، مجموعه یی تفریحی، گردشگری و فرهنگی را در اختیار شهروندان قرار دهد. اقدام ها و فعالیت های این مجموعه در بخش تفریحی و گردشگری به گونه یی است كه این برج میزبان تعداد بسیار زیادی گردشگران داخلی و خارجی به ویژه در ایام و مناسبت های خاص مانند نوروز است. در نوروز پارسال بیش از نیم میلیون گردشگر به این برج بلند آمدند و تجربه ی موفق سال گذشته ما را بر آن داشت كه امسال نیز جشنواره ی نوروزی برج میلاد تهران را با عنوان عطر یاس برگزار كنیم.

مدیر عامل برج با اشاره به برنامه های ویژه ی نوروز اظهار كرد: 6 سرا برای جشنواره طراحی شده است. سراهای شش گانه ی عطر یاس در نوروز شامل سرای فرهنگ فاطمی، كودك، بازی و سرگرمی، گردشگری، سوغات و صنایع دستی و نیز اقوام ایرانی و ملل است. سرای ششم یعنی سرای ملل با هدف معرفی فرهنگ، هنر، آداب و رسوم اجتماعی و نیز شناخت دقیق تر و تعامل با كشورهایی چون افغانستان، قزاقستان، آذربایجان، تركیه، قرقیزستان، تركمنستان، تاجیكستان و ازبكستان طراحی شده كه در فرهنگ خود نوروز را پاس می دارند. در سرای ملل، مراسم آیینی، سنتی و هفت سین، نمایشگاه عكس و صنایع دستی و كارگاه های آموزشی برپا شده است. برپایی یكصد غرفه ی ایرانگردی و آشنایی با آیین‌ های اقوام ایرانی به همراه 6 چادر عشایری آذربایجان، قشقایی شیراز، گنبد كاووس، كرمانشاه، شهمیرزاد و سیستان و بلوچستان از اقدام هایی است كه با هدف ترویج فرهنگ و سنت اقوام ایرانی صورت گرفته است. اجرای موسیقی های محلی مناطقی چون گیلان، تركمن صحرا، آذربایجان، خراسان رضوی، كردستان، لرستان و ایستگاه‌های ورزشی و صنایع دستی در برج میلاد نیز از جمله برنامه های نوروزی است.

مدیر عامل برج میلاد همچنین از 2 ویژه برنامه ی نوروزی خبر داد و گفت: 8 فروردین ماه راس ساعت 20.30 چراغ های برج میلاد خاموش می شود و 12 فروردین ماه نیز همزمان با روز جمهوری اسلامی، برج میلاد با برنامه های ویژه ی فرهنگی میزبان گردشگران نوروزی خواهد بود.

وی از اكران سه فیلم سینمایی در روزهای نوروز در سالن‌ های سینمایی برج میلاد خبر داد و افزود: ایران برگر، رخ دیوانه و استراحت مطلق فیلم‌هایی است كه در این روزها به نمایش در می‌آید.

شریفی بر توجه ویژه ی مجموعه ی فرهنگی و گردشگری میلاد به نهادهای خیریه تاكید كرد و افزود: در نوروز امسال برج میلاد هر روز میزبان یك نهاد خیریه خواهد بود و در ویژه برنامه های خود پذیرای یتیمان، سالمندان و بزرگواران آسایشگاه های جانبازان هستیم.

علیرضا شریفی در پایان، از رشد 56 درصدی بازدید كنندگان برج در سال گذشته ی خورشیدی خبر داد و گفت: در سال 1393 اتفاق های بزرگ و متنوعی را در برنامه های برج میلاد شاهد بودیم كه باعث شد این برج در سالی كه گذشت همه روزه میزبان فرهیختگان و هنرمندان باشد به طوری كه در حال حاضر اقبال عمومی مردم نسبت به برج میلاد افزایش یافته و هر شهروندی امكان حضور در برنامه های متنوع فرهنگی و هنری برج میلاد را دارد.

همچنان كه گفته شد جشنواره ی نوروزی برج میلاد تهران تا پایان تعطیلات نوروزی برپا خواهد بود و شهروندان می‌توانند از 70 درصد برنامه‌ های پیش‌بینی شده در برج به صورت رایگان استفاده كنند. شماره ی تماس 8585 نیز به صورت شبانه‌ روزی پاسخگوی شهروندان درباره ی ویژه برنامه‌ های نوروزی و جزییات بازدید از این برج میلاد خواهد بود.

*از: فاطمه دهقان نیری (گروه پژوهش و تحلیل خبری)

پژوهشم**9294** 9279**2054
۰ نفر