۲۵ تیر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8155590
T T
۰ نفر
فرستاده پکن به خاورمیانه: چین از طرح صلح عربی حمایت می کند ..........................................................
دمشق، خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/04/86 خارجی.سیاسی.اتحادیه عرب.چین.ابتکار صلح عربی.
"سون بی گان" فرستاده ی چین به خاورمیانه روز دوشنبه در قاهره، بر حمایت کشورش از ابتکار صلح عربی تاکید کرد.
اتحادیه ی عرب در بیانیه یی که نسخه یی از آن به دفتر ایرنا در دمشق نمابر شد، گفت که فرستاده ی چین این مطلب را در گفت وگو با خبرنگاران در قاهره متذکر شده است .
بر اساس این بیانیه، سون در این مصاحبه که پس از دیدار با "عمرو موسی" دبیر کل اتحادیه عرب انجام شد، ابراز امیدواری نمود: با اجرای اصل "زمین در برابر صلح" و مذاکرات صلح بتوان به راه حلی عادلانه و فراگیر برای بحران خارومیانه دست یافت.
ابتکار عربی برای صلح در خاورمیانه سال 2002 میلادی در اجلاس سران عرب در بیروت پیشنهاد شد و در نشست سال 2007 همین اجلاس در ریاض مورد تاکید مجدد قرار گرفت.
بر مبنای طرح صلح عربی، در صورت عقب نشینی اسراییل تا خطوط پیش از جنک پنجم ژوئن سال 1967، کشورهای عربی روابط سیاسی با تل آویو برقرار می کنند.
به گزارش ایرنا، این مقام چینی اطمینان داد که پکن همچنان از حقوق مشروع و مطالبات عادلانه ی اعراب بویژه در مساله ی فلسطین پشتیبانی می کند.
سون، روابط چین و کشورهای عربی را گسترده خواند و از تلاش های دبیرکل اتحادیه ی عرب برای کمک به تقویت این روابط قدردانی کرد.
فرستاده ی پکن به خاورمیانه که مصر، اردن، مناطق خودگردان فلسطین و اسراییل را در فهرست سفر منطقه یی خود قرار داده، همچنین خواستار تقویت هر چه بیشتر روابط چین با اتحادیه ی عرب شد.
سون بی گان، پیشتر سفیر چین در ایران، عربستان سعودی و امارات متحده ی عربی و کاردار موقت کشورش در عراق بود.
چین که امنیت انرژی مورد نیاز خود از خاورمیانه را در گرو برقراری ثبات و آرامش در این منطقه می بیند، خواستار پیشبرد گفت وگوهای صلح برای حل نهایی مساله خاورمیانه است.
رسانه های خبری در چین می گویند: نفوذ پکن در خاورمیانه، نگرانی واشنگتن را برانگیخته است .
خاورم 3 / 2133 / 290 شماره 158 ساعت 18:01 تمام
۰ نفر