۱۲ فروردین ۱۳۹۴، ۱۸:۴۴
کد خبر: 81557021
T T
۰ نفر
مداخله در امور دیگر كشورها روندی معمول برای غرب به رهبری آمریكا شده است

مسكو -ایرنا- ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای، مداخله در امور دیگر كشورها كه روند معمول غرب به رهبری آمریكا برای دستیابی به اهداف سیاسی شده است، را از طرف خود و كشورهای عضو گروه بریكس محكوم كرد.

به گزارش دفتر مطبوعاتی كاخ كرملین، پوتین در بیانیه خود به مناسبت آغاز ریاست دوره ای یك ساله روسیه بر گروه بریكس گفت: كشورهای عضو گروه بریكس هر گونه تلاش مداخله جویانه در امور داخلی كشورهای مستقل را محكوم می كنند.

گروه بریكس از كشورهای روسیه، چین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی تشكیل شده است. روسیه ریاست گروه بریكس را از برزیل و برای مدت یك سال تحویل گرفت و در این مدت برنامه های مختلفی را برگزار می كند كه مهمترین آن اجلاس سران بریكس در شهر 'اوفا' پایتخت جمهوری باشقیرستان است.

رییس جمهوری روسیه در بیانیه خود خاطرنشان كرد: كشورهای عضو بریكس از حل و فصل مسالمت آمیز همه مناقشات بین المللی حمایت می كنند.

وی ادامه داد: روسیه در دوره ریاست بر بریكس از حداكثر امكانات این گروه پنج گانه برای تقویت و تحكیم امنیت و ثبات بین المللی استفاده خواهد كرد.

رییس جمهوری روسیه گفت: با توجه به تجربیات تلخ گذشته گروه بریكس بر ضرورت تلاش برای حل و فصل مسالمت آمیز تمام اختلافات و مناقشات تاكید دارد و هر گونه تلاش برای بكارگیری زور و مداخله خارجی را در امور داخلی كشورهای مستقل محكوم می كند.

وی یادآوری كرد: روسیه ریاست دوره ای بریكس را برعهده گرفت و این گروه پنج گانه از كشورهای مقتدر و بانفوذ تشكیل شده است كه نیمی از جمعیت جهان را در خود جای داده و حدود 30 درصد تولید ناخالص ملی جهان را به خود اختصاص داده اند.

پوتین در ادامه بیانیه خود در مورد نقش و جایگاه بین المللی گروه بریكس خاطرنشان كرد: این گروه در مدت كوتاهی كارایی و تاثیرگذاری خود را نشان داد. كشورهای عضو بریكس همواره در مسایل مهم بین المللی مواضع خود را با یكدیگر هماهنگ و تشریك مساعی می كنند.

وی افزود: اعضای بریكس در روند شكل گیری نظام چند قطبی جهانی و تنظیم ساختار جدید اقتصادی و مالی بین المللی مشاركت فعال دارند.

غرب به رهبری آمریكا در سال های اخیر از مداخله جویی به عنوان شیوه معمول برای دستیابی به اهداف سودجویانه خود استفاده می كند و رییس جمهوری روسیه امروز در بیانیه خود این رویكرد را محكوم كرد.

پوتین در گذشته نیز بارها آمریكا و كشورهای غربی هم پیمان خود را از مداخله در امور داخلی كشورهای دیگر به هر بهانه برحذر داشته و این گونه اقدامات را غیرقابل قبول خوانده بود.

اروپام*5*391** 3404