۱۵ فروردین ۱۳۹۴، ۱۳:۰۸
کد خبر: 81558951
T T
۰ نفر
استفاده از نانوالكترودهاي ساخت ايران در صنعت خودروسازي

تهران- ايرنا - شركت ايراني محصولي را با نام تجاري آرترود روانه بازار كرده است كه در صنايع خودروسازي، به ويژه در خط توليد بدنه‌ در شركت هاي خودروسازي كشوربه بهره‌برداري رسيده است.

به گزارش ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، آرترود، نانوكامپوزيتي از جنس مس و نانو ذرات آلومينا است كه در ساخت سره‌هاي الكترود جوش مقاومتي به كار رفته است، اين محصول، مقاومت مكانيكي و هدايت الكتريكي و حرارتي بالايي دارد؛ اين ويژگي‌ها جزء جدايي ناپذير الكترودهاي جوشكاري مقاومتي است.

مهندس آرش كمانكش مديرعامل اين شركت ايراني در خصوص اهميت توليد اين قطعات گفت: در طول 50 ساله‌ توليد خودرو در ايران، كشور ما همواره در زمينه قطعات سره الكترود وابسته به كشورهاي خارجي بوده و هيچ شركت داخلي قادر به توليد آن نبوده است، لذا به واسطه ورود اين قطعات، ميزان زيادي ارز از كشور خارج شده و صنعت مونتاژ خودرو همواره صنعتي وابسته بوده است.

وي بيان كرد: اين شركت با تلاش متخصصان خود موفق به ايجاد دانش فني و بومي سازي فناوري توليد قطعات سره الكترود جوش مقاومتي، شامل كلاهك‌هاي جوش نقطه‌اي و نازل‌هاي جوش زير پودري شده است، با انجام اين مهم، كاهش خروج ارز از كشور و وابستگي صنعت خودروسازي به كشورهاي بيگانه محقق شده است.

كمانكش بيان كرد: محصول آرترود كه با تكيه بر فناوري پيشرفته‌ نانو توليد شده، به دليل اثربخشي بالا، در تمامي خطوط و ايستگاه‌هاي جوشكاري، رباتيك و دستي شركت ايران خودرو با محصولات قديمي جايگزين شده و تمامي پارامترهاي دستگاه‌ها مطابق با اين محصول تنظيم شده است، با جايگزيني اين محصول و بدون ايجاد مشكلات فني در خط توليد، سرعت توليد خودرو و همچنين كيفيت نقاط اتصال افزايش يافته است.

مديرعامل اين شركت در خصوص ساير مزاياي اين محصول ادامه داد: به دليل استفاده از فناوري نانو درتوليد، عمر قطعات حدود دو تا سه برابر افزايش يافته است، اين ويژگي عليرغم افزايش قيمت محصول نسبت به نمونه‌هاي قديمي، از آنجا كه عمرمفيد قطعات الكترود را افزايش مي‌دهد، در نهايت كاهش هزينه‌هاي توليد خودرو را به دنبال دارد.

كمانكش يادآورشد: در فرايند توليد اين محصول از مس و نيز نانوذرات سراميكي آلومينا استفاده مي‌شود، نانوذرات آلومينا به صورت يكنواخت و با درصد وزني معين درون پودر مس توزيع مي‌گردندن پودر نهايي تحت دما و فشار بالا به صورت يكپارچه در آمده و به فرم ميلگرد تبديل مي‌شود.

وي افزود: نكته جالب اين است كه نانوذرات آلومينا درحالي باعث افزايش استحكام مس مي‌شوند كه در كاهش هدايت الكتريكي و حرارتي مس كمترين تاثير را دارند.

كمانكش گفت: خاصيت برجسته‌ اين ماده، استحكام و هدايت الكتريكي منحصر به فرد آن در دماهاي بالا است كه در هيچ يك از آلياژهاي خانواده مس ديده نمي‌شود، اين ماده خواص مذكور را تا يك هز ار درجه سانتي‌گراد نيز در خود حفظ مي‌كند، اين ويژگي از توزيع يكنواخت نانوذرات سراميكي در شبكه‌ مس و پايداري اين ذرات ناشي مي‌شود.

علمي (1) ** 9340**1599
۰ نفر