۱۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۹:۰۴
کد خبر: 81561838
T T
۰ نفر

مواد معدنی كلیدی برای تنظیم فشار خون

۱۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۹:۰۴
کد خبر: 81561838
مواد معدنی كلیدی برای تنظیم فشار خون

تهران - ایرنا - مطالعات محققان دانشگاه جان هاپكینز نشان می دهد كه سدیم، كلسیم، منیزیم و پتاسیم در كنترل و تنظیم فشار خون موثر هستند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، فشار خون نیرویی است كه توسط جریان خون به دیواره رگ ها وارد می شود تا خون در سراسر رگ ها و بدن جریان یابد. اگر این نیرو افزایش پیدا كند و در طول زمان ثابت باقی بماند، بدن با مشكلات زیادی روبرو می شود.

به طور متوسط از بین هر سه فرد میانسال، یك نفر به این عارضه مبتلا است. مطالعات نشان می دهد كه سدیم، كلسیم، پتاسیم و منیزیم، چهار ماده معدنی تاثیرگذار در كاهش یا افزایش فشار خون هستند.

*** سدیم

مصرف نمك در آمریكا به طور متوسط حدود پنج گرم در روز است. در برخی از كشورها این میزان به 15 تا 20 گرم در روز نیز می رسد. مصرف نمك با افزایش فشار خون ارتباط مستقیم دارد.

نتایج 167 مطالعه نشان می دهد كه كاهش مصرف نمك در تمام نژاد ها، باعث كاهش 3.5 درصدی فشار خون می شود.

*** كلسیم

نتایج متناقضی از تاثیر كلسیم بر فشار خون در دست است؛ ولی آنچه مسلم است این است كه كلسیم بر فشار خون تاثیر گذار است.

مطالعات نشان می دهد كه كلسیم از اختلالات فشار در دوران بارداری جلوگیری می كند. این اختلالات پره اكلامپسی و اكلامپسی نامیده می شوند. پره اكلامپسی حالتی است كه فشار خون زن باردار افزایش می یابد و علاوه بر آن، مقداری پروتئین به همراه ادرار دفع می شود.

این حالت معمولا با ورم دست و پا و افزایش ناگهانی وزن همراه است كه باید در اسرع وقت به پزشك مراجعه شود. اكلامپسی حالت تشدید شده پره اكلامپسی است كه باعث می شود مادر تشنج كند و به كما برود.

**** منیزیم

منیزیم باعث كاهش فشار خون می شود؛ ولی تاثیر آن روی فشار خون به اندازه سدیم و پتاسیم نیست.

**** پتاسیم

پتاسیم سبب كاهش فشار خون می شود. مقدار توصیه شده پتاسیم برای افراد بالغ حدود 4.7 گرم در روز است.

افزایش فشار خون یكی از مهمترین دلایل بیماری های قلبی و سكته مغزی است كه با رژیم غذایی سالم و كاهش وزن می توان آن را به راحتی كنترل كرد.

علمی (6) ** 9259**1440
۰ نفر