۱۸ فروردین ۱۳۹۴، ۱۷:۳۹
کد خبر: 81563037
T T
۰ نفر

تشخیص سلول های سرطانی با امواج صوتی

۱۸ فروردین ۱۳۹۴، ۱۷:۳۹
کد خبر: 81563037
تشخیص سلول های سرطانی با امواج صوتی

تهران - ایرنا - محققان دانشگاه پِن آمریكا موفق به توسعه روشی شده اند كه با استفاده از امواج صوتی، سلول های سرطانی تشخیص داده می شوند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، روش های كنونی برای تشخیص سلول های سرطانی، یا با استفاده از آنتی بادی ها انجام می شود یا بر اساس تفاوت این سلول ها با سلول های سالم صورت می گیرد.

در روش اول، آنتی بادی ها با سلول های سرطانی تركیب می شوند و این سلول ها را مجزا می كنند. در روش دوم، تشخیص با استفاده از تفاوت سلول های سرطانی با سلول های سالم از نظر اندازه، شكل ظاهری و خواص الكتریكی صورت می گیرد.

هر دو روش تشخیص زمان گیر و پرهزینه است و از دقت بالایی برخوردار نیست.

روشی كه محققان دانشگاه پِن طراحی كرده اند، سلول های سرطانی را در كمترین زمان ممكن، با بالاترین دقت و كمترین هزینه تشخیص می دهد. در واقع یافتن یك سلول سرطانی بین سلول های سالم، مانند پیدا كردن سوزن در انبار كاه است؛ زیرا باید یك سلول در بین میلیاردها سلول دیگر در نمونه خونی تشخیص داده شود.

این روش با استفاده از امواج صوتی انجام می شود كه در آن از یك دستگاه میكروفلوییدی صوتی استفاده می شود. نمونه خون بیمار از محفظه دستگاه عبور می كند. در حین عبور خون، فشار صوتی متناسب با اندازه و وزن سلول، به سلول های خون وارد می شود. این كار سبب می شود كه سلول هایی كه از جهت این دوفاكتور متفاوت هستند، وارد محفظه دیگری شده و جمع آوری شوند.

این روش كه تنها در كسری از ثانیه انجام می شود، برای زنان باردار نیز قابل استفاده است.

تشخیص سلول های سرطانی با استفاده از امواج صوتی، غیر تهاجمی و دقیق است و به هیچ عنوان تغییری در سلول های سرطانی و سالم ایجاد نمی كند.

نتایج این تحقیقات در Proceedings of the National Academy of Sciencesمنتشر شده است.

علمی (6) ** 9259**1440
۰ نفر