۱۹ فروردین ۱۳۹۴، ۱۷:۰۱
کد خبر: 81564311
T T
۰ نفر
استاندار اصفهان: تبديل كارخانه ريسباف به موزه هنر هرچه سريعتر اجرايي شود

اصفهان- ايرنا- استاندار اصفهان تاكيد كرد: لازم است بانك ملي هرچه سريعتر پيشنهادهاي ارائه شده در باره احداث موزه هنر در كارخانه ريسباف را اجرايي كند.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي استانداري اصفهان، رسول زرگرپور در ديدار با مديران بانك ملي افزود: موزه هنر اصفهان به موضوعي ملي تبديل شده است.

وي اظهار كرد: با توجه به اينكه كارخانه ريسباف بعنوان محل احداث موزه هنر اصفهان در اختيار بانك ملي قرار دارد، اميدواريم كه مديران اين بانك همكاري هاي لازم را در اين زمينه داشته باشند.

زرگرپور با بيان اينكه مديريت استان معتقد است كه ارزش ريالي اين مكان پرداخت شود، افزود: دو راه حل براي اين مورد پيشنهاد شده است.

استاندار اصفهان ادامه داد: شهرداري اصفهان در نظر دارد كه براي درصدي از زمين اين مجموعه كه كاربري خدماتي دارد، معادل قيمت روز آن مجوز تغيير كاربري صادر كند يا معادل ارزش روز آن از طريق اداره كل راه و شهرسازي طبق توافق طرفين، زمين در اختيار بانك ملي قرار گيرد.

زرگرپور گفت: بانك ملي بايد هرچه سريعتر اين دو پيشنهاد را بررسي و در يك بازه زماني مشخص با حضور اداره كل راه و شهرسازي اين موضوع را نهايي كند.

وي يكي از اصلي ترين كمبودهاي استان اصفهان را نبود موزه بزرگ فرهنگي و هنري عنوان و اظهار كرد: اصفهان بايد يك موزه هنر در خور جايگاه ويژه خود داشته باشد و انتظار است بانك ملي همكاري شايسته اي در اين زمينه كند.

استاندار اصفهان همچنين با بيان اينكه اصفهان صنعتي ترين استان كشور است، گفت: با توجه به حجم سرمايه گذاري در استان به همان نسبت نيز، نيازمند حمايت سيستم بانكي از سرمايه گذاران هستيم.

زرگرپور افزود: سيستم بانكي در اصفهان جايگاه ويژه اي دارد و با وجود گلايه و كارت زرد اينجانب به سيستم بانكي استان، بانك ملي از اهميت خاصي برخوردار است و به همين دليل حساسيت ويژه اي بر انتخاب مدير عامل اين بانك اعمال مي شود.

برات كريمي عضو هيات مديره بانك ملي ايران نيز در اين نشست احداث موزه هنر اصفهان را مايه افتخار كشور و استان اصفهان عنوان و اظهار اميدواري كرد با همكاري مديريت ارشد استان اين كار سرعت يابد چرا كه كاري ماندگار خواهد بود.

به گزارش ايرنا، كارخانه ريسباف اصفهان يكي از بناهاي شاخص تاريخي اين شهر و داراي شماره ثبت ملي است و علاوه بر اين در بعد تاريخ صنعت بويژه صنعت نساجي نيز اين بنا سابقه زياد دارد.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان درباره كارخانه ريسباف و احداث موزه هنر در آن گفته بود: تغيير كاربري بناي تاريخي اين كارخانه به موزه، نيازمند تغيير رويكرد فرهنگي بانك ملي است.

فريدون الهياري افزود: بر اساس مصوبات دولتهاي قبل مقرر شد كه اين كارخانه به عنوان 'موزه بزرگ اصفهان' تغيير كاربري داده شود.

وي تصريح كرد: اين بنا اكنون در تصرف و مالكيت بانك ملي ايران است و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نيز در حال مذاكره براي تغيير كاربري بناست.

الهياري افزود: حل اين موضوع از بعد بحثهاي مالي و ارزش ريالي نيازمند اهتمام جدي است كه در سطح ملي صورت گيرد.

بناي كارخانه ريسباف مربوط به دوره پهلوي است و به لحاظ موقعيت مكاني در محل يكي از باغهاي صفوي در چهار باغ اصفهان شكل گرفته است.

محوطه و عرصه اين بنا حدود هفت هكتار است و انبارها، برج ها و ساختمان هاي قديمي آن در مجموع به عنوان آثار شاخص دوره پهلوي ثبت ملي شده و ارزشمند است.

با توجه به ثبت اين بنا در فهرست آثار ملي كشور، بهره بردار و يا متصرف قانوني موظف به حفاظت و مرمت اين بناي تاريخي است.

در طرح تفصيلي مصوب ماده پنج شهر اصفهان كاربري اين محل به موزه تغيير كرده است.

بانك ملي ايران پارسال درصدد فروش ساختمان كارخانه نساجي ريسباف برآمد و آگهي مزايده اين بناي تاريخي را نيز منتشر كرد.

د/3011/ 6508