۱۹ فروردین ۱۳۹۴، ۱۷:۰۸
کد خبر: 81564318
T T
۰ نفر
چين به ژاپن بر سر ادعاهاي ارضي توكيو در كتاب هاي درسي اين كشور اعتراض كرد

تهران - ايرنا - خبرگزاري شينهواي چين روز سه شنبه به نقل از يك مقام وزارت خارجه اين كشور از اعتراض پكن به توكيو نسبت به ادعاهاي ارضي جديد ژاپن در كتاب هاي درسي اين كشور خبر داد.

براساس اين گزارش، 'هوا چونيينگ' مديركل رسانه هاي اين وزارتخانه امروز بر حاكميت هميشگي چين بر جزاير ديائويو و جزاير وابسته به آن كه ژاپن آنها را با نام 'سنكاكو' جزو خاك خود مي داند، تاكيد كرد و آنها را مستند به اسناد تاريخي بخش جدايي ناپذير خاك چين خواند.

وي در يك كنفرانس خبري گفت: پكن به شدت نگران تصميم دولت ژاپن براي بازنگري در 18 كتاب درسي اين كشور و گنجاندن نام تاريخي اين جزاير چيني به عنوان جزاير ژاپني است.

همچنين 'چو تائه يونگ' معاون وزير خارجه كره جنوبي روز دوشنبه با احضار سفير ژاپن به وزارت خارجه كره جنوبي به دليل تكرار ادعاهاي ارضي آن كشور نسبت به جزاير تحت مالكيت كره جنوبي مراتب اعتراض جديد سئول درخصوص گنجانده شدن اين ادعاهاي ارضي توكيو در كتاب هاي درسي ژاپن را به وي ابلاغ كرده بود.

وزارت خارجه كره جنوبي درعين حال با صدور بيانيه اي اعلام كرد: دولت ژاپن بار ديگر در اقدامي تحريك آميز با پنهان كاري و تحريف واقعيت هاي تاريخي در كتاب هاي درسي دبيرستان هاي اين كشور ادعاهاي گذشته مالكيت بر جزاير تحت مالكيت سئول در درياي ژاپن را تكرار كرده است.

آن بيانيه، جزاير دوكدو را بخش جدانشدني از قلمرو كره جنوبي خواند و افزود: اقدام ژاپن براي تزريق اين ديدگاه تحريف شده از تاريخ به افكار نسل جوان اين كشور به روشني ثابت كرده است تمايلي به جلب اعتماد طرف مقابل و ايفاي نقشي مسئولانه در قبال كشور همسايه خود ندارد و حتي به هيچ وجه حاضر نيست اشتباهات گذشته خود را برطرف و جبران كند.

وزارت آموزش و پرورش ژاپن اعلام كرده است: براساس سياست دولت از آوريل سال آينده در همه 18 كتاب اجتماعي دبيرستان هاي اين كشور نام دو جزيره صخره اي تحت مالكيت كره جنوبي كه در ژاپن تاكشيما ناميده مي شوند و نيز جزيره سنگاكو (در جغرافياي سياسي چين معروف به ديائويو و تيائويوتا در ادبيات سياسي تايوان) در درياي چين (مورد مناقشه چين، تايوان و ژاپن) را به عنوان بخشي از قلمرو ژاپن ياد خواهد شد.

البته پس از اعتراض سئول، 'يوشيهيده سوگا' دبير كابينه دولت ژاپن اعلام كرد كه دولت ژاپن بارها موضع خود را درباره جزاير غيرمسكوني تاكشيما (دوكدو) اعلام كرده و به دولت سئول اعلام كرديم كه اعتراض آنها را به هيچ وجه درباره مالكيت ژاپن بر اين جزاير نمي پذيريم.

وي ديروز در يك كنفرانس خبري در توكيو ضمن تاكيد بر ژاپني بودن اين جزاير مورد مناقشه با همسايه هاي چيني و تايواني در درياي ژاپن و چين، گفت كه دولت چين هنوز اعتراضي به اقدام دولت ژاپن براي جزاير سنكاكو نكرده است كه البته اعتراض چين به اين اقدام ژاپني ها امروز به گوش مقامات آن كشور رسيد.

همچنين در 12 اسفندماه گذشته بود كه 'چونگ ايوي هوا' رييس مجلس كره جنوبي در سفري به آمريكا سياست هاي گذشته ژاپن را امپرياليستي توصيف كرد و گفته بود: آشتي واقعي با ژاپن زماني محقق مي شود كه توكيو صادقانه از گذشته تاريخي خود عذرخواهي و اعلام كند از گذشته درس گرفته است.

اين امر موجب شده بود تا مناسبات دو كشور وارد مرحله جديدي از اختلافات سياسي خود قرار گيرد.

آساق**1378**1392