۲۲ فروردین ۱۳۹۴، ۱۹:۳۱
کد خبر: 81567417
T T
۰ نفر
تقويت زيرساخت هاي شبكه ريلي حلقه محوري از زنجيره توسعه متوازن است

اراك- ايرنا- مديركل تنظيم و نظارت بازار راه آهن جمهوري اسلامي ايران گفت: تقويت زيرساخت هاي شبكه ريلي كشور و حلقه محوري از زنجيره توسعه متوازن است.

مرتضي جعفري عصر شنبه در آيين بهره برداري از رام دوم قطار اراك - مشهد افزود: ناوگان ريلي ظرفيتي مطمئن، ارزان و با ايمني بالا براي جابجايي بار و مسافر است كه بايد بر اساس سياست هاي كلان هدفگذاري شده جايگاه آن در چرخه حمل و نقل تركيبي كشور تقويت شود.

وي گفت: پارسال 25 ميليون مسافر از طريق ناوگان ريلي كشور به نقاط مختلف ايران اسلامي جابجا شدند و پيش بيني مي شود اين رقم تا پايان سال جاري به 32 ميليون نفر برسد.

مديركل تنظيم و نظارت بازار راه آهن جمهوري اسلامي ايران ادامه داد: راه اندازي رام دوم قطار اراك - مشهد با ظرفيت 400 مسافر از جمله برنامه هاي راهبردي راه آهن جمهوري اسلامي ايران بود كه در راستاي افزايش ضريب كيفي و حجم جابجايي كل شبكه مسافربري محقق شد.

جعفري بيان كرد: رام دوم قطار اصفهان به بندرعباس و ساري به مشهد نيز هفته گذشته به سامانه ريلي كشور افزوده شد و پيش بيني مي شود تا پايان سال جاري شمار جابجايي مسافران تا مرز 32 ميليون نفر در سال برسد.

وي با بيان اينكه قطارهايي كه هم اكنون در نقاط مختلف كشور به بهره برداري مي رسند مطابق با استانداردهاي جهاني راه اندازي شده اند، اظهار كرد: سوخت قطارهاي قبلي به صورت خودانرژي تامين مي شد كه بر اساس آن رانندگان بايد در ايستگاه ها توقف مي كردند تا عمليات سوختگيري انجام شود و اين مهم گرم شدن واگن ها و درنتيجه نارضايتي مسافران را به دنبال داشت، اما قطارهاي جديد از طريق مولد برق سوختگيري مي كنند كه صرفه جويي در وقت و انرژي و نيز آسايش مسافران را به دنبال دارد.

وي با بيان اينكه توسعه شبكه ريلي حومه اي در دستور كار راه آهن جمهوري اسلامي ايران قرار گرفته افزود: خارج كردن واگن هاي فرسوده و قديمي از ناوگان ريل، توسعه و بهسازي ايستگاه ها و ساخت 45 نمازخانه در ايستگاه هاي قطار نقاط مختلف كشور مهمترين برنامه هاي اين دستگاه خدماتي در سال جاري است.

مديركل تنظيم و نظارت بازار راه آهن جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان كرد: جابجايي سالانه 56 ميليون مسافر از طريق ناوگان ريلي از برنامه هاي بلند مدت مسوولان راه آهن جمهوري اسلامي ايران تا پايان سال 1400 است كه اين مهم بيش از 30 درصد همه مسافران را در بر مي گيرد.

نماينده مردم اراك، كميجان و خنداب در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين آيين گفت: توسعه شبكه ريلي در استان مركزي به عنوان زيرساخت مهم بايد در اولويت برنامه ها باشد چرا كه اين استان صنعتي و كشاورزي است و در قلب ايران با حجم بالاي تردد و مسافر و بار قرار دارد.

حسن آصفري افزود: راه اندازي فرودگاه اراك نبايد مسوولان را از توسعه خطوط ريلي در اين استان غافل كند چرا كه همه افراد توانايي استفاده از حمل و نقل هوايي را ندارند بنابراين مسوولان استان مركزي بايد براي توسعه خطوط ريلي اين استان برنامه هاي كاربردي و برنامه محور داشته باشند.

وي ادامه داد: كيفيت خدمات ريلي روز به روز در دنيا در حال ارتقا است و مسوولان دولت يازدهم نيز توسعه عرصه ريلي با استانداردهاي روز دنيا را بايد در برنامه ها قرار دهند.

نماينده مردم اراك، كميجان و خنداب در مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: خطوط راه‌آهن براي تمام كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه به عنوان زيرساخت ايمن، ارزان و پركاربرد حمل ‌و نقل است و غفلت از آن به معناي كندي در امور و اركان پايه است.

وي ادامه داد: توسعه مسير ريلي اراك به قم و تكميل پروژه ريلي اراك به غرب كشور بايد با جديت بيشتري در دستور كار مسوولان استان مركزي قرار بگيرد چرا كه اين مهم نقش موثري در روان سازي و تسهيل جابجايي بار و مسافر در غرب كشور دارد .

آصفري با بيان اينكه واگن هاي توليدي شركت واگن پارس اراك مطابق با استانداردهاي جهاني توليد مي شود، افزود: اين شركت با وجود قابليت هاي بسيار زياد، تنها از 30درصد ظرفيت خود استفاده مي كند بنابراين اگر راه آهن جمهوري اسلامي ايران از توليدات اين شركت استفاده كند گامي اساسي در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي و ايجاد اشتغال در جامعه برمي دارد.

وي اضافه كرد: راه اندازي قطار اراك به خمين نيز يكي از مطالبات به حق مردم استان مركزي است چرا كه شهرستان خمين زادگاه معمار كبير انقلاب اسلامي است و مردم در طول سال براي بازديد از بيت تاريخي امام راحل به اين شهرستان سفر مي كنند.

معاون عمراني استاندري استان مركزي نيز گفت: ارتقاي سرعت قطار هاي استان مركزي از 120 كيلومتر به 160 كيلومتر در ساعت از اقدامات اولويت دار و در حال پيگيري توسط استانداري اين استان است.

مهدي زنديه وكيلي افزود: برنامه ريزي هاي لازم براي راه اندازي قطار در حد فاصل اراك و مهاجران نيز انجام شده كه تا پايان سال جاري عمليات ساخت اين پروژه آغاز مي شود.

مديركل راه آهن استان مركزي نيز گفت: رام دوم قطار اراك - مشهد از نوع قطار پلور بنياد و چهار تخته است كه با 10 واگن ظرفيت جابجايي 400 نفر را در هر سفر دارد.

جلال الدين كوكنار افزود: با پيوستن اين قطار به ناوگان ريلي اداره كل راه آهن اراك و بهره برداري از آن، انتقال مسافران و زايران حرم رضوي از امروز(شنبه) به صورت روزانه انجام مي شود.

وي بيان كرد: قيمت قطار پلور بنياد اراك - مشهد 940 هزار ريال است و ازكيفيت بالاتري براي خدمات دهي به مسافران برخوردار است.

كوكنار افزود: با بهره برداري از اين قطار مشكل ازدحام مسافر براي سفر به حرم رضوي رفع شده و مردم با آرامش و آسودگي بيشتري مي توانند بليت خود براي سفر به مشهد مقدس را تهيه كنند.

حوزه راه آهن اراك شامل خطوط ريلي به طول 426 كيلومتر استان هاي قم ، لرستان و مركزي برمي گيرد كه 20 ايستگاه را زير پوشش دارد.ك/2

3017/6013/1772
۰ نفر