۲۴ فروردین ۱۳۹۴، ۱۵:۴۶
کد خبر: 81569859
T T
۰ نفر

هفت روستای بخش سرخرود محمود آباد دچار آب گرفتگی شدند

۲۴ فروردین ۱۳۹۴، ۱۵:۴۶
کد خبر: 81569859
هفت روستای بخش سرخرود محمود آباد دچار آب گرفتگی شدند

ساری - ایرنا - فرماندار شهرستان محمودآباد گفت: شب گذشته بر اثر طغیان رود هراز 7 روستای بخش سرخرود دچار آبگرفتگی شدند.

سیف الله فرزانه روز دوشنبه افزود : بر اثر شدت گرما و افزایش دما در روزهای قبل و ذوب شدن یخچالهای برفی حوزه آبریز دشت هراز و همچنین بارش باران در شب گذشته حجم گسترده ای از آب كه سد انحرافی هراز آمل توان كنترل و انباشت و انتقال آن به سمت مزارع كشاورزی بابل و فریدونكنار نداشت سر ریز و موجب سیل و طغیان شدید در بخش سرخرود شده است.

وی وجود خار و خاشاك در مسیر هدایت آبهای سطحی و عدم لایروبی نهرها و بندها و همچنین تجاوز به حریم رودخانه را علت اصلی سیل عنوان كرد و افزود : خار و خاشاك موجود در مزارع و نهرها كه لایروبی نشده است از هدایت آب جلوگیری كرده و شدت طغیان آب های سطحی موجب انحراف مسیر آب به سمت روستاها شده است.

فرماندار محمودآباد خاطرنشان كرد : شهرستان محمودآباد در پایین دست رود هراز واقع شده است و در تابستان و فصل كشاورزی از كم آبی رنج برده و در زمستان هم دچار سیل و آبگرفتگی و خسارت به مزارع كشاورزی و منازل و راههای روستایی می شود.

وی افزود: سرعت شدید آب كه بیش از 200 متر مكعب تخمین زده می شود موجب تخریب راه روستایی نوده به جمشید آباد و همچنین پل روگذر روستا و آب گرفتگی 7 روستای اسلام محله، افراسرا ، میرده علیا، میرده سفلا ، گل محله ، سیرجارون وسایر مناطق روستایی شده است.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان محمودآباد با اشاره به آبگرفتگی منازل و تخریب راههای دسترسی مردم بخش سرخرود گفت: بخش اعظمی از مزارع كشاورزی و آب بندان های موجود در بخش سرخرود در سیل صبح امروز خسارت دیدند.

فرزانه با اشاره به حضور بموقع اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان محمودآباد در مناطق حادثه دیده گفت: كلیه امكانات شهرداری سرخرود ، راه و شهرسازی و هلال احمر و سپاه پاسداران و سایر دستگاههای عملیاتی و خدماتی جهت امداد رسانی و كمك به مردم در منطقه از ساعات اولیه صبح بسیج شده است.

به گزارش ایرنا، بارندگی شب گذشته در ارتفاعات سبب ایجاد سیلاب و مسدود شدن راه مواصلاتی منتهی به بخش بلده و قطع برق تمامی روستاهای این بخش در شهرستان نور شده است.

همچنین سیلاب موجب مسدود شدن راه ارتباطی كرج - چالوس و خساراتی نیز بر ابنیه های این محور زده است.

در حال حاضر تمامی رودخانه های استان مازندران مملو از آب ناشی از بارندگی های بالا دست است ، بطوریكه حجم آب در برخی از رودخانه های مهم به ویژه رودخانه هراز شهرستان آمل تا شش برابر متوسط روان آب افزایش یافته است.

مازندران بیش از 130 رودخانه بزرگ و كوچك دارد.ك/2

6097