۲۵ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۵۷
کد خبر: 81570886
T T
۰ نفر

آغاز فصلي نوين در پژوهش هاي مجموعه دستكند سامن ملاير

۲۵ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۵۷
کد خبر: 81570886
آغاز فصلي نوين در پژوهش هاي مجموعه دستكند سامن ملاير

تهران - ايرنا - فصل پنجم كاوش باستان شناسي در مجموعه دستكند شهر زيرزميني سامن ملاير با هدف تكميل مطالعات انجام شده در پژوهش هاي قبلي و رسيدن به يافته هاي جديد آغاز شد.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگي ايرنا سرپرست هيات كاوش و پژوهش هاي ميداني در مجموعه دستكند سامن با اعلام اين مطلب اظهار كرد: فصل پنجم پژوهش در شهر سامن با بهره گيري از اعتبارات ملي و استاني و اخذ مجوز از پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري آغاز شد.

علي خاكسار افزود: در اين فصل مقرر شد در كارگاه هاي يك و پنج مجموعه سامن كاوش هاي باستان شناسي پيگيري شده و ادامه يابد.

وي با بيان اين كه در چهار فصل گذشته در هشت كارگاه زير زميني واقع در شهر سامن كاوش انجام شده است، ادامه داد: در كاوش هاي گذشته بيش از 50فضا شامل اتاق ها و راهروهاي ارتباطي شناسايي شد.

بر اساس گزارش پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، خاكسار اضافه كرد: همچنين تعداد زيادي اسكلت و بقاياي استخوان انساني شناسايي شد و مطالعات اوليه بر روي آن ها انجام گرفت.

به گزارش پژوهشگاه ميراث فرهنگي سرپرست هيات كاوش و پژوهش هاي ميداني در مجموعه دستكند سامن گفت: در فصل جاري و در ادامه كاوش ها و پژوهش هاي ميداني در كارگاه هاي قبلي تلاش مي شود علاوه بر تكميل مطالعات صورت گرفته و كاوش هاي جديد در 2 كارگاه جديد كه اخيرا شناسايي شده است، انجام گيرد.

وي افزود: در اين فصل از كاوش اولويت پژوهش و كاوش بر روي استخوان اسكلت هاي كشف شده در كاوش هاي قبلي و آغاز استحكام بخشي و تثبيت اين بقايا و استخوان ها است كه در اين خصوص هماهنگي هاي لازم با پژوهشكده حفاظت و مرمت پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري انجام شده است.

وي خاطر نشان كرد: مجموعه سامن يكي از آثار منحصر به فرد دستكند زير زميني واقع در جنوب همدان و 10 كيلومتري شهر ملاير است كه در سال 1384به صورت اتفاقي در جريان انجام عمليات عمراني فيبر نوري شناسايي شد.

وي ادامه داد: اين مجموعه در زير بستر شهري، معابر، ساختمان هاي اداري و منازل مسكوني شهر واقع شده است.

فصل پنجم كاوش باستان شناسي در مجموعه دستكند كه با مجوز رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري صورت مي گيرد تا 15 ارديبهشت ماه امسال ادامه دارد. احتمالا قدمت اين مكان به قبل از سلسله اشكانيان بازمي گردد.

فراهنگ**7537**1569