۲۵ فروردین ۱۳۹۴، ۱۹:۴۱
کد خبر: 81571611
T T
۰ نفر
كره جنوبی و ژاپن پس از 5 سال، نخستین مذاكرات امنیتی را برگزار كردند

تهران – ایرنا – خبرگزاری فرانسه روز سه شنبه در گزارشی از سئول از برگزاری نخستین مذاكرات امنیتی مقامات ارشد كره جنوبی و ژاپن پس از پنج سال در این شهر خبر داد.

براساس این گزارش، این مذاكرات امنیتی موسوم به 2+2 امروز میان مقامات ارشد وزارت امور خارجه و مقامات دفاعی دو كشور با هدف ذوب تدریجی یخ روابط دیپلماتیك دو كشور ناشی از برخی تنش ها بر سر مناقشات سرزمینی و تاریخی در سئول برگزار شد.

این گزارش به نقل از یك مقام وزارت خارجه كره جنوبی اعلام كرد كه ژاپن در این مذاكرات موضع قبلی خود درباره اصلاح و تغییر احتمالی دستورالعمل های همكاری دفاعی میان ژاپن و آمریكا را تشریح كرد و قول داد به حق حاكمیت سئول در اجرای فعالیت های مرتبط با امور دفاعی و امنیتی احترام بگذارد.

وی كه خواست نامش فاش نشود افزود: در عین حال كره جنوبی نیز به پیشنهاد ژاپن برای ازسرگیری زودهنگام مذاكرات وزیران دفاع، كه از سال 2009 برگزار نشده است، واكنشی محتاطانه نشان داد.

براساس این گزارش، مذاكرات امنیتی دو كشور به ویژه در مقطعی حساس برگزار می شود كه كشورهای منطقه جنوب شرق آسیا خود را برای برگزاری مراسم هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم كه با افزایش احساسات ملی گرانه در آنها نیز همراه است، آماده می كنند.

این درحالی است كه مناسبات دوجانبه توكیو و سئول نیز متاثر از میراث تلخ حاكمیت ژاپن بر شبه جزیره كره از سال 1910 تا 1945 همچنان با مشكلات عدیده ای روبرو است.

یادآوری می شود كه چو تائه یونگ، معاون وزیر امور خارجه كره جنوبی دو شنبه گذشته بسشو هیروشی شیرو، سفیر ژاپن در سئول را به این وزارتخانه احضار و مراتب اعتراض این كشور در خصوص گنجانده شدن تكرار ادعاهای ارضی توكیو در كتاب های درسی ژاپن را به وی ابلاغ كرده بود.

بیانیه ای كه وزارت خارجه كره جنوبی در این خصوص منتشر كرده بود حاكی است كه دولت ژاپن بار دیگر در اقدامی تحریك آمیز با پنهان كاری و تحریف واقعیت های تاریخی در كتاب های درسی دبیرستان های این كشور ادعای های گذشته مالكیت بر جزایر تحت مالكیت سئول در دریای ژاپن را تكرار كرده است.

این بیانیه، جزایر دوكدو را بخش جدانشدنی از قلمرو كره جنوبی خواند و افزود: اقدام ژاپن برای تزریق این دیدگاه تحریف شده از تاریخ به افكار نسل جوان این كشور به روشنی ثابت كرده است تمایلی به جلب اعتماد طرف مقابل و ایفای نقشی مسئولانه در قبال كشور همسایه خود ندارد و حتی به هیچ وجه قصد حاضر نیست اشتباهات گذشته خود را برطرف و جبران كند.

وزارت آموزش و پرورش ژاپن اعلام كرده است بر اساس سیاست های دولت از آوریل سال آینده در همه كتاب های اجتماعی دبیرستان های این كشور نام دو جزیره صخره ای تحت مالكیت كره جنوبی كه در ژاپن تاكشیما نامیده می شوند، به عنوان بخشی از قلمرو ژاپن یاد خواهد شد.

در عین حال هفته گذشته خبرگزاری یونهاپ كره جنوبی نیز در گزارشی به نقل از یك مقام آمریكایی از برگزاری نشست سه جانبه امنیتی وزیران امور خارجه و دفاع آمریكا، ژاپن و كره جنوبی در پایان آوریل (10 اردیبهشت) در واشنگتن خبر داده بود.

این مقام آمریكایی كه خواست نامش فاش نشود در گفت وگو با یونهاپ گفت: از آنجایی كه مناسبات توكیو و سئول از اواخر 2009 به سردی گراییده است، رهبران امور دفاعی و امور خارجه ژاپن و كره جنوبی در آخر آوریل با شركت در یك نشست سه جانبه با حضور همتایان آمریكایی خود در واشنگتن با یكدیگر دیدار و گفت وگو می كنند.

براساس این گزارش، معاونان وزیران خارجه و دفاع این سه كشور نیز كه به زودی در حاشیه نشست سالانه گفت وگوهای دفاعی سه جانبه در واشنگتن برگزار خواهد شد در باره افزایش همكاری های دفاع موشكی و مبادله اطلاعات بسیاری موضوعات مهم دیگر از جمله خروج كره شمالی از بن بست مذاكرات هسته ای و مشاركت های سه جانبه امنیتی در منطقه مذاكره خواهند كرد.

این گزارش به نقل از یك مقام دیپلماتیك ژاپنی از تعرض نظامیان ژاپنی به زنان كره جنوبی در جنگ سال های 1945-1910 در منطقه به عنوان عمده ترین اختلاف تاریخی دو كشور نام برد و افزود: بهره برداری از زنان كره ای كه به موضوع بردگی جنسی زنان كره ای در زمان جنگ جهانی دوم معروف است، همچنان یكی از چالش های اصلی در روابط توكیو و سئول است و آنان تاكنون نتوانسته اند برای رفع این اختلاف تاریخی چاره ای بجویند.

این موضوع حتی باعث شده 'پارك گئون های' رییس جمهوری كره جنوبی بارها ژاپن را به خاطر عذرخواهی نكردن از این واقعه تاریخی 'ترسو' بنامد و از زمان روی كارآمدنش در سال 2013 از دیدار مستقیم با 'شینزو آبه' نخست وزیر این كشور خودداری كند.

اظهارات زنان كره ای و اسناد تاریخی نشان می دهد بیش از 200 هزار زن تبعه كره جنوبی، چین، فیلیپین و كشورهای دیگر در دوران جنگ جهانی دوم از سوی ژاپن وادار به بردگی جنسی برای سربازان ژاپنی در مناطق تحت اشغال این كشور شده اند.

آساق**1378** 1095
۰ نفر