۲۶ فروردین ۱۳۹۴، ۸:۱۹
کد خبر: 81571857
T T
۰ نفر
دست خالی معدنكاران خراسان شمالی برای استخراج

بجنورد - ایرنا - معاون امور صنایع و معادن اداره كل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: كمبود اعتبار باعث شده تا فعالیت های معدنی در این استان، علی رغم وجود 21 نوع ماده معدنی، رونق چندانی نداشته باشد.

علی قلی پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: در این استان افزون بر 775 میلیون متر مكعب ذخایر معدنی شناسایی شده كه تاكنون 163 فقره پروانه بهره برداری با 800 میلیارد ریال سرمایه گذاری در این بخش صادر شده اما تنها دو درصد از این مواد معدنی به استخراج رسیده است.

به گفته وی تاكنون كمتر از هفت میلیون تن از مواد معدنی استان به مرحله استخراج رسیده و مابقی همچنان در زیر خروارها خاك مدفون است و اكنون برخی نیازهای استان نیز از معادن دیگر استان ها تامین می شود.

وی مهمترین مشكل در بخش استخراج مواد معدنی این استان را كمبود نقدینگی معدنكاران و سخت گیری بانك ها در پرداخت تسهیلات عنوان كرد.

وی اضافه كرد: عدم پذیرش سرمایه های اكتشافی معدنی از سوی بانك ها به عنوان وثیقه باعث شده تا معدنكاران خراسان شمالی توفیق چندانی در استخراج مواد معدنی نداشته باشند.

قلی پور گفت: كمبود زیرساخت های حمل و نقلی و شبكه های برق نیز فشار مضاعفی را به این بخش اقتصادی وارد كرده تا این حوزه نتواند با گذشت 11 سال از تشكیل استان موفقیت چندانی در حوزه تولید و اشتغال داشته باشد.

وی مهمترین مواد معدنی شناسایی شده در استان خراسان شمالی را شامل سنگ لاشه، گچ، بوكسیت، مرمریت و كلسیت عنوان كرد كه بیشترین پراكندگی این مواد نیز در شهرستان های اسفراین، بجنورد و شیروان است.

وی افزود: 35 درصد از مواد معدنی شناسایی شده این استان را سنگ لاشه تشكیل می دهد كه عمده آن در بجنورد است و 26 درصد نیز گچ و گچ خاكی است كه عمدتا در محدوده اسفراین متمركز است.

معاون اداره كل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی شمار نیروهای شاغل در بخش معدن این استان را هزار و 800 نفر عنوان و بیان كرد: حدود 400 نیروی متخصص نیز عضو سازمان نظام مهندسی معادن هستند كه مدرك كارشناسی ارشد و یا دكترا دارند.

قلی پور راهكار اصلی رونق حوزه معدن استان خراسان شمالی، به عنوان قابلیت مهم استانی برای اشتغال و تولید را حمایت از معدنكاران، افزایش سرمایه گذاری با پرداخت تسهیلات و تامین زیرساخت ها دانست.

براساس آمار شورای هماهنگی بانك های دولتی خراسان شمالی، میزان منابع بانكی این استان برای سال 93 حدود 19 هزار میلیارد ریال بود كه بانكها 31 هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش های مختلف پرداختند و سهم بخش صنعت و معدن كمتر از 20 درصد بود.

این در حالی است كه براساس سند توسعه خراسان شمالی، كشاورزی، گردشگری و صنعت محورهای توسعه این استان شناخته شده اند.

در استان خراسان شمالی افزون بر 300 واحد تولیدی صنعتی با سرمایه گذاری 13 هزار میلیارد ریالی و اشتغال 11 هزار نفر فعالیت دارند كه سهم معدن در بخش سرمایه گذاری حدود 15 درصد و اشتغال نیز حدود 10 درصد است.

كارشناسان اقتصادی بر این باورند كه رونق گرفتن بخش معدن در استان خراسان شمالی ، كه در آخرین برآورد مركز آمار ایران رتبه نخست بیكاری كشور را داشته، به دلیل اشتغال زایی بالا با كمترین سرمایه گذاری، می تواند راهكاری مهم برای كاهش معضل بیكاری باشد.

بر اساس آخرین گزارش مركز آمار ایران در پاییز 93 میانگین نرخ بیكاری در كشور 10.5 درصد بود كه استان 867 هزار نفری خراسان شمالی با 13.2 درصد بیكاری، جایگاه نخست این شاخص را داشت. ك/3

6982/5132