۲۶ فروردین ۱۳۹۴، ۱۱:۴۳
کد خبر: 81572244
T T
۰ نفر
نهمین اجلاس وزرای فرهنگ كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی در مسقط

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از برگزاری نهمین اجلاس وزرای فرهنگ كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی در مسقط خبر داد.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، علی جنتی روز چهارشنبه در نشست با اعضای شورای سیاستگذاری اجلاس وزرای فرهنگ كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی، ابراز امیدواری كرد در یك سالی كه جمهوری اسلامی ایران مسوولیت این اجلاس را دارد بتوانیم در جهت اهداف این اجلاس قدم برداریم.

وی افزود: باید تا قبل از برگزاری نهمین اجلاس وزرای فرهنگ عضو سازمان همكاری اسلامی پیشنهادات فرهنگی و موثر را تدوین كرد.

جنتی تاكید كرد: همچنین ضرورت دارد در این اجلاس بر چالش های جهان اسلام و استراتژی آن تمركز شود؛ زیرا این امر می تواند در صدور قطعنامه های صادره از سوی این اجلاس؛ تاثیرگذار باشد.

عضو كابینه دولت یازدهم در ادامه با تاكید بر ظرفیت های موجود در اجلاس برای پیشبرد اهداف فرهنگی و معرفی فرهنگ و تمدن كشورمان، اظهار كرد: در این اجلاس ظرفیت های عملی و كاربردی بسیاری برای معرفی و عرضه تاریخ، تمدن و فرهنگ كشورمان وجود دارد و باید به گونه ای عمل كرد تا بتوان تاریخ، تمدن و فرهنگ انقلابمان را به جهان اسلام معرفی كنیم.

جنتی همچنین با اشاره به استراتژی های مهم این اجلاس، گفت: باید به تمامی دستگاه ها و نهادهای فرهنگی كشور از جمله آموزش و پرورش، سازمان میراث فرهنگی ، دانشگاه ها و ... اعلام شود تا برنامه های خود را تدوین و برای طرح در اجلاس وزرای فرهنگ كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاكید بر توجه به محتوا برای تنظیم موضوعات مورد توجه برای حضور در اجلاس افزود: «آیسسكو» سازمانی اسلامی است و در سطح جهان اسلام مطرح است؛ بنابراین باید محتوا و موضوعات با توجه به مبانی مورد نظر آن مطرح شود.

بنابراعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست اعضای شورای سیاستگذاری اجلاس وزرای فرهنگ كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی (آیسسكو) درباره مسایل و موضوعات قابل طرح در نهمین اجلاس وزاری فرهنگ كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی بحث و تبادل نظر كردند.

به گزارش ایرنا، هشتمین اجلاس وزرای فرهنگ كشورهای اسلامی، از اول بهمن 92 به مدت دو روز با همكاری سازمان آیسسكو در مدینه منوره برگزار شد.

این اجلاس با عنوان «تقویت حقوق فرهنگی در جهان اسلام برای خدمت به گفت‌و‌گو و صلح» در دانشگاه «طیبه» مدینه منوره برگزار شد و وزارت فرهنگ و اطلاع‌رسانی عربستان و سازمان همكاری اسلامی در برگزاری آن همكاری داشتند.

در كنفرانس مذكور رؤسای كشورهای اسلامی و سازمان‌های بین المللی مرتبط با امور فرهنگی به همراه وزرای فرهنگ كشورهای اسلامی حضور داشتند و درباره اوضاع فرهنگی كشورهای اسلامی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

همچنین كشور عمان به عنوان میزبان نهمین كنفرانس اسلامی وزیران فرهنگ كشورهای اسلامی انتخاب شد كه در ماه نوامبر ۲۰۱۵ برگزار می‌شود.

شماری از وزیران فرهنگ كشورهای اسلامی تاكید كردند؛ امیدوارند تصمیم های قاطع و محكمی در این كنفرانس در خصوص مبارزه با افراط گرایی گرفته شود.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی كشورمان نیز در هشتمین اجلاس وزرای فرهنگ كشورهای اسلامی در مدینه منوره حضور داشت.

هفتمین اجلاس وزرای فرهنگ كشورهای اسلامی آذرماه سال ۹۰ با حضور وزرای فرهنگ ۴۰ كشور اسلامی در الجزایر برگزار شد.



** آیسسكو

آیسسكو یا سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی یا ISESCO (

Islamic Educational Scientific and Cultural Organization) یك سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان كنفرانس اسلامی است كه در مه ۱۹۷۹ تأسیس شد. مقر آن در در رباط در مراكش قرار دارد.

۵۷ كشور اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران عضو این سازمان هستند.

سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی (آیسسكو) پس از تصویب اساسنامه آن را در یازدهمین اجلاس وزیران خارجه كشورهای عضو كنفرانس اسلامی در اسلام آباد در سال ۱۳۶۱ جهت هماهنگی و گسترش تعامل و همكاری‌های آموزشی، علمی و فرهنگی با الهام از اهداف و تعالیم اسلام میان كشورهای اسلامی تأسیس شد.

مقر اصلی آیسسكو در رباط قرار دارد و تاكنون این سازمان مبادرت به گشایش دو دفتر منطقه‌ای در شارجه (امارت متحده عربی) و تهران (دی ماه ۱۳۸۱) نموده‌ است.

آیسسكو دارای سه زبان كاری انگلیسی، عربی و فرانسه است.

سازمان آیسسكو در حال حاضر با ۱۱۴ سازمان تخصصی و موسسات وابسته به سازمان ملل، سازمان‌های بین‌المللی منطقه‌ای، سازمان‌های غیردولتی و موسسات دانشگاهی قرارداد همكاری منعقد كرده‌است. اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام زیر مجموعه این سازمان محسوب می‌شود.



** اجلاس های مجمع عمومی

تاكنون ۷ مجمع عمومی آیسسكو به شرح ذیل تشكیل شده ‌است:

اولین مجمع عمومی مراكش – كازابلانكا ۱۹۸۳

دومین مجمع عمومی اسلام آباد- پاكستان ۱۹۸۵

سومین مجمع عمومی عمان – مسقط ۱۹۸۸

چهارمین مجمع عمومی رباط – مراكش ۱۹۹۱

پنجمین مجمع عمومی سوریه- دمشق ۱۹۹۴

ششمین مجمع عمومی عربستان- ریاض ۱۹۹۷

هفتمین مجمع عمومی مراكش- رباط ۲۰۰۰

هشتمین مجمع تهران -ایران ۱۳۸۲

فراهنگ**1355**1027
۰ نفر