۲۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۲۲
کد خبر: 81573605
T T
۰ نفر
بانك هاي آذربايجان‌غربي از ظرفيت صندوق توسعه ملي بيشتر استفاده كنند

اروميه - ايرنا - استاندار آذربايجان غربي با اشاره به در نظر گرفته شدن تسهيلات به استانهاي مختلف از سوي صندوق توسعه ملي و تاكيد بر لزوم جذب آنها، گفت: بانك هاي عامل استان از ظرفيت صندوق توسعه ملي بيشتر از گذشته استفاده كنند.

قربانعلي سعادت روز پنجشنبه در نخستين جلسه كميسيون هماهنگي بانك هاي آذربايجان غربي افزود: تسهيلات صندوق توسعه ملي براي هشت استان كمتر توسعه يافته كشور كه اين استان نيز جزء آنهاست در بخش ريالي، چهار درصد و در بخش ارزي دو درصد زير نرخ بهره بانكي پرداخت مي شود كه اين تسهيلات مي تواند در رونق اقتصادي استان موثر باشد.

وي اظهار كرد: عملكرد آذربايجان غربي در استفاده از سهميه صندوق توسعه ملي براي هشت استان كشور مناسب بوده ولي بانك ها نبايد تنها به منابع اين صندوق اكتفا كنند بلكه بايد به دنبال جذب ساير منابع در راستاي ايجاد رونق توليد و اقتصاد در استان باشند.

وي اضافه كرد: بانك هاي آذربايجان غربي بايد منابع جديدي را در گردونه اقتصاد و توليد استان بكار گيرند و براي دستيابي به اين هدف لازم است اثربخشي و بازدهي جذب منابع بانكي در اشتغالزايي، توليد و اقتصاد استان مورد تحليل و بررسي قرار گيرد.

معاون برنامه ريزي استاندار، مديران عامل بانك ها و اعضاي كميسيون هماهنگي بانك هاي آذربايجان غربي نيز در اين جلسه ديدگاه هاي خود را در خصوص راهكارهاي افزايش منابع بانكي و استفاده از اين منابع براي رونق اقتصادي استان مطرح كردند.

آذربايجان غربي از جمله استانهاي كمتر توسعه يافته كشور به شمار مي رود و سرانه درآمد مردم اين استان، 48 درصد سرانه درآمد متوسط كشوري است.

صندوق توسعه ملي براي كمك به استانهايي از نوع آذربايجان غربي و در راستاي نيل اين استانها به شاخص هاي توسعه، كمك هاي تسهيلاتي را در اختيار سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي قرار مي دهد كه اين كمك ها به واسطه بانك هاي عامل انجام مي گيرد.

كمبود سرمايه گذاري و به تبع آن، بيكاري زياد در بين جوانان و جامعه فعال آذربايجان غربي عامل اصلي مشكلات خانواده ها در آذربايجان غربي است كه مسوولان دستگاههاي اجرايي يكي از راهكارهاي حل اين مشكلات را كمك به سرمايه گذاران و صاحبان صنعت از طريق اعطاي تسهيلات بانكي مي دانند.

استاندار آذربايجان غربي در 16 ماه گذشته، سرمايه گذاري و ايجاد اشتغال به ويژه براي جوانان و فارغ التحصيلان دانشگاهي را يكي از مهمترين برنامه هاي خود و دولت يازدهم در استان عنوان كرده است.

آذربايجان غربي افزون بر 110 هزار نفر بيكار دارد كه بخش عمده اي از آنها را فارغ التحصيلان در مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا تشكيل مي دهند.

صندوق توسعه ملي، سازماني است كه مازاد درآمد نفتي كشور در آن ذخيره شده و منابع آن در موارد خاصي براي توسعه در كشور استفاده مي شود.

8137/2093