۳۰ فروردین ۱۳۹۴، ۶:۴۷
کد خبر: 81576166
T T
۰ نفر
خشم صهیونیست ها از اظهارات ضد اسراییلی نامزد انتخاباتی حزب سبز انگلیس

لندن - ایرنا - اظهارات ضد اسراییلی 'تانیا ویلیامز'، نامزد انتخاباتی حزب سبز انگلیس در منطقه 'تویكنهام' در جریان كنفرانسی در لندن كه در آن وی مكررا رژیم تل آویو را نژاد پرست و آپارتاید توصیف كرد، باعث خشم حامیان رژیم صهیونیستی گردیده است.

به گزارش ایرنا و به نقل از سایت خبری 'اس دبلیو لندنر'، 'تانیا ویلیامز' نامزد انتخاباتی منطقه 'تویكنهام' هفته گذشته در كنفرانسی به میزبانی سازمان عفو بین الملل، گفته بود: من شخصا فكر می كنم كه باید حمایت هایمان را از اسراییل متوقف كنیم. فرقی نمی كند كه ما با آنها تجارت اسلحه می كنیم و یا مناسبات سیاسی داریم و یا اینكه آنها را نماد دمكراسی در خاورمیانه می دانیم كه حقیقتا نیستند.

'تانیا ویلیامز' با بیان اشاره به عدم اعتنای رژیم صهیونیستی به مفاد كنوانسیون ژنو، گفت: اسراییل به جای توجه به این كنوانسیون، اقدام به تخریب هدفمند زیرساخت های سرزمین های اشغالی فلسطین با هدف غیر قابل تحمل كردن شرایط زندگی برای فلسطینی ها كرده است.

وی با تاكید بر اینكه رژیم صهیونیستی یك رژیم نژادپرست و آپارتاید است، افزود: آفریقای جنوبی پس از چند دهه مبارزه به نژادپرستی و آپارتاید پایان داد و من امیدوارم اسرائیل نیز در نهایت چنین اقدامی را انجام دهد. من فكر می كنم اكنون زمان آن رسیده است كه در برابر این افسانه بایستیم كه اسرائیل و فلسطین به یك اندازه در این مناقشه نقش داشته اند.

شماری از لابی های صهیونیستی و نهادهای یهودی مقیم انگلیس در واكنش به این اظهارات، از حزب سبز خواستند تا سریعا سخنان 'تانیا ویلیامز' را محكوم كند.

'الكس برومر'، نایب رییس نمایندگان هیات یهودیان انگلیسی روز شنبه گذشته درسخنانی شدید الحن به سایت خبری 'اس دبلیو لندنر' گفته است: اظهارات نامزد انتخاباتی حزب سبز در خصوص خاورمیانه كاملا غیر واقعی است بوده و اسراییل تنها نماد دمكراسی در خاورمیانه است؛ در حالی كه یهودی ستیزی در انگلستان رو به افزایش است، این اظهارات تنها می تواند باعث افزایش خصومت علیه یهودیان انگلیسی شود.

با این حال دفتر حزب سبز در بیانیه ای از اظهارات 'ویلیامز' دفاع و عنوان كرده است آنچه وی بیان داشته است منافاتی با منشور فعالیت حزب سبز ندارد.

در این بیانیه آمده است: ما در منشور حزب سبز خواستار راه حلی طولانی مدت، حقیقی و در عین حال صلح آمیز در خصوص مناقشه اسراییل و اعراب هستیم كه در آن فلسطین و اسرائیل به عنوان دو سرزمین مستقل می بایست به رسمیت شناخته شود.

این بیانیه می افزاید: ما هر گونه اعمال خشونت، سركوب و اقدامات تجاوزگرانه دولت اسراییل علیه مردم غزه را محكوم می كنیم و خواستار خروج اسراییل از اتحادیه اروپا هستیم.

مسایل خاورمیانه ازجمله مناسبات آتی میان انگلیس و رژیم اشغالگر قدس از جمله مسایلی است كه از سوی احزاب سیاسی انگلیس در جریان مبارزات انتخاباتی شان به آنها اشاره شده است.

'اد میلیبند' رهبر حزب كارگر انگلیس هفته گذشته در جریان یك كنفرانس خبری در شهر ادینبورو (اسكاتلند)، با بیان اینكه ترجیح می دهد فلسطین را به عنوان یك كشور به رسمیت بشناسد در صورتی كه این اقدام به امضای توافقنامه صلح فراگیر در خاورمیانه كمك كند، گفت: دراین خصوص در زمان مناسب تصمیم خواهیم گرفت.

وی در جریان یك رای گیری نمادین و تاریخی كه در مهرماه سال گذشته در مجلس عوام انگلیس در خصوص به رسمیت شناختن كشور فلسطین صورت گرفت، از این مساله حمایت كرده بود.

بسیاری از نمایندگان احزاب كارگر، محافظه كار و لیبرال دمكرات در جریان سخنانشان در این نشست، از به رسمیت شناختن دولت فلسطین حمایت كردند.

شماری از تحلیل گران رای مجلس عوام انگلیس را یك پیروزی برای طرفداران فلسطین در این كشور ارزیابی كردند.

بدنبال حملات ددمنشانه اخیر رژیم صهیونیستی علیه غزه در تابستان سال گذشته، انگلیس بارها شاهد تظاهرات گسترده مردم این كشور علیه این رژیم متجاوز بود.

براساس سیاست دولت انگلیس این كشور حق به رسمیت شناختن كشور فلسطین را در زمان صلاحدید، كه باعث ایجاد ثبات شود را دارد.

همچنین در سال 2012 كشورهای عضو سازمان ملل متحد با ارتقاء جایگاه فلسطین به دولت ناظر غیر عضو رای مثبت داد؛ اقدامی كه در آن انگلیس به آن رای ممتنع داد.

اروپام**4*ن* 1552