۳۱ فروردین ۱۳۹۴، ۹:۴۲
کد خبر: 81577592
T T
۰ نفر
راه اندازي خط توليد سيستم رانش واگن هاي مترو تا پايان سال 95

تهران- ايرنا- رييس جهاد دانشگاهي از راه اندازي خط توليد سيستم رانش واگن هاي مترو تا پايان سال 1395 خبر داد.

دكتر حميدرضا طيبي در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا اظهار كرد: در صورت تامين منابع لازم از طرف معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و همكاري شركت متروي تهران مي توان اين سيستم را به توليد انبوه رساند.

سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رييس جمهوري در بازديد از اين طرح كلان قول حمايت پنجاه درصدي از طرح هاي كلان جهاد دانشگاهي را داده بود.

رييس جهاد دانشگاهي خاطرنشان كرد: سيستم رانش واگن هاي مترو حدود 32 تا 35 درصد بهاي يك قطار را تشكيل مي دهد و يكي از قطعاتي است كه فناوري بسيار پيشرفته اي دارد.

طيبي گفت: با توجه به توان قابل توجه بخش مهندسي برق و الكترونيك و كنترل متخصصان ايراني مي توان اين سيستم را در كشور توليد كرد.

سيستم رانش واگن هاي مترو به نوعي سيستم محرك مترو گفته مي شود. در مترو هر واگن بايد سيستم محرك خود را داشته باشد. اين سيستم 35 درصد يك واگن و پيچيده ترين بخش آن از نظر فناوري را تشكيل مي دهد.



** مشكلات موجود در آزمايش تجهيزات ساخته شده

رييس جهاد دانشگاهي گفت: ساخت تجهيزات با فناوري بالا در بخش مهندسي برق و الكترونيك در كشور امكان پذير است اما مشكل اصلي آزمايش تجهيزات است.

وي با بيان اينكه مرحله ساخت آزمايشگاهي اين تجهيزات به تمام رسيده است، افزود: با اين حال شركت بهره برداري مترو نسبت به چگونگي آزمايش اين سيستم با واگن هايي كه در اختيار دارد، نگراني است.

طيبي خاطرنشان كرد: جلسات متعددي براي بررسي نحوه آزمايش اين تجهيزات و ايجاد آزمايشگاهي براي انجام دادن اين آزمايش ها تاكنون تشكيل شده است.



** مقاومت در برابر استفاده از ركتيفايرهاي توليد داخل

طيبي يكي از مشكلات توليد ركتيفايرهاي صنعتي را مقاومت برخي مسوولان در مقابل استفاده از اين تجهيزات در خطوط مترو عنوان كرد و گفت: با اين وجود دو دستگاه ركتيفاير در دو خط متروي تهران مورد بهره برداري قرار مي گيرد و عملكرد اين محصول در اين خطوط تاييد شده است.

وي با بيان اينكه اين محصول استانداردهاي بين المللي آي.سي را از يك شركت معتبر آلماني دريافت كرده است، افزود: با اين حال در مقابل پيشنهاد استفاده از اين محصول در خطوط سه و هفت متروي تهران و خطوط مترو در ساير استان ها مقاومت مي شود.

رييس جهاد دانشگاهي ادامه داد: به طور كلي توان ساخت اين دستگاه در زمان موردنظر، با قيمت رقابتي و با كيفيت مناسب را داريم اما در مقابل خريد آن از جهاد دانشگاهي مقاومت مي شود.



** مشكل نظارت بر قانون حداكثر استفاده از توان داخلي

قانون حداكثر استفاده از محصولات داخلي اين اجازه را نمي دهد كه با وجود توليد محصولات داخلي از محصولات مشابه خارجي استفاده شود.

طيبي در اين مورد گفت: موضوع مهم رعايت قانون و نظارت بر اجراي آن است بنابراين از سازمان هاي مرتبط به ويژه سازمان صنايع و معادن انتظار داريم بر اجراي اين قانون نظارت كنند.

وي تاكيد كرد: خلا قانوني براي استفاده از تجهيزات داخلي وجود ندارد اما خلا نظارت بر حسن اجرا وجود دارد كه اميدواريم اين مشكل برطرف شود.

چندي پيش حميد امين اسماعيلي معاون پژوهش و فناوري جهاد دانشگاهي ساخت ركتيفايرهاي تغذيه برق واگن هاي مترو را از جمله اقدامات اين نهاد عنوان كرد كه براي نخستين بار در كشور اجرا و مرحله آزمايش اوليه آن در ايستگاه باقرآباد متروي تهران انجام شده است.

وي توليد اين سيستم در داخل كشور را داراي صرفه اقتصادي زيادي دانست و گفت: حتي در شرايط تحريم كه هزينه هاي زيادي بر تامين قطعات اين تجهيزات در كشور تحميل مي شود، ساخت اين سيستم حدود 60 درصد قيمت نمونه خارجي هزينه دارد.

امين اسماعيلي همچنين طراحي و ساخت واگن ملي را يكي از پژوهش هاي در دست اجرا و بومي شدن بخش فني و مهندسي جهاد دانشگاهي عنوان كرد و با بيان اينكه شركت هاي واگن ساز داخل كشور، فناوري ساخت برخي واگن ها را دارند اما اين فناوري هنوز به يك طرح بومي ايراني تبديل نشده است، افزود: قرار است پس از بومي شدن طراحي و ساخت اين واگن ها، سيستم رانش ملي واگن هاي مترو بر روي آنها نصب شود.

علمي(4)9190**1834**1599
۰ نفر