۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۵:۵۲
کد خبر: 81581215
T T
۰ نفر
بيش از يكصد نفر در خراسان رضوي بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست دادند

مشهد - ايرنا - دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوي گفت: پارسال بيش از يكصد نفر در اين استان بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست دادند.

سرهنگ ماشاءالله صادقي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: بيشتر اين تعداد بر اثر آثار مخرب مواد مخدر صنعتي و روان گردان فوت كردند.

وي اظهار كرد: اغلب براي تهيه مواد مخدر صنعتي، روان گردان و شيشه در برخي لابراتوار ها

از اسيد هاي لوله بازكن استفاده مي شود كه اين امر بر آثار مخرب اين مواد افزوده است.

وي با بيان اينكه استان خراسان رضوي بعد از تهران دومين استان كشور از نظر مرگ و مير ناشي از استعمال مواد مخدر است گفت: پارسال 10 لابراتوار و كارگاه توليد شيشه با همكاري پليس مبارزه با مواد مخدر و ماموران امنيتي و انتظامي در مشهد كشف و تعدادي از عوامل آنها دستگير شدند.

مسوول دبيرخانه شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوي افزود: پارسال 21 تن انواع مواد مخدر با تلاش ماموران انتظامي، مرزباني و امنيتي در اين استان كشف و ضبط شد كه از اين مقدار 18 تن ترياك و بقيه مواد مخدر صنعتي، روان گردان، حشيش و مرفين بودند.

سرهنگ صادقي گفت: در اين مدت 67 باند قاچاق مواد مخدر در استان متلاشي شد و در مجموع 21 هزار متهم در اين ارتباط دستگير شدند.

وي دستگيري چهار هزار و 500 معتاد پرخطر، پاكسازي بيش از 500 نقطه آلوده و توقيف 650 دستگاه انواع خودرو قاچاقچيان را از ديگر اقدامات سال گذشته در اين استان ذكر كرد.

وي افزود: هم اكنون مرزهاي اين استان براي قاچاقچيان ناامن شده و قاچاق مواد مخدر از اين طريق تا حد بسيار زياد كاهش يافته است.

جانشين معاون شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوي گفت: توجه اساسي به مقوله درمان معتادين، فرهنگ سازي و پيشگيري از مصرف مواد مخدر در سالجاري همانند سالهاي گذشته در دستور كار ستاد مبارزه با مواد مخدر و شوراهاي تابعه آن قرار دارد.

وي تعداد معتادان پر خطر و كارتن خواب در استان خراسان رضوي را حدود سه هزار نفر ذكر كرد و افزود: 98 درصد اين معتادين مربوط به مشهد است.

سرهنگ صادقي اظهار كرد: قبل از تعطيلات نوروزي يك هزار نفر از اين معتادين از مناطق نوده و اسماعيل آباد مشهد جمع آوري شدند.

وي با اشاره به سوء استفاده برخي افراد و مراكز بدون مجوز ترك اعتياد گفت: تعدادي از اين مراكز هزينه هاي هنگفت از معتادين متقاضي ترك اعتياد و يا خانواده هاي آنان دريافت مي كنند كه اين امر مشكلات متعددي به دنبال داشته است.

وي خاطر نشان كرد: هزينه ترك اعتياد در مراكز تحت نظارت دانشگاه علوم پزشكي و بهزيستي ماهيانه حدود شش ميليون ريال است كه در مراكز فاقد مجوز تا چند برابر اين مبلغ از متقاضيان دريافت مي گردد.

صادقي ميانگين سني معتادين به مواد مخدر در استان خراسان رضوي را 20 الي 30 سال ذكر كرد.

هم اكنون 700 مركز و 45 كمپ اقامتي ترك اعتياد بخش خصوصي زيرنظر دانشگاه علوم پزشكي و بهزيستي در استان خراسان رضوي فعال است.

بر اساس آمارهاي موجود از مجموع يك ميليون و 350 هزار معتاد در كشور حدود 130 هزار نفر و معادل 10 درصد آنان در استان خراسان رضوي هستند كه 90 تا يكصد هزار نفر اين تعداد در مشهد مي باشند./3

2095/ 6053