۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۸:۵۵
کد خبر: 81583536
T T
۰ نفر

رد پای مشاوران املاك خراسان شمالی در زمین خواری

۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۸:۵۵
کد خبر: 81583536
رد پای مشاوران املاك خراسان شمالی در زمین خواری

بجنورد - ایرنا - سرپرست مدیریت املاك و حقوقی راه و شهرسازی خراسان شمالی از رد پای برخی مشاوران املاك در پرونده های زمین خواری اراضی دولتی و فروش غیرقانونی آن به خریداران غیرمطلع خبر داد.

جواد عمادیان فر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: پارسال 88 پرونده زمین خواری از اراضی دولتی در دایره حقوقی این اداره كل تشكیل و برای مجازات قانونی از جمله خلع ید از متصرفان به دستگاه قضایی ارسال شد.

به گفته وی تعدادی از این پرونده های زمین خواری بخصوص در شهرستان بجنورد، مركز استان خراسان شمالی مربوط به مشاوران املاكی بوده كه اراضی دولتی را به صورت غیر قانونی به غیر فروخته اند.

وی بی اطلاعی خریداران از تصرف غیرقانونی اراضی را علت اصلی خرید و فروش این اراضی از سوی مشاوران املاك عنوان كرد.

عمادیان فر از شهروندان خواست از خرید اراضی از مشاوران املاك، پیش از رویت مدارك قانونی و محكمه پسند خودداری كنند تا پس از خلع ید دچار ضرر و زیان ناشی از خرید این اراضی نشوند.

وی اضافه كرد: سال گذشته پرونده حدود 300 هكتار از اراضی دولتی كه توسط زمین خواران تصرف شده بود، از سوی گروه حفاظت از اراضی اداره كل راه و شهرسازی استان به دستگاه قضایی ارسال شد.

سرپرست مدیریت املاك و حقوقی اداره كل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: این زمین ها پس از صدور احكام قضایی به نفع دولت، با تنظیم سند در اختیار دولت قرار می گیرد.

عمادیان فر افزود: بخش زیادی از اراضی تصرف شده از ناحیه زمین خواران، زمین هایی است كه طبق نظر كمیسیون ماده 5، به دلیل قرار داشتن در محدوده شهری، از دایره تملك منابع طبیعی خارج و در اختیار راه و شهرسازی قرار گرفته و فاقد سند هستند.

وی اضافه كرد: اكنون افزون بر 70 درصد از اراضی دولتی تحت مدیریت اداره كل راه و شهرسازی این استان دارای شماره ثبت و اسناد رسمی است و دریافت سند برای سایر اراضی نیز در دست اقدام است.

در استان خراسان شمالی برای جلوگیری از تصرف غیرقانونی اراضی، ستاد حفاظت از بیت المال با عضویت دستگاه های مرتبط از جمله دستگاه قضایی، استانداری، منابع طبیعی و راه و شهرسازی تشكیل شده و چندین هزار هكتار از اراضی دولتی و منابع طبیعی تاكنون، با حكم قضایی، از زمین خواران بازپس گرفته شده است. ك/3

6982/5132
۰ نفر