۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۴۵
کد خبر: 81586720
T T
۰ نفر
سایپا در سال جاری 584 هزار دستگاه خودرو تولید می كند

تهران - ایرنا - معاون برنامه ریزی تولید گروه خودروسازی سایپا، گفت: این شركت با نگاه به بازارهای صادارتی در سال 94 تولید 584 هزار دستگاه خودرو را در دستور كار خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمد قربانی روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران، افزود: سایپا در سال 93 با رشد 33 درصدی نسبت به سال 92 معادل 420 هزار دستگاه خودرو تولید كرد. این شركت در سال92 برابر با 314 هزار دستگاه خودرو تولید كرده بود.

وی با بیان اینكه گروه خودروسازی سایپا درصدد است امسال با 40 درصد افزایش تولید نسبت به سال گذشته 584 هزار دستگاه خودرو تولید كند، اظهار داشت: با این حال با پایش بازار در صورتی كه تقاضا بیشتر شود سایپا نیز تولید محصولات خود را افزایش خواهد داد.

وی تصریح كرد: در فروردین ماه سال 94 و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته گروه خودروسازی سایپا موفق شد تولید محصولات خود را 30 درصد افزایش دهد.

وی با بیان آنكه صادرات سایپا به بازارهای هدف در سال 93 نسبت به سال 92 حدود 120 درصد افزایش یافت، گفت: گروه خودروسازی سایپا درصدد است امسال نیز با روند افزایش 110 تا 120 درصدی تعداد خودروهای صادراتی خود را تا بیش از 48 هزار دستگاه افزایش دهد. سایپا سال گذشته علیرغم محدودیت های تحریم های ظلمانه موفق شده بود 23 هزار دستگاه خودرو تولیدی خود را صادر كند.

وی درباره دلایل كاهش تولید تندرو 90 در شركت پارس خودرو نیز اظهار داشت: در سال گذشته به علت عدم همكاری شریك خارجی (شركت رنو) تولید این محصول كاهش یافت اما هم اكنون حدود 50 تا 60 دستگاه از این سواری روزانه در پارس خودرو تولید می شود.

وی با بیان اینكه علیرغم محدودیت های ناشی از تحریم های ناعادلانه، شركت نیسان ژاپن همكاری خود را با سایپا ادامه داد، افزود: با این حال تولید خودروی قشقایی كه یك محصول ژاپنی بود و در انگلیس تولید می شد به علت محدودیت های ایجاد شده در پارس خودرو متوقف شده، هرچند مذاكراتی در خصوص دلایل عدم همكاری نداشته ایم.

معاون گروه خودروسازی ساپیا گفت: ازمحصولات كیاموتوز هم اكنون خودروی سواری سراتو در سایپا تولید می شود و احتمال دارد در آینده تولید محصولات دیگری از این شركت كره ای در دستور كار خودروسازی ساپیا قرار گیرد.

وی در خصوص تولید محصولات شركت های چینی درگروه سایپا، تصریح كرد: هم اكنون حداكثر 5 درصد محصولات سایپا به شركت های چینی تعلق دارد اما باید كیفیت آن و استقبال بازار از این محصولات برای تولید محصولات چینی مورد توجه قرار گیرد.

معاون گروه خودروسازی سایپا با بیان اینكه در سال جاری 27 تا 28 هزار دستگاه خودرو چینی در این گروه تولید خواهد شد، گفت: توسعه محصول و تنوع بخشی به تولید از سیاست های این گروه است و ساپیا درصدد است برای حضور در بازارهای داخلی و صادراتی محصولات متنوعی را با توجه به نیاز مشتریان تولید و ارایه خدمات پس از فروش مطمئن اقدام كند.

قربانی افزود: طبق دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت هر بنگاه اقتصادی باید برای تامین ارزی خود اقدام كند و ساپیا نیز طبق برنامه ریزی های انجام شده با افزایش صادرات خود به كشورهای مختلف جهان ارز مورد نیاز خود را تامین می كند.

به گفته این مقام مسئول در گروه خودروسازی سایپا، هرچند كاهش تولید پراید با پلتفرم ایكس 100 تا سال 95 در برنامه این گروه است اما در صورتی كه تقاضا در بازار برای این خودرو وجود داشته باشد، همچنان تولید آن ادامه خواهد یافت و پس از آن افزایش تولید پلتفرم ایكس 200 سواری های تیبا در دستور كار ما قرار خواهد گرفت.

معاون برنامه ریزی تولید گروه خودروسازی سایپا از ورود خودرو اریو 300 به بازار در اریبهشت ماه سال جاری خبر داد و گفت: با آغاز شماره گذاری این خودرو این محصول جدید ساپیا از ادیبهشت ماه جاری وارد بازار می شود و وانت پاد نیز به جای پلتفرم وانت نیسان در آینده و پس از تولید به بازار عرضه خواهد شد.

وی گفت: هم اكنون صادرات ساپیا به كشورهای اوكراین، مصر و ویتنام ادامه دارد و تولید این گروه خودروسازی در سایت كشورهای عراق، سوریه، سودان و ونزوئلا ادامه دارد و معاونت صادرات این گروه درصدد افزایش بازارهای هدف سایپا در منطقه و دیگر كشورهای جهان است.

قربانی در خصوص انجام تعهدات ساپیا نیز گفت: گروه خودروسازی سایپا خود را ملزم به ایفای تعهدات می داند اما سال گذشته 12 هزار دستگاه خودرو كه نتوانستیم به علت محدودیت هایی آن را به مشتریان تحویل دهیم به سال 94 منتقل شد و امیدوارم تا اردیبهشت ماه سال جاری به تمام تعهدات خود عمل كنیم.

وی با بیان آنكه سایپا در حوزه تولید خودرو باید به سیاست های وزارت صنعت معدن و تجارت توجه جدی داشته باشد، گفت: هرگونه قیمت گذاری خودرو نیز از وظایف شورای رقابت است تا طبق قانون پس از قیمت گذاری این شورا خودروسازان این قیمت ها را رعایت كنند.

معاون برنامه ریزی تولید گروه خودروسازی سایپا در پایان در خصوص مذاكرات این گروه با شركت های امریكایی، اظهار داشت: این گروه خودروسازی با هیچ شركت امریكایی تاكنون در خصوص همكاری های مشترك در تولید خودرو مذاكره نكرده است.

اقتصام(3)ن.پ/1108**1558
۰ نفر