۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۸:۳۳
کد خبر: 81590620
T T
۰ نفر
مدیركل محیط زیست: تفكیك زباله از مبدا موضوعی ملی و ضرورت گیلان است

آستارا ـ ایرنا ـ مدیركل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: طرح تفكیك زباله از مبدا موضوعی ملی و اقتصادی و ضرورت زیست جامعه امروزی استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا برجی عصر چهارشنبه در نشست آموزشی مدیریت پسماند با محوریت آغاز طرح تفكیك زباله از مبدا روستایی در آستارا افزود: اگر به این موضوع در شرایط كنونی كم توجه باشیم، در آینده نه چندان دور آسیب های جدی در حوزه سلامت عمومی و زیست محیطی این استان خواهیم دید.

براساس داده های آماری حفاظت محیط زیست گیلان روزانه دو هزارتن زباله توسط شهرداری ها و دهیاری های این استان جمع آوری و در مراكز دفع زباله استان رها می شوند و بخش زیادی هم در روند جمع آوری قرار ندارند.

یك هزار و 400 تن از این زباله های جمع آوری شده شهری و بقیه زباله های روستایی را تشكیل می دهند.

به دلیل نزدیكی آب های سطحی با آب های زیرزمینی در استان گیلان شیرابه های ناشی از این زباله ها و آلاینده های ناشی از خودروها با هر بارندگی در كوتاه ترین زمان، وارد خاك و آب شده و به شدت رودخانه و زیستگاه ها و مراكز زیست و تكثیر آبزیان استان را تحت تاثیر قرار داده است.

یكی از مراكز مهم و پر سر و صدای دفن زباله گیلان كه روزانه 550تا 600 تن زباله از حوزه مركزی گیلان شامل شهرهای رشت، فومن، صومعه سرا، لشت نشاء، سنگر، شفت، خشكبیجار و كوچصفهان و بیش از 20دهیاری و بخشی از واحدهای صنعتی در آن دفن می شوند، در سراوان (20كیلومتری رشت) قرار دارد.

برجی ادامه داد: 90 درصد پسماندهای خشك تولید شده از طریق تفكیك از مبدا قابل بازیافت و نیازمند مدیریت است.

وی ادامه داد: برای مدیریت پسماند ابزار زیادی نیاز نیست و بیشتر با همت و اراده و دانش و آگاهی درست می توان پسماندهای تولیدی را به روش های علمی از جمله تفكیك از مبدا به شكل مطلوب مدیریت كرد.

وی بیان كرد: در مناطق روستایی اگر زباله های قابل بازیافت تفكیك شده و زباله های خشك كه قابلیت فروش دارد ، جمع آوری و مدیریت شود ، دیگر دهیاران درگیر موضوع جمع آوری زباله در مناطق روستایی نخواهند شد و محیط زیست سالمتری خواهند داشت.

وی ادامه داد: همه باید به سمت كاهش آلاینده های محیط زیست برویم و برنامه های خود را در راستای حفاظت از محیط زیست پایدار متمركز كنیم.

وی همچنین با اشاره به وجود 270 كیلومتر ساحل در نوار حاشیه جنوبی خزر در استان گیلان و وجود دهها رودخانه دائمی در این استان بیان كرد: آلودگی در سواحل به تدریج بیشتر می شود و رودخانه ها و دریا به تدریج خودپالایی خود را از دست می دهند.

وی همچنین بر ضرورت آموزش عمومی برای مدیریت پسماند به خصوص تفكیك از مبدا تاكید كرد و گفت: شناخت و آگاهی ، عزم و اراده و ابزار و امكانات سه مقوله مورد نیاز برای حفاظت از محیط زیست است.

برجی خواستار مشاركت فعالانه شوراهای اسلامی روستایی در مدیریت پسماند و حفاظت از محیط زیست شد و افزود: هر كسی كه حیات دارد باید برای حفاظت محیط زیست قدم بر دارد.

وی خواستار توجه جدی مردم و مسوولان به موضوع هدردهی منابع به خصوص در زمینه آب و نیز توجه جدی به مصرف سموم شیمیایی و آگاهی بخشی به مردم در این زمینه ها شد و گفت: بر اساس برآوردهای علمی ، استفاده از سموم علاوه بر مسمومیت خاك و كاهش بازدهی اراضی ، موجب بروز عوارضی از جمله افزایش میزان سرطان ها نیز می شود.

مدیركل حفاظت محیط زیست گیلان ادامه داد: توجه به مقوله حفاظت محیط زیست علاوه بر تكلیف قانونی دستگاه های متولی امر ، یك ضرورت منطقی و انسانی است.

فرماندار شهرستان آستارا نیز در این نشست با اشاره به سكونت 32 درصد جمعیت شامل 27 هزار نفر از جمعیت شهرستان آستارا در روستاها گفت: ما تا چندی قبل چیزی به نام زباله در مناطق روستایی نداشتیم ولی امروزه مناطق روستایی ما نیز درگیر زباله شده اند و پسماند روی زندگی روستاهای ما تاثیر گذاشته است.

سیروس شفق جمع آوری و دفع پسماند را در مناطق شهری و روستایی غیراصولی و دارای اثرات نامطلوب بر روی محیط زیست دانست و افزود: ازدیاد جمعیت و تغییر الگوی مصرف از جمله عواملی است كه موجب شده زباله بیشتر از گذشته تولید شود.

وی پسماند را بلای خانمانسوز زندگی مدرن و امروزی عنوان كرد و ادامه داد: برای مدیریت پسماندهای تولیدی آگاهی دادن به مردم ضروری است و در این عرصه شوراهای اسلامی یه عنوان حلقه واصل بین مردم و سیاست گزاران باید عمل كرده و آگاهی های لازم را به مردم منتقل كنند.

وی خواستار توجه جدی به تفكیك از مبدا زباله شد و گفت: با توجه به این كه هزینه مدیریت پسماند سنگین شده، لذا موضوع تفكیك از مبدا به عنوان یكی از مهمترین راه حل های این موضوع در دستور كار متخصصان و سیاست گزاران هم در داخل و هم در خارج از كشور قرار گرفته است.

شفقی با انتقاد از عدم اجرای صحیح مدیریت پسماند به شیوه تفكیك از مبدا افزود: تا به امروز همت خوبی برای مدیریت پسماند در شهرستان آستارا اعمال شده و آستارا یكی از شهرستان های تمیز گیلان به شمار می رود به طوری كه سال گذشته چهار بار و امسال نیز یك بار تمامی مسیرهای جاده ای و تفرجگاه های آستارا از زباله پاكسازی شد.

وی خواستار مشاركت مطلوب اصحاب رسانه با فعالیت های زیست محیطی شد و ادامه داد: رسانه ها می توانند مردم را به موضوع مهم مدیریت پسماند و ضرورت حفاظت محیط زیست آگاه كنند.

در این آیین كه با حضور دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی مناطق روستایی شهرستان آستارا برگزار شد ، تعدادی از دهیاران فعال در مدیریت پسماند و تفكیك زباله از مبدا شهرستان آستارا مورد تجلیل قرار گرفتند.

در شهرستان 86 هزار نفری آستارا روزانه به طور میانگین 120 تن زباله تولید و در محل دفن و دفع زباله شهرستان در داداش آباد و در نزدیكی سواحل دفن می شود.

این شهرستان به علت واقع شدن در كریدور عبور گردشگران و به عنوان یكی از 20 شهر گردشگرپذیر ایران با معضل زباله تولیدی توسط گردشگران نیز رو بروست به نحوی كه میزان تولید زباله در آستارا در ایام پرمسافر به دو برابر فعلی نیز افزایش می یابد.ك2

1905/ 6158