۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۵:۴۲
کد خبر: 81592285
T T
۰ نفر
شكايت 16 ميليارد دلاري اوكراين به دادگاه عليه گازپروم روسيه

مسكو- ايرنا- نخست وزير اوكراين از شكايت 16 ميليارد دلاري كشورش عليه گازپروم روسيه به دادگاه بين المللي استكهلم خبر داد.

به گزارش ايرنا، «آرسني ياتسنيوك» روز جمعه در شبكه اجتماعي فيسبوك نوشت: شركت «نفت و گاز» اوكراين شكايت 16 ميليارد دلاري عليه گازپروم به دادگاه بين المللي استكهلم تسليم كرد.

وي افزود: روسيه زيان هاي وارده به اوكراين به دليل اجراي شرايط غيرقانوني قرارداد صادرات و ترانزيت گاز را بايد به اين كشور بپردازد.

نخست وزير اوكراين مدعي شد كه كشورش شواهد كافي براي متهم كردن گازپروم روسيه به نقض معيارهاي بين المللي در قراردادهاي گازي با اوكراين را در اختيار دارد.

ياتسنيوك از جمله به انحصارگري شركت گازپروم روسيه در فروش گاز به اوكراين و اعمال بهاي غيرعادلانه براي گاز صادراتي به اين كشور اشاره كرد.

علاوه بر آن، از مفاد قرارداد گازي ميان روسيه و اوكراين كه نارضايتي كي يف را برانگيخته اين است كه اگر اوكراين ميزان تعيين شده گاز در قرارداد با روسيه را استفاده نكند به هر حال بايد بهاي آن را بپردازد.

روسيه براساس قرارداد، تا ماه ژوئن آينده(خرداد-تيرماه) گاز صادراتي خود را به قيمت 385 دلار براي هر يك هزار مترمكعب به اوكراين تحويل خواهد داد.

روسيه در ماه گذشته بيش از يك ميليارد مترمكعب گاز به اوكراين صادر كرد. اختلاف دو كشور در سال هاي اخير بويژه بعد از بحران كريمه، درخصوص بهاي گاز صادراتي روسيه به كي يف شدت يافته است.

اروپام*5*391 ** 2023