۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۷:۰۱
کد خبر: 81593242
T T
۰ نفر
روسیه خواستار توقف گلوله باران توپخانه ای شهر دونتسك شد

مسكو- ایرنا- 'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه خواستار تلاش سازمان امنیت و همكاری اروپا جهت فشار بر اوكراین برای توقف گلوله باران توپخانه ای شهر دونتسك شد.

روزنامه 'ماسكوفسكی كامسامولتس' روز یكشنبه به نقل از گزارش وزارت خارجه روسیه اعلام كرد: سرگئی لاوروف در گفتگوی تلفنی با 'ایویتس داچیچ' وزیر خارجه صربستان و رییس دوره ای سازمان امنیت و همكاری اروپا به موارد متعدد گلوله باران توپخانه ای و خمپاره ای شهر دونتسك توسط نیروهای اوكراینی در روزهای اخیر اشاره كرده و خواستار توقف آن شده است.

براساس این گزارش لاوروف از داچیچ خواست از اختیارات خود به عنوان رییس سازمان امنیت و همكاری اروپا استفاده كرده و اوكراین را برای توقف گلوله باران شهر دونتسك تحت فشار قرار دهد.

وزیر خارجه روسیه گفت كه گلوله باران شهر دونتسك توسط نیروهای اوكراینی نقض آشكار توافقنامه مینسك است و كی یف باید این گونه اقدامات را، متوقف كند.

توافقنامه 13 ماده ای مینسك روز 12 فوریه امضا شد و مطابق آن در منطقه دونباس در شرق اوكراین، آتش بس برقرار شده است.

به گزارش رسانه های روسی، در دو روز اخیر نیروهای اوكراینی در چندین نوبت شهر دونتسك مركز استان دونتسك را كه در كنترل شبه نظامیان قرار دارد، هدف توپخانه قرار داده اند.

شبكه خبری روسیه 24 اعلام كرد طی شبانه روز اخیر، دهها گلوله توپ به مناطق مسكونی دونتسك و نواحی حومه آن اصابت كرده كه بر اثر آن چندین واحد مسكونی تخریب و به یك مركز تولید برق حرارتی در این شهر آسیب هایی وارد شده است.

در حال حاضر، اكثر ساكنان دونتسك از ترس گلوله باران نیروهای اوكراینی به پناهگاه های زیرزمینی پناه برده اند.

در دو روز اخیر، شهرك گارلوفكا در استان دونتسك هم مورد حمله خمپاره ای قرار گرفت كه بر اثر آن چندین خانه تخریب و یك نفر كشته و سه نفر دیگر مجروح شده اند.

در همین حال رسانه های خبری روسیه اعلام كردند اعضای گردان داوطلبان اوكراینی به نام آزوف، یك مركز نظارت سازمان امنیت و همكاری اروپا در استان دونتسك را تحت كنترل خود در آورده اند.

بر اساس اطلاعات سازمان ملل، در یك سال اخیر بر اثر اقدامات نظامی در شرق اوكراین بیش از 6000 نفر كشته و حدود 11 هزار نفر دیگر مجروح شده اند.

اروپام**391**1485** 1701