به گزارش ایرنا، در ماده 2 این قانون آمده است:'همه وزارتخانه ها، سازمان ها، مووسسات، شركت های دولتی، نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمانها، اماكن عمومی، معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل كنند كه امكان دسترسی و بهره مندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم شود.
در تبصره یكم این ماده قانونی نیز به لزوم هزینه كردن از بودجه مصوب سازمان ها برای مناسب سازی معابر تاكید شده كه وزارتخانه ها، سازمان ها و مووسسات و شركت های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند برای دسترسی و بهره مندی معلولان، ساختمانها و اماكن عمومی، ورزشی و تفریحی، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چارچوب بودجه های مصوب سالانه خود مناسب سازی كنند.
در تبصره دوم این ماده نیز به شهرداریها این حق داده شده است كه از ابزارهای قانونی خود برای كنترل مناسب سازی معابر استفاده و مطابق این تبصره، شهرداریها موظفند از صدور پروانه احداث یا پایان كار برای آن تعداد از ساختمانها و اماكن عمومی و معابری كه استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت نكرده باشند، خودداری كنند.
سازمان بهزیستی نیز به عنوان متولی جامعه هدف معلولان، ناظر بر اجرای صحیح این ماده قانونی انتخاب شده است كه بر امر ساخت و ساز و همچنین طرحهای مناسب سازی نظارت كنند.
بحث مناسب سازی اماكن عمومی با هدف مناسب سازی اماكن و فضاهای عمومی برای توانجویان و جانبازان در نظر گرفته شده اما در اصل و به صورت كلی 10 درصد از آحاد جامعه نیازمند استفاده از این اماكن هستند.
معلولان، جانبازان، زنان باردار، سالمندان، بانوان همراه با كالسكه نوزاد و حتی بسیاری از بیمارانی كه از درد كمر و زانو رنج می برند از جمله افراد نیازمند مناسب سازی اماكن و معابر عمومی هستند.
بر اساس تبصره سه ماده دو قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، سازمان بهزیستی مجاز است برای مناسب سازی ساختمانها و اماكن دولتی و عمومی دستگاه های دولتی نظارت داشته باشد كه در استان چهارمحال و بختیاری نیز از سال 1387 تاكنون از مراكز و اداره های مختلف بازدید و موارد مربوطه به آن اداره ها، نیز به استانداری و بهزیستی كشور ارسال شده است.
یكی از نابینایان استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با گزارشگر ایرنا، از نامناسب بودن فضاهای عمومی بخصوص معابر عمومی برای تردد معلولان ابراز ناخرسندی كرد.
علیرضا علیرضایی افزود: در تعداد محدودی از خیابانهای شهركرد طرح مناسب سازی معابر عمومی انجام شده اما این كار بصورت بخوبی صورت نگرفته است.
وی گفت: بسیاری از مناسب سازیها در معابر عمومی تنها با ایجاد سنگ فرش مجزا در چند خیابان محدود در شهركرد اجرا شده است.
وی اظهار كرد: برخی از این سنگ فرشها بدلیل كاربرد غیراصولی، بیشتر برای معلولان تهدید ایجاد می كند.
وی گفت: برخی از این سنگ فرشها منتهی به ایستگاه های اتوبوس یا جدول ها می شود .
علیرضایی اظهار كرد: نصب نشدن چراغ هوشمند در چهار راه های پرتردد استان از دیگر مشكلات این قشر است.
یكی از معلولان ویلچرنشین نیز گفت: در بسیاری از اماكن عمومی و فضاهای شهری، طرحهای مناسب سازی برای عبور ویلچرنشینان و افراد توانجو انجام نشده است.
رحمت الله ربیعی افزود: توانجویان ویلچرنشین برای حضور در ادارات با مشكلاتی از جمله پله ها و نامناسب بودن رمپ های نصب شده در ورودی ساختمانها مواجهند كه این امر نظارت ناظران بر اجرای ساخت و سازها را می طلبد.
وی گفت: توانجویان استان امكان استفاده از دستگاه های كارتخوان را ندارند و این دستگاه ها بدون رعایت استاندارد نصب شده است.
وی اظهار كرد: این دستگاه ها در مكانهایی نصب شده كه امكان دسترسی معلولان و جانبازان ویلچری به این خدمات را نمی دهد.
ربیعی اظهاركرد: با توجه به وضعیت این قشر، آنها ناگزیر باید برای انجام كارهای خود از افراد دیگر استفاده كنند زیرا به تنهایی قادر به انجام كارهای خود نیستند.
وی نامناسب بودن وسایل عمومی در استان را به عنوان یكی دیگر از مشكلات این جامعه عنوان كرد و گفت: عدم امكان استفاده از سرویس های بهداشتی عمومی برای معلولان سبب شده است تا تعداد زیادی از این قشر نتوانند در جامعه حضور پیدا كنند.
یكی دیگر از توانجویان استان گفت: بسیاری از فضاهای ادارای در سطح شهر برای عبور و مرور معلولان استاندارد سازی نشده است.
م. قائدی افزود: در بسیاری از ادارات استان از درِ وردی تا اتاق مسوولان، فضای فیزیكی مناسب سازی انجام نشده است و اخیرا نیز برخی از ادارات آسانسورها را به آسانسورهای شخصی تبدیل كرده اند.
وی به اشاره به ساختمان استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: آسانسور طبقه سوم این ساختمان كه شامل حوزه استاندار است، از قسمتهایی است كه عموم مردم نمی توانند از آن استفاده كنند.
وی در باره نامناسب بودن فضاهای عمومی مانند پارك ها و سالن های همایش استان نیز ابراز گلایه كرد.
كارشناس مسوول مناسب سازی بهزیستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: هم اكنون 20درصد از فضاها و اماكن عمومی استان مناسب سازی شده است.
پروانه نوبخت افزود: مناسب سازی اماكن عمومی شامل خیابانها، پارك ها، فضاهای ورزشی، سالن اجتماعات ،مدارس، ادارات و مراكز خرید و مراكز پزشكی و همچنین دستگاه های كارتخوان است كه با توجه به تصویب شدن قانون جامع حمایت از معلولان، این امر از سوی دستگاه های اجرایی و مردم مغفول مانده است.
وی گفت: عدم مناسب سازی ایستگاه های اتوبوس و وسایل عمومی علاوه بر اماكن عمومی از دیگر مشكلاتی است كه رفت و آمد توانجویان را مختل كرده است.
وی اظهار كرد: هم اینك تعدادی از پیاده روهایی مركز استان در سالهای گذشته مناسب سازی شده اما این كار بخوبی اجرا نشده است.
نوبخت افزود: در سالهای گذشته فقط هدف اجرای طرح بوده و در جانمایی و اجرای صحیح طرح هیچ نظارت و دقتی نمی شده و بسیاری از سنگ فرشهای اجرا شده به ایستگاه های اتوبوس، درخت یا خیابان و جدول منتهی شده است.
مدیركل بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینكه 10 درصد از افراد جامعه نیازمند استفاده از فضاهای مناسب در اماكن عمومی هستند، گفت: اجرا شدن این طرح در استان ضروری است.
محمد میرزایی افزود: در استان بیش از 69 هزار سالمند و 29هزار معلول شناسایی شده است كه عدم مناسب سازی اماكن عمومی مشكلات زیادی را برای این افراد فراهم می كند.
وی اظهار كرد: هم اینك برای اجرای طرح مناسب سازی اماكن عمومی در استان كمیته مناسب سازی در استانداری با ریاست استاندار یا معاون عمرانی استاندار و دبیری بهزیستی تشكیل شده كه ریاست این كمیته در شهرستانها بر عهده فرمانداران است.
وی گفت: آموزش و پرورش، بنیاد شهید و امور ایثارگران، شهرداریها و دهیاریها، تشكل های غیردولتی معلولان، صدا و سیما، صنعت، معدن و تجارت، علوم و تحقیقات و فناوری و تعاون، كار و رفاه اجتماعی از اعضای این كمیته هستند.
مدیركل بهزیستی استان افزود: هم اینك 11خیابان پرتردد در استان شناسایی و برای اجرای طرح مناسب سازی به شهرداریها معرفی شده است.
میرزایی از همكاری نكردن دستگاه های مجری و كارفرمایان برای اجرای این طرح خبر داد و گفت: با گذشت چندین ماه از معرفی این خیابانها هنوز شهرداری هیچ كاری برای مناسب سازی اماكن عمومی انجام نداده است.
وی اظهار كرد:سال گذشته در راستای اجرایی شدن این طرح در استان از بسیاری از طرحها و اماكن در دست ساخت با اعضای كمیته مناسب سازی بازرسی انجام شد كه در بسیاری از آنها اجرای این طرح عملیاتی نشده است.
مدیركل بهزیستی استان افزود: بیشترین مشكل در ساخت و سازها رعایت نكردن اصول احداث رمپ و همچنین توالت فرنگی و آسانسور است كه این امر برای عبور و مرور توانجویان مشكل ایجاد می كند.
وی گفت: مسوولان نظام مهندسی، شهرداریها و مسكن و شهرسازی و كارفرمایان و مجریان این طرحها باید در زمینه اجرایی شدن این طرح توجه بیشتر و اصولی تری انجام دهند.
میرزایی افزود: كارفرمایان و ناظران باید از زمان طراحی یك نقشه تا اجرا، تمام جوانب را بررسی و رعایت كنند.
وی از مناسب سازی 32 خودروی معلولان در استان در سال گذشته خبر داد و گفت: این خودروها با اعتباری بیش از39 میلیون تومان مناسب سازی شده است.
مدیركل بهزیستی استان از اختصاص 50 میلیون تومان اعتبار برای مناسب سازی فضاهای عمومی شهری و معاون عمرانی شهردار شهركرد نیز با اشاره به اینكه مناسب سازی معابر عمومی یكی از نیازهای شهر است ، گفت: برای اجرا شدن این طرح یك برنامه زمانبندی شده انجام شده است.
عبدصادق نجفی افزود: برای اجرای این طرح در استان پارسال یك مناقصه انجام شد كه بدلیل پراكنده بودن مكان های اجرا مورد استقبال قرار نگرفت.
وی گفت: در این طرح ایجاد پل عبور و مرور فلزی برای توانجویان و سالمندان و همچنین سنگ فرش خیابانها مد نظر است.
نجفی اظهار كرد: برای اجرا شدن این طرح، شهرداری و نظام مهندسی بر ساخت و سازهای سطح شهر بخصوص ساختمانهای عمومی، تجاری و مجتمع های مسكونی نظارت می كند.
وی گفت: در این ساخت و سازها باید ضوابط مناسب سازی مشخص شده از سوی شهرداری رعایت شود در رییس شورای اسلامی شهر شهركرد نیز گفت: امسال به منظور اجرای طرح مناسب سازی اماكن عمومی در شهركرد دو میلیارد ریال پیش بینی و مصوب شده است.
مصطفی حیدری با اشاره به اجرای این طرح افزود: اجرای طرح همكاری و همراهی همه دستگاه های اجرایی استان را می طلبد.
به گزارش ایرنا، در استان چهارمحال و بختیاری بیش از 69 هزار سالمند و 29 هزار توانجو شناسایی شده است.
7360/6027
نگاهی به مشكلات مناسب سازی اماكن عمومی در چهارمحال و بختیاری
حدیث دوباره عبور توانجویان از هفت خوان معابر عمومی
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۶:۱۵
کد خبر:
81593973
شهركرد- ایرنا- طرح مناسب سازی اماكن عمومی در سال 83 در مجلس شورای اسلامی در قالب طرح جامع حمایت از توانجویان موسوم به'قانون حمایتی معلولان' به تصویب رسید كه اجرای تمام عیار طرح هنوز هم بعد از گذشت یك دهه مغفول باقی مانده است.