حسین گروسی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره خودروهای چینی و فروش آن با قیمتی بالا در بازار كشور اظهار داشت: نگهداری خودروهای چینی بسیار پرهزینه بوده ومتاسفانه اولین خریدار خودروی چینی آخرین صاحب آن خواهد بود.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بارها فرموده اند كه به دنبال تولید ملی باشید و اگر ما می خواهیم خودرویی وارد كنیم باید حداقل كیفیت خوبی داشته باشد، ولی باید كیفیت خودروهای تولید داخل را نیز افزایش دهیم.
نماینده مردم شهریار در مجلس با انتقاد از كیفیت بسیار پایین خودروی دنا تصریح كرد: باید كیفیت خودروهای داخلی را افزایش دهیم و از طرفی نیز باید با كشورهای دیگر مانند چین، فرانسه، آلمان، كره و یا ژاپن محصولی مشترك تولید كنیم ولی آنها باید حداقل 50 درصد در ایران سرمایه گذاری كنند.
وی تصریح كرد: یعنی بدانیم و مطمئن باشیم كه قطعات و ریشه آن خودرو در داخل كشور وجود خواهد داشت نه اینكه خودرویی با ظاهر و پلت فرم زیبا باشد ولی وقتی فردی آن را خریداری می كند، اولین ایرادش این باشد كه صاحب اول و آخرش خودش است.
عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینكه در زمان تحریم، خودروی تیبا در داخل كشور طراحی شد، خاطر نشان كرد: باید برای برداشته و یا برنداشته شدن تحریم ها فكری كرد و درباره تمامی حالت ها راهكار مشخصی داشت.
وی یادآوری اینكه مردم ایران سال ها خودروی پیكان سوار می شدند، افزود: تا روز آخری كه این خودرو از خط تولید خارج شد، حتی نتوانستیم برف پاك كن آن را تغییر دهیم اما در زمان تحریم چند خودروی جدید را طراحی كردیم.
گروسی با تاكید بر اینكه باید برای ورود و همكاری شركت های خودروسازی مختلف كه خواهان حضور در ایران هستند شرط گذاشت كه حداقل 50 درصد در صنایع خودروسازی ایران سرمایه گذاری كنند، گفت: باید دو یا سه شركت بزرگ و مهم دنیا در ایران حضور داشته باشد و محصولات خود را تولید كنند تا از ایران به دیگر كشورها صادر شود.
وی با تاكید بر اینكه نباید خودروی بی كیفیت و غیراستاندارد وارد كشور شود، تصریح كرد: البته شاید خودرویی كه وارد كشور می شود استاندارد هم داشته باشد، اما وقتی كه این خودرو وارد كشور می شود و قطعه اش وجود ندارد، چنین خودرویی ارزش نخواهد داشت.
نماینده مردم شهریار در مجلس با ابراز تاسف نسبت به اینكه مردم برای پیدا كردن یك قطعه خودروی سمند سختی های فراوانی را متحمل می شوند، اظهار داشت: خودرهای چینی نیز چون خدمات پس از فروش مناسبی ندارند به همین دلیل مردم را با مشكلات فراوانی رو به رو كرده اند.
وی با بیان اینكه در مذاكرات اخیر ایران خودرو با شركت پژو فرانسه نیز موضوع سرمایه گذاری این شركت در كشورمان مطرح شده است، خاطر نشان كرد: متاسفانه شركت پژو چون درگذشته در ایران سرمایه گذاری نكرده بود پس از اجرای تحریم ها از ایران رفت، اما این بار ما از آنها خواستیم كه حداقل 50 درصد در ایران سرمایه گذاری كرده و 3 خودروی روز این شركت در كشورمان تولید و از مبداء ایران به دیگر كشورها صادر شود.
عضو كمیسیون صنایع با رد وابستگی صرف به محصولات دیگر كشورها تصریح كرد: واردات خودرو بصورت آماده و نهایی به كشور با اقتصاد مقاومتی، علمی و مدیریتی سازگار نیست.
وی با یادآوری این موضوع كه صنایع خودروسازی ایران از سال 1370 در مسیر پیشرفت حركت كرد، گفت: پیش از انقلاب اسلامی تا سال 70 ما محصولات شركت تالبوت انگلستان را مونتاژ می كردیم، اما امروز با وجود تحریم ها توانسته ایم كارهای خوبی را در صنعت خودروسازی مشاهده كنیم.
گروسی افزود: شركت های خودروسازی باید پلت فرم های جدید را كه خواست مردم است طراحی كنند.
**احتمال سوء استفاده از اسقاط خودروهای قدیمی وجود دارد
عضو كمیسیون صنایع معادن مجلس با تایید سوء استفاده برخی افراد از اسقاط خودروهای قدیمی و جایگزینی آنها با خودروهای وارداتی لوكس افزود: این موضوع باید بررسی بیشتری شود، اما اصل اینكه هر وارد كننده ای باید به جای یكی، 4 خودرو را اسقاط كند، كار بسیار خوبی است ولی این سازوكار خوبی برای واردات نیست.
وی تصریح كرد: البته خودروسازان داخلی نیز می تواند خودروی اسقاطی گرفته و به جای آن خودروی صفر تحویل بدهند تا برای اقتصاد كشور مفید باشد.
سیام**9103**1449
عضو كمیسیون صنایع مجلس اعلام كرد:
اولین خریدار خودروی چینی آخرین صاحب آن است
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۶:۴۴
کد خبر:
81596615
تهران- ایرنا- نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از كیفیت بسیار پایین خودروهای چینی در ایران گفت: متاسفانه اولین خریدار، آخرین صاحب این خودروها است.