۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۶:۵۰
کد خبر: 81598117
T T
۰ نفر
ایران از سهم خود در بازار نفت نمی گذرد/ آلمان ها آماده بازگشت به ایران

تهران - ایرنا - وزیر نفت گفت: به دلیل تحریم های ظالمانه غرب، ایران حدود 60 درصد سهم خود در بازار را از دست داده كه با رفع تحریم ها صادرات نفت را افزایش خواهد داد و تحت هیچ شرایطی از سهم خود در بازار كوتاه نمی آید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بیژن نامدار زنگنه عصر چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت: امشب در راس هیاتی برای شركت در كنفرانس امنیت انرژی به آلمان سفر می كنم.

وی با بیان آنكه در این سفر با شركت های آلمانی و مقامات این كشور دیدار و گفت و گو خواهم داشت، افزود: این مذاكرات نشان دهنده آن است كه آنها مقدمه بازگشت خود به ایران را فراهم می كنند.

وزیر نفت از بدهی هفت میلیارد دلاری نفتی هند به ایران خبر داد و گفت: پس از لغو تحریم ها این بدهی به صورت یورویی و روپیه دریافت خواهد شد.

وی با بیان اینكه كشور چین بدهی نفتی غیرمتعارفی به ایران ندارد، گفت: در مبادلات نفتی خریدار نفت فرصت كوتاهی برای پرداخت قیمت نفت دارد.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا در روزهای گذشته هیات تجاری ایالات متحده آمریكا به ایران سفری داشته است یا خیر، گفت: این موضوع را نه تكذیب و نه تایید می كنم و اطلاعی از آن ندارم.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال كه آیا وزارت نفت مذاكراتی با بازار سرمایه برای ایجاد رونق در این بازار داشته است، گفت: در ماههای گذشته وزارت نفت درباره تشكیل صندوقهای سرمایه گذاری و تسریع در پروژه های پتروشیمی و طرح فراگیر پالایشی سیراف با بورس مذاكراتی داشته اما درباره بورس اوراق بهادار به آنها تاكید كرده ایم كه باید به عنوان بازار اولیه نقش بیشتری را ایفا كنند.

زنگنه در پاسخ به این سئوال كه برنامه های وزارت نفت با لغو تحریم ها از جمله افزایش صادرات نفت چیست، اظهار داشت: بازار جهانی نفت یك بازار پیوسته بوده است از این رو همه تولیدكنندگان باید به فكر ورود نفت ایران به بازار باشند زیرا ٦٠ درصد از نفت صادراتی ایران با تحریم های غیرمنصفانه از بازار حذف شده است.

وی تاكید كرد: كشورهای تولیدكننده نفت باید برای افزایش صادرات نفت ایران در بازار جا باز كنند.



** اعضای اوپك از ادامه روند موجود راضی نیستند

زنگنه درباره اینكه آیا پیشنهادی برای اجماع میان اعضای سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك) وجود دارد یا خیر، گفت: فكر نكنم پیشنهادی برای آن وجود داشته باشد و باید دعا كرد، اما بیشتر اعضای اوپك نظرشان ادامه روند موجود نیست.

وزیر نفت درباره اینكه ارزیابی ایران از قیمت های كنونی نفت و نوسان های آن چیست، گفت: هیچیك از اعضای این سازمان از قیمت ها به دلیل نوساناتی كه هم اكنون شاهد آن هستیم راضی نیستند و ما هم نظرمان معلوم است؛ هم اكنون مقدار عرضه نفت خام بیش از تقاضاست و اگر عوامل سیاسی نباشد قیمت ها تمایل به افزایش دارند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینكه پارسال چه میزان از پیشنهادهای وزارت نفت در قالب بند «ق» تبصره ٢ بودجه قانون سال ٩٣ در شورای اقتصاد تصویب شد، گفت: پارسال این شورا بیش از ٧٠ میلیارد دلار برای پروژه های صنعت نفت در قالب میدانهای نفت و گاز و پروژه های بهینه سازی تصویب كرده و مقداری از آن هم قرار است، امسال تصویب شود.



** مدل تازه قراردادهای نفتی ایران سود خوبی را نصیب سرمایه گذاران می كند

وی درباره قراردادهای تازه نفتی و زمان ارائه آن به جهان نیز گفت: این قراردادها در سال ٩٢ از سوی كارشناسان داخلی و خارجی در ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هم اكنون در مرحله آخر برای ارائه به دولت برای نهایی كردن است؛ این قراردادها قرار است به همراه برخی از پروژه های نفت و گاز در سپتامبر امسال (شهریور ماه) به جهانیان ارائه شود.

وی افزود: در این قراردادها مرحله اكتشاف، توسعه و بهره برداری به صورت پیوسته دیده شده و سرمایه گذار می تواند مطمئن باشد كه سود خوبی از اجرای پروژه ها به دست خواهد آورد.



** از تلاش برای بازپس گیری سهم از دست رفته خود در بازار دریغ نمی كنیم

زنگنه درباره حضور روسیه در اوپك و اینكه عربستان تمایلی به حضور آنها در این سازمان ندارد، گفت: هیچ مانعی در این زمینه وجود ندارد، وقتی اوپك قبول می كند آنگولا وارد این سازمان شود دلیلی برای این وجود ندارد كه از حضور روسیه با تولید بیش از ١٠ میلیون بشكه در روز جلوگیری كند.

وزیر نفت درباره بازپس گیری سهم ایران در بازارهای جهانی نفت پس از لغو تحریم ها، اضافه كرد: ما تحت هیچ شرایطی از بازپس گرفتن سهم از دست رفته تولید ایران باز نمی گردیم.



** برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی به امسال نمی رسد

وزیر نفت در پاسخ به این سوال كه آیا امسال تولیدی از لایه نفتی پارس جنوبی خواهیم داشت، گفت: قرارداد توسعه این لایه نفتی ٣٠ ماهه بوده و با توجه به اینكه تجهیزات و كشتی صادراتی این طرح هم اكنون در حال ساخت است، به نظر نمی رسد كه امسال تولیدی از آن صورت گیرد.

وی در باره ساخت مته های حفاری در داخل كشور نیز اظهار داشت: هم اكنون با ٢ شركت داخلی در این باره قراردادهایی امضا شده است.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال كه آیا هم اكنون پرداختهای ضعیف حقوقی به كاركنان صنعت نفت صورت می گیرد، گفت: صنعت نفت وضع سختی در زمینه پرداخت های خود دارد زیرا مشكلات این صنعت به دلیل كاهش شدید قیمت نفت افزایش یافته اما در حال تدبیر و چاره اندیشی هستیم تا مشكلات یادشده رفع شود.

وی با بیان اینكه با وجود مشكلات پرداختی موجود در صنعت نفت برخی فكر می كنند كه این صنعت وضعش خیلی خوب است، گفت: هم اكنون دولت و مجلس و دستگاه های ذیربط كمك و مساعدتهای زیادی برای رفع مشكلات مالی صنعت نفت می كنند.

وی در پاسخ به وضع توسعه میدانهای حوزه نفتی غرب كارون، گفت: با وجود شرایط سخت كنونی و تحریم ها وزارت نفت حوزه های مشترك همچون پارس جنوبی و غرب كارون را در حال توسعه دارد و همه تمركز فنی و مالی خود را برای به تولید رسیدن ٢٧ فاز متعارف پارس جنوبی و تولید روزانه ٧٠٠ هزار بشكه ای در غرب كارون گذاشته است، اما با وجود تحریم های بین المللی به افزایش تولید این میادین برای ایران درآمدهایی به همراه ندارد.

وی در باره ضریب بازیافت متفاوت لایه های نفتی در میدانهای موجود در حوزه های نفتی غرب كارون، اظهار داشت: در این حوزه لایه های نفتی كم فشار و پرفشار وجود دارد از این رو وزارت نفت تلاش زیادی برای استفاده از فناوریهای تازه با همكاری شركتهای خارجی و دانشگاههای داخلی انجام می دهد.

وی در باره محورهای كاری سفر خود به كنفرانس امنیت انرژی در برلین آلمان، گفت: امشب به دعوت آلمان در كنفرانس امنیت انرژی برلین شركت خواهم كرد و با مدیران شركتهای آلمانی و مقامهای ارشد این كشور دیدارهایی خواهم داشت، از این رو دعوت بنده و حضور هیات های آلمانی در كشور نشانه استقبال شركت های آلمانی برای حضور دوباره در ایران است.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا با لغو تحریم ها حضور سازندگان و شركتهای داخلی در بازار صنعت نفت كمرنگ خواهد شد یا خیر، گفت: هم اكنون وزارت نفت با سازندگان در بخشهای تولیدی، بازرگانی و ساخت داخل ارتباط خوبی دارد، اما به بخش خصوصی در حوزه ساخت داخل بدهی هایی دارد كه با لغو تحریم ها و بهتر شدن وضعیت این بدهی ها پرداخت خواهد شد.

اقتصام**ل.الف.ی/2022**1558
۰ نفر