۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۵۷
کد خبر: 81598770
T T
۰ نفر

قرص بدنسازی جان 60 نفر را گرفت

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۵۷
کد خبر: 81598770
قرص بدنسازی جان 60 نفر را گرفت

كوالالامپور - ایرنا - در حالی كه شبكه های ماهواره ای مردم بسیاری از كشورها از جمله ایرانیان را به استفاده از داروهای مضر برای كاهش وزن و یا بدنسازی تشویق می كنند، پلیس بین الملل (اینترپل) روز پنجشنبه نسبت به استفاده از یك دارو كه جان 60 نفر را در جهان گرفته است، هشدار داد.

به گزارش ایرنا، یك مقر اینترپل در سنگاپور اعلام كرد یك قرص رژیمی برای كاهش وزن و بدنسازی باعث مرگ بیش از 60 انسان در جهان شده است.

به نوشته تارنمای استار، پلیس بین الملل هشدار جهانی در خصوص یك ماده مخدر كشنده كه در رژیم های غذایی و بدنسازی از آن استفاده می شود، صادر كرد.

اینترپل اعلام كرد 'دی نیترو فنل 2.4' یا 'دی.ان.پی' ماده ای است كه در مواد منفجره استفاده می شود و پس از مرگ یك زن انگلیسی بر اثر مصرف این ماده و بستری شدن یك فرانسوی وضعیت هشدار صادر شد.

این انگلیسی كه جان خود را از دست داده، هشت قرص را از طریق شبكه آنلاین اینترنت خریداری و مصرف كرده است.

اینترپل براساس مقررات نارنجی در مورد این ماده شیمیایی هشدار و آن را در بخش 'تهدید قریب الوقوع' طبقه بندی كرد.

گفته می شود افراد سودجو در ایران نیز از این ماده به عنوان داروی طلایی یاد كرده و به افرادی كه بدنبال بدنسازی هستند پیشنهاد می كنند.

این ماده خطرناك و كشنده در اواخر دهه 90 میلادی وارد پرورش اندام و ورزش های قدرتی شد. گاهی اوقات مصرف این دارو موجب می شود فرد بینایی خود را از دست بدهد.

از این ماده همچنین به عنوان نوعی ماده ضد قارچ و برای مقابله با علف های هرز و حتی به عنوان ماده حشره كش استفاده شده است.

براساس گزارش اینترپل، 'دی.ان.پی' به عنوان پودر زرد رنگ ساده فروخته می شود و معمولا كپسولی است. همچنین این دارو به صورت كرم برای صورت نیز عرضه می شود.

اینترپل تصریح كرد شركت های توزیع كننده برای انحراف افكار عمومی تلاش می كند از شباهت این ماده (پودر زرد رنگ) با ادویه سوء استفاده كرده و به دروغ ادعا كنند كپسول حاوی زردچوبه است.

استار نوشت كه به درخواست یك وزارتخانه فرانسوی برای حفاظت از محیط زیست و بهداشت عمومی این هشدار به 190 كشور كه این قرص در آن ها توزیع شده، ارائه شده است.

یك زن 24 ساله سنگاپوری نیز از مسمومیت این ماده كه در قرص های لاغری استفاده شده بود، جان خود را از دست داد.

آساق**1611