۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۳۳
کد خبر: 81598830
T T
۰ نفر
رای گیری غیرقابل پیش بینی ترین انتخابات انگلستان آغاز شد

لندن - ایرنا - میلیون ها تن از مردم انگلستان از صبح روز پنجشنبه در یكی از غیرقابل پیش بینی ترین انتخابات های پارلمانی این كشور، به پای صندوق های رای رفتند.

به گزارش ایرنا، حزب پیروز در این انتخابات سراسری كه پنجاه و ششمین انتخابات پارلمانی ( مجلس عوام) این كشور از سال 1801 میلادی بشمار می آید، سكان دولت این كشور را به مدت پنج سال در دست خواهد گرفت.

شعبه های رای گیری پس از چندین هفته مبارزات سنگین فشرده انتخاباتی در انگلستان، از ساعت 7صبح روز پنجشنبه به روی رای دهندگان گشوده شده و ساعت 10شب به فعالیت خود پایان خواهند داد و انتظار می رود نتایج اولیه انتخابات تا نیمه شب پنجشنبه، و نتایج نهایی تا بعد از ظهر جمعه منتشر شود.

البته همزمان با انتخابات پارلمانی مجلس عوام ، برای 9 هزار كرسی شورای محلی در 279 منطقه در انگلیس به جز لندن نیز رقابت صورت خواهد گرفت.

انتخابات سراسری انگلستان، انتخاباتی است كه در انگلیس، اسكاتلند، ولز و ایرلند شمالی برای تشكیل مجلس عوام برگزار و كابینه دولت آینده از میان نمایندگان مجلس عوام تشكیل می شود.

براساس گزارش های منتشر شده در حدود 50 میلیون نفر از مردم انگلستان برای شركت در انتخابات پارلمانی این كشور ثبت نام كرده اند .

به رغم برگزاری رای‌گیری در روز پنجشنبه، افرادی كه خواسته‌اند از طریق پست رای بدهند، قبلا این كار را كرده‌اند.

برای اولین بار، مردم انگلستان توانسته ‌اند از طریق اینترنت نیز برای شركت در انتخابات ثبت‌ نام كنند.

بر اساس آمارهای منتشر شده، 3 هزار و 971 نفر نامزد نمایندگی مجلس عوام شده اند. در انتخابات عمومی قبلی انگلیس كه در سال 2010میلادی برگزار شد، چهار هزار و 150 نفر نامزد مجلس 650 نفر شده بودند .

در میان احزاب سیاسی، حزب محافظه كار به رهبری ' دیوید كامرون' با معرفی 648 نامزد در مقام اول قرار دارد و حزب كارگر به رهبری 'اد میلیبند ' و حزب لیبرال دمكرات به رهبری 'نیك كلگ ' هم با معرفی 631 نامزد به طور مشترك مقام دوم را به خود اختصاص داده اند.

حزب ضد مهاجر و ضد اروپایی استقلال بریتانیا ( یوكیپ ) به رهبری 'نایجل فاراژ' با 624 نامزد، و حزب سبزها به رهبری خانم 'ناتالی بنت'، با 573 نامزد، تعداد نامزدهای خود را نسبت به همه دوره های پیش افزایش داده اند.

حزب ملی اسكاتلند به رهبری خانم 'نیكولا استرجن ' كه دارای گرایش های استقلال طلبانه است، در تمامی 59 حوزه انتخابی اسكاتلند نامزد دارد و حزب ملی گرای ولز به رهبری خانم 'لیان وود'، هم برای همه 40 حوزه انتخابی ولز نامزد معرفی كرده اند.

همچنین 757 نامزد ”دیگر“ هم در انتخابات حضور دارند كه شامل حوزه های انتخابی ایرلند شمالی و احزاب كوچك تر و افراد مستقل می شود.

انتخابات عمومی انگلستان در حدود 50 هزار شعبه اخذ رای كه بیشتر مكان های عمومی چون مدارس و سالن های اجتماعات محله‌ها هستند، برگزار می شود.

با توجه به نتایج آخرین نظرسنجی های صورت گرفته، دو حزب اصلی كارگر و محافظه كار قادر به كسب اكثریت آرا نخواهند بود و بدین ترتیب انگلیس با غیر قابل پیش بینی ترین انتخابات از دهه 1970 میلادی روبه رو شده است.

به گفته تحلیل گران انتخاباتی، هر دو حزب اصلی انگلیس با توجه به نظرسنجی های یاد شده احتمالا قادر هستند كه 273 كرسی از 650 كرسی مجلس عوام را بدست آورند و این در حالی است كه این احزاب برای پیروزی قاطع نیازمند به دستیابی به 326 كرسی هستند.

650 كرسی مجلس عوام انگلستان، شامل 553 كرسی انگلیس، 59 كرسی اسكاتلند، 40 كرسی ولز و 18 كرسی ایرلند شمالی است.

در آخرین روز كاری مجلس عوام قبلی از 650 كرسی این مجلس، تعداد 302 نماینده از حزب محافظه ‌كار، 256 نفر از حزب كارگر، 56 نفر از حزب لیبرال دمكرات، هشت نفر از حزب اتحاد‌ طلب دموكراتیك( ایرلند شمالی) ، شش نفر از حزب ملی اسكاتلند، 5 نفر از حزب 'شین ‌فین'، سه نفر از حزب ملی ولز، سه نفر از حزب سوسیال‌ دموكراتیك و كارگر، دو نفر از حزب استقلال بریتانیا (یوكیپ)، یك نفر از حزب احترام (ریسپكت)، یك نفر از حزب ائتلاف، یك نفر از حزب سبز، و در نهایت پنج نماینده مستقل حضور داشتند. نماینده آخر هم سخنگوی مجلس عوام است كه در رأی‌ گیری‌ها شركت نمی‌ كند.

اگر نتایج انتخابات روز پنجشنبه در حد انتظار احزاب سیاسی نباشد، انتظار می رود مذاكرات بین آنها برای تشكیل دولت ائتلافی فوراً آغاز شود، هر چند كه برگزاری مراسم سالگرد پایان جنگ جهانی دوم در انگلیس، ممكن است موجب به تعویق افتادن این مذاكرات شود.

هر چند برخی گزارش های منتشر شده حاكی از آن است كه احزاب اصلی كارگر، محافظه كار و لیبرال دمكرات، مذاكرات پنهانی خودشان را برای تشكیل دولت اقلیت شروع كرده اند.

براساس رویه جاری، بین روز رای‌ گیری و نخستین جلسه مجلس عوام جدید 12 روز فاصله است و روز دقیق هر دو با بیانیه سلطنتی( ملكه ) تعیین می ‌شود هر چند

روز آغاز به كار مجلس عوام بعدی 18 ماه 'می ' خواهد بود.

یك روز بعد از برگزاری انتخابات سراسری، براساس رویه یاد شده، ملكه انگلیس از رهبر حزبی كه اكثریت مطلق – نصف به علاوه یك – كرسی‌های مجلس عوام را كسب كرده باشد، درخواست می‌ كند در مقام نخست ‌وزیری، كابینه جدید را تشكیل دهد. اگر وی بپذیرد فورا نخست‌وزیر این كشور شده و به 'داونینگ استریت' (مقر دولت انگلیس) می‌ رود.

برطبق یك رویه، هر نخست‌ وزیری تا زمانی كه به ملكه نگفته است از مقامش كناره می‌ گیرد، نخست ‌وزیر خواهد بود و فقط زمانی از نخست ‌وزیر 'انتظار می ‌رود' استعفا كند كه محرز شده باشد نمی‌تواند حمایت اكثریت مجلس عوام را به دست آورد.

بنابراین اگر دیوید كامرون نخست وزیر انگلیس و رهبر حزب محافظه كار فكر كند می تواند حمایت موثر اكثریت را جلب كند، حق دارد در قدرت بماند و در این صورت دو هفته وقت دارد (تا شروع كار پارلمان جدید) كه دولت‌ خود را تشكیل دهد.

البته بعد از شروع كار پارلمان جدید، نمایندگان احزاب مخالف می ‌توانند میزان پایداری اكثریت حامی نخست‌وزیر را با رأی عدم اعتماد بسنجند.

اما اگر در نتیجه انتخابات، هیچ ‌یك از احزاب سیاسی نتوانند 326 كرسی یا بیشتر را كسب كند، شرایطی به وجود می ‌آید كه در اصطلاح 'پارلمان معلق' نام دارد. در این شرایط حزبی كه تعداد بیشترین كرسی‌ها را كسب كرده، می ‌تواند با ائتلاف با احزاب دیگر دولت اقلیت را تشكیل دهد.

در این حالت حزبی كه بیشترین آراء را كسب كرده می‌ تواند با یك و چند حزب سیاسی دیگر به طور غیررسمی توافق كند تا اگر حزب مخالف (اپوزیسیون) خواست به كابینه رای عدم اعتماد بدهد، از این اقدام جلوگیری شود.

اگر بعد از تشكیل دولت اقلیت، حزب مخالف طرح رای عدم اعتماد را در پارلمان مطرح كند و به دلیل اكثریت مخالفان دولت این طرح بیاورد، دولت اقلیت تا 14 روز مهلت دارد رای اعتماد پارلمان را جلب كند. اگر در این مهلت دولت اقلیت موفق به كسب رای اعتماد نشود، دولت ساقط شده و انتخابات سراسری دوباره برگزار خواهد شد.

در پنج سال گذشته، دولت انگلیس، دولتی ائتلافی متشكل از حزب اصلی محافظه كار به رهبری دیوید كامرون و حزب لیبرال دمكرات به رهبری 'نیك كلگ' بوده است.

در سال 2010 میلادی فرایند ائتلاف حزب محافظه‌ كار و حزب لیبرال دمكرات و تشكیل دولت دیوید كامرون 13 روز به طول كشید.

در طول 150 سال گذشته، نظام پارلمانی انگلیس به رغم چند حزبی بودن، عملا با غلبه دو حزب اصلی بوده است و از سال 1945میلادی هم حزب محافظه كار كه قدمتش به قرن 18 برمی گردد و هم حزب كارگر كه در اواخر دهه پایانی قرن نوزدهم ظهور كرد، قدرت را در این كشور در دست داشته و یا در آن شریك بوده اند.

حزب محافظه كار كه از احزاب راست میانه به شمار می رود، میراث دار حزب سیاسی 'توری' است كه پیش از سده 19 میلادی درانگلستان فعالیت داشته است و به همین علت نیز در حال حاضر هم این حزب به طور غیررسمی' توری ها ' خوانده می شود.

حزب محافظه كار انگلیس كه بعد از انتخابات سال 2010 میلادی به همراه حزب لیبرال دمكرات دولت ائتلافی تشكیل داد، از 650 كرسی مجلس عوام (قبلی) دارای 302 كرسی و از 792 كرسی مجلس لردها دارای 232 كرسی و از 73 كرسی انگلیس در پارلمان اروپا دارای 19 كرسی است.

حزب كارگر نیز كه به طور تاریخی و سنتی از حمایت سندیكاهای كارگری و تشكل های سوسیالیستی برخوردار بوده و دارای دیدگاه چپ میانه است، رقیب اصلی حزب محافظه كار در مبارزه برای كسب قدرت است و از دهه 1940 میلادی همواره یا دولت انگلستان در دست داشته و یا شریك بوده و یا نقش حزب اصلی مخالف دولت را ایفا كرده است.

آخرین حاكمیت حزب كارگر بر انگلستان، بین سال های 1997 تا سال 2010 میلادی به نخست وزیری 'تونی بلر' و 'گوردون براون' بود ، كه از اكثریت با اختلاف 179كرسی در مجلس عوام شروع شد و به 167 كرسی در سال 2001میلادی و 66 كرسی در سال 2005 میلادی كاهش یافت. دست یافتن به 285 كرسی در سال 2010 میلادی ، حزب كارگر را در موقعیت حزب مخالف دولت ائتلافی محافظه كار - لیبرال دمكرات قرار داد.

حزب مخالف كارگر، از 650 كرسی مجلس عوام (قبلی ) انگلیس دارای 256 كرسی، از 792 كرسی مجلس لردها دارای 218 كرسی و از 73 كرسی انگلیس در پارلمان اروپا دارای 20 كرسی است.

حزب لیبرال دمكرات نیز یكی دیگر از احزاب مهم و قدیمی انگلیس با گرایش سیاسی میانه و میانه چپ است. این حزب تاكنون پس از حزب كارگر و حزب محافظه كار سومین حزب بزرگ در مجلس عوام شمرده می شده كه به نظر می رسد در این انتخابات جای خودش را به حزب ضد مهاجر و ضد اروپایی 'یوكیپ' خواهد داد.

اگرچه این حزب به رغم تضعیف جایگاهش نسبت به سال 2010 میلادی، در این انتخابات همچنان نقشی كلیدی برای احزاب محافظه كار و حزب كارگر برای تشكیل دولت اقلیت بازی خواهد كرد.

حزب لیبرال دمكرات به رهبری نیك كلگ دارای 43 هزار عضو رسمی می باشد، در حال حاضر از 650 كرسی مجلس عوام ( قبلی) دارای 56 كرسی، از 792 كرسی مجلس لردها دارای 105 كرسی و از 73 كرسی انگلیس در پارلمان اروپا دارای یك كرسی است.

اروپام**1** 1552