۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۳۸
کد خبر: 81603713
T T
۰ نفر

دوره سكوت خبري گذشته است

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۳۸
کد خبر: 81603713
دوره سكوت خبري گذشته است

تهران - ايرنا - فرهيختگان نوشت: پنداشتي در بين مسئولان كشور ما و بسياري از كشورهاي ديگر وجود دارد كه اخبار تقريبا ناگوار مي‌تواند امنيت رواني افراد جامعه را به هم بريزد، بنابراين اگر مانع انتشار آنها شوند به حفظ امنيت رواني افراد جامعه كمك كرده‌اند.

در ادامه اين مطلب كه روز دوشنبه در روزنامه فرهيختگان منتشر شد، مي خوانيد: در مقابل اين پنداشت، ديدگاه ديگري نيز وجود دارد كه مي‌گويد با توجه به فناوري‌هاي جديد، انتشار اخبار و اطلاعات به‌ويژه از طريق شبكه‌هاي اجتماعي موبايلي، دوره سرپوش گذاشتن به اخبار و اطلاعات گذشته است و امروزه هر فردي قادر است به كمك گوشي تلفن همراه خود از رويدادي عكس بگيرد و بلافاصله مخابره كند. پس نگه‌داشتن جامعه در فضاي عدم اطلاع‌رساني رسانه‌هاي رسمي، سبب انتشار مديريت‌نشده و جسته و گريخته و بعضا تحريف‌شده اخبار و اطلاعات مي‌شود كه به نوبه خود به شايعات دامن مي‌زند.

براساس ديدگاه دوم، وظيفه دولت‌ها و دستگاه‌هاي خبري و سازمان‌هاي رسانه‌اي رسمي اين است كه ابتكار عمل را در اطلاع‌رساني اخبار و رويدادها، با رويكرد ايجابي و مثبت در دست بگيرند و انفعالي عمل نكنند.

انفعالي و واكنشي عمل كردن، كمكي به حل موضوع نمي‌كند، چراكه در كار اطلاع‌رساني، آن رسانه يا فردي كه نخستين خبر را انتشار مي‌دهد، ابتكار عمل را در دست خواهد داشت.

بنابراين اين پنداشت اشتباه كه با جلوگيري از انتشار اخبار در رسانه‌هاي رسمي، مي‌توان فضاي افكار عمومي را مديريت كرد بايد اصلاح شود و به جاي آن سعي كرد تا در قبال رويدادها و اتفاقات مهم از طريق انتشار به موقع اخبار مانع شكل‌گيري شايعات يا انتشار اخبار نادرست و تحريف‌شده شد.

در اين باره مي‌توان به واقعه‌اي كه در مهاباد اتفاق افتاد اشاره كرد.

اگر در اين مورد دستگاه انتظامي و رسانه‌هاي خبري مي‌توانستند خيلي سريع‌تر درباره اين رويداد اطلاع‌رساني كنند، شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌هاي خبري خارج از كشور ابتكار عمل را در دست نمي‌گرفتند و وضعيت به اين صورت پيچيده نمي‌شد.

واكنش احساسي مردم در اين ماجرا ناشي از اين بود كه در نزديكي محل زندگي آنها و در مجاورت محل زيست‌شان اتفاق مهمي افتاده است و رسانه‌هاي رسمي به دليل سكوت مسئولان مربوطه، سكوت كرده‌اند و مردم مجبور شدند براي كسب اطلاع درباره آن موضوع، به مكانيسم شايعات و اخبار شبكه‌هاي اجتماعي پناه ببرند و طبيعتا نه شايعات و نه اخبار شبكه‌هاي اجتماعي نمي‌تواند لزوما قرين با واقعيت باشد.

يكي از راه‌هاي پيشگيري از بروز شايعه، اطلاع‌رساني به موقع و سريع درباره اخبار با اهميت به‌ويژه در شهرستان‌ها و محافل كوچكي است كه مردم مي‌توانند از طريق شبكه‌هاي مجازي از آن واقعه عكس بگيرند و خبر را منتشر كنند.

دوره سكوت خبري و سرپوش گذاشتن به رويدادها گذشته است و براي مديريت اخبار و اطلاعات، بهترين روش، انتشار به موقع، دقيق و درست اخبار و اطلاعات از شبكه‌هاي اطلاع‌رساني رسمي است.

منبع: روزنامه فرهيختگان

اول ** 1346
۰ نفر