۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۲۸
کد خبر: 81605049
T T
۰ نفر

شش ماه زندان در انتظار غایبان نماز جمعه در مالزی

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۲۸
کد خبر: 81605049
شش ماه زندان در انتظار غایبان نماز جمعه در مالزی

كوالالامپور – ایرنا – مسلمانان ایالت كداح مالزی كه به دارالامان (خانه آشتی) معروف است، از ماه آینده در صورت شركت نكردن سه بار متوالی در نماز جمعه به جریمه نقدی یا زندان محكوم می شوند.

به گزارش ایرنا، این قانون در ایالت كداح در حالی اجرایی می شود كه پیش از این دولت ایالتی ترنگانو در مالزی اعلام كرد مردانی كه در نماز جمعه شركت نكنند، بر اساس قانون بر روی خودرو نعش كش در شهر گردانده می شوند.

قانون مجازات افرادی كه در نماز جمعه شركت نمی كنند نیز پیش از این در مجمع قانونگذاران ایالتی كداح تصویب شده بود و از اول سال 2014 می توانست اجرایی شود. سازمان توسعه اسلامی این ایالت مالزی كه مركز آن شهر 'الور ستار' است اعلام كرد براساس بند 13 قوانین شریعت هر فردی كه سه بار متوالی در نماز جمعه حضور نیابد با یكهزار رینگیت (حدود 270 لار) جریمه نقدی، شش ماه زندان و یا هر دو مواجه می شود.

براساس گزارش رسانه های مالزی، این قانون از اول جون (11 خرداد) در ایالت كداح اجرایی می شود.

شیخ احمد فیصل عمر، افسر ارشد اجرایی سازمان توسعه اسلامی مالزی (جاكیم) در خصوص عملی شدن این قانون و نظارت بر حضور مردم در نماز جمعه، گفت: احضاریه را كوركورانه نمی شود برای مردم صادر كرد و براساس شكایت های عمومی عمل می شود.

وی روز سه شنبه به خبرنگاران، گفت: اگر مجرم همكاری نكرد، قاضی دادگاه شریعت حكم دستگیری فردی كه در نماز جمعه شركت نكرده است را صادر می كند.

شیخ احمد گفت كه بخش هایی از بند 13 قانون شریعت اجرایی شده، اما این بخش به طور كامل از اول جون (11 خرداد) در ایالت كداح اجرایی می شود.

وی اعلام كرد كه این قانون برای اطلاع مردم به صورت پوستر در اماكن عمومی نصب و نسخه هایی از آن در بین 568 مسجد توزیع شده است.

افسر ارشد اجرایی سازمان توسعه اسلامی مالزی (جاكیم) در كداح گفت كه مردم می توانند فرم های شكایت از افرادی كه در نماز جمعه شركت نمی كنند را از دفاتر مذهبی دریافت كنند، ضمن اینكه هویت شاكیان محرمانه باقی می ماند.

این اتفاق در حالی روی می دهد كه شورای رسوم مالایی و امور اسلامی ایالت ترنگانو موسوم به مایدام نیز چندی پیش خواستار تشدید قوانین برای مردانی شد كه در نماز جمعه این ایالت شركت نمی كنند.

براساس قانون ایالت ترانگانو كه معروف به دارالایمان است، فروشگاه ها هنگام نماز جمعه باید دو ساعت تعطیل شود. این ایالت به وسیله حزب اسلامی پاس اداره می شود و حاكمیت ایالت در دست این حزب است.

مقامات مذهبی ایالت كلانتان در شمال شرق مالزی نیز مهر ماه سال گذشته قانون عجیبی برای غایبان نماز جمعه وضع كردند كه بر اساس آن هر فردی در نماز جمعه شركت نكند، به مجازات حبس محكوم می شود.

این تصمیم های جنجالی صدای بسیاری از مسلمانان معتقد را در منطقه درآورده است.

براساس قانون ایالت كلانتان، حضور افراد بالای 10 سال در نماز جمعه اجباری است و هر فردی برای سه هفته متوالی بدون عذر موجه در نماز جمعه شركت نكند علاوه بر جریمه مالی به یك سال حبس محكوم می شود.

كلانتان یكی از 13 ایالت مالزی با مركزیت شهر كاتا بارو است كه سیمای سنتی و روستا گونه خود را حفظ كرده و مهد فرهنگ مالایی است.

پروفسور سیدفرید العطاس عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه ملی سنگاپور با انتقاد از برخی افراط گرایی ها و نفوذ وهابیت در مالزی، گفته بود فتواهای افراطیون به امور شخصی و زندگی خصوصی مسلمانان مالزی راه پیدا كرده است.

وی از طرح تنبیه مسلمانانی كه در نماز جمعهشركت نمی كنند انتقاد كرد و آن را نشانه افراط گرایی در مالزی دانست.

قدرت در ایالت كلانتان مالزی نیز در دست حزب اسلامی مالزی موسوم به پاس است.

هسته اولیه حزب پاس با الهام از اخوان المسلمین مصر، جماعت اسلامی پاكستان و نهضت العلما اندونزی در اواخر دهه 1940 شكل گرفت.

آساق**1611