۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۰۱
کد خبر: 81605259
T T
۰ نفر

اعضای كمیسیون صدور پروانه فعالیت احزاب مشخص شدند

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۰۱
کد خبر: 81605259
اعضای كمیسیون صدور پروانه فعالیت احزاب مشخص شدند

تهران- ایرنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعضای كمیسیون صدور پروانه تشكیل، نظارت و فعالیت بر احزاب را تعیین كردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه و در ادامه بررسی طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی ماده 10 این طرح را مصوب كردند.

برساس ماده 10 این طرح به منظور صدور پروانه جهت تشكیل حزب و نظارت بر فعالیت احزاب و انجمن‌های اقلیت‌های دینی و انجام وظایف تصریح شده در این قانون كمیسیون احزاب به شرح زیر در وزارت كشور تشكیل می‌شود:

نماینده دادستان كل كشور، نماینده رئیس قوه قضاییه، یك نماینده از میان دبیران كل احزاب ملی و یك نماینده از میان دبیران كل احزاب استانی دارای پروانه فعالیت، معاون سیاسی وزارت كشور و دو نماینده به انتخاب مجلس از بین نمایندگان داوطلب.

بر اساس تبصره یك این ماده اعضای موضوع این ماده باید ظرف مدت یك ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون انتخاب و به وزارت كشور معرفی شود. وزارت كشور موظف است حداكثر تا 10 روز پس از آن اولین جلسه كمیسیون را تشكیل دهد.

بر اساس تبصره دو این ماده اعضای كمیسیون برای مدت دو سال انتخاب می‌شوند و تا معرفی اعضای جدید به كار خود ادامه می‌دهند.

بر اساس تبصره 3 ماده نمایندگان موضوع بند 3 موضوع این ماده به انتخاب دبیران كل احزاب ملی و استانی و با حد نصاب اكثریت مطلق آراء آنها انتخاب می‌شود. نحوه برگزاری این انتخابات بر اساس دستورالعملی خواهد بود كه با پیشنهاد كمیسیون احزاب به تصویب وزارت كشور خواهد رسید.

بر اساس تبصره 4 این ماده كمیسیون احزاب می‌تواند از نمایندگان سایر سازمان‌ها و افراد صاحبنظر جهت مشاوره دعوت به عمل آورد.

بر اساس تبصره 5 این ماده جلسات كمیسیون احزاب با حضور 5 نفر از اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات آن با رای حداقل 4 نفر از اعضا معتبر می‌باشد. بر اساس تبصره 6 این ماده اعتبار مورد نیاز كمیسیون احزاب كه هر سال در بودجه سالانه وزارت كشور پیش بینی می‌شود ذیل ردیف مستقل لحاظ می‌شود.

بر اساس تبصره 7 این ماده معاون سیاسی وزیر كشور، رئیس كمیسیون و نایب رئیس از میان اعضا انتخاب می‌شود. دبیر كمیسیون به پیشنهاد رئیس كمیسیون و با رای اعضاء انتخاب می‌شود چنانچه دبیر از میان اعضا نباشد بدون حق رای در جلسه كمیسیون شركت می‌كند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین ماده 1 این طرح را تصویب كردند.

در ماده یك طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی اصلاحات به كار رفته در این قانون دارای معانی مشروح زیر است:

حزب: تشكیلاتی است متشكل از اشخاص حقیقی كه با برنامه مشخص درجه كسب و مشاركت در قدرت سیاسی و نقل و اصلاح آن در چارچوب قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس مرام‌نامه و اساسنامه مصوب خود در سطح ملی یا استانی فعالیت می‌كند. حزب می‌تواند تحت عناوین دیگری مانند گروه و جمعیت و انجمن، جامعه، مجمع و سازمان سیاسی فعالیت كند.

جبهه: ائتلافی سیاسی از احزاب دارای پروانه فعالیت در زمینه فعالیت مشخص است كه با اطلاع كمیسیون احزاب موضوع ماده 10 این قانون شكل می‌گیرد.

عضو حزب: داوطلب واجد شرایطی كه مراحل عضویت حزب را گذرانده و با پذیرش اساسنامه حزب دارای تعهدات و حقوق حزبی مطابق اساسنامه حزب می‌باشد.

عضو موثر حزب: اعضای اركان حزب، اعضای موثر حزب می‌باشند.

اركان حزب: هیات موسس و مجمع عمومی، شورای مركزی، دبیركل و بازرسان و مسئول شعب استانی طبق اساسنامه مربوط به عنوان اعضای موثر اركان حزب محسوب می‌شود.

هیات موسس: اشخاص حقیقی می‌باشند كه امور مربوط به تاسیس و وظایف مرتبط را پیگیری نموده و برای دریافت مجوز تاسیس و پروانه فعالیت اقدام می‌نماید.

مجمع عمومی: بالاترین ركن حزب است كه طبق مرام‌نامه و اساسنامه از اجتماع اعضاء حزب تشكیل می‌شود.

شورای مركزی: متشكل از افراد منتخب مجمع عمومی است كه طبق مرامنامه و اساسنامه به نمایندگی از مجمع مسئولیت هدایت و تحقق اهداف حزب را بر عهده دارد.

دبیر كل: عالی‌ترین مقام اجرایی حزب است كه منتخب مجمع عمومی یا شورای مركزی طبق اساسنامه می‌باشد.

بازرسان: اشخاص آشنا به امور بازرسی می‌باشند كه برای نظارت بر عملكرد شورای مركزی، دبیركل و سایر اركان حزب از سوی مجمع عمومی انتخاب می‌شوند.

مرام‌نامه: سند مصوب مجمع عمومی است كه بیان كننده اهداف، آرمان‌ها، مبانی فكری و عقیدتی و خط و مشی‌های نیل به اهداف حزب می‌باشد.

اساسنامه: سند مصوب مجمع عمومی است كه بیان كننده ساختار تشكیلاتی است و اركان و حدود وظایف و اختیارات، نحوه تعیین و تغییر اعضا، شرایط تغییر و اصلاح مرام‌نامه و اساس‌نامه، مبنای اعتبار اسناد اداری و مالی می‌باشد.

كمیسیون احزاب: كمیسیون موضوع ماده 10 این قانون است.

مجوز اولیه: مجوز موقتی است كه جهت تحصیل شرایط لازم برای صدور پروانه فعالیت نهایی حزب توسط كمیسیون احزاب صادر می‌شود.

پروانه فعالیت نهایی: مجوزی است كه به موجب آن حزب اجازه دارد تا بر اساس مرام‌نامه و اساس نامه و در چارچوب قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت كند.

دبیرخانه كمیسیون: تشكیلات اجرایی كمیسیون احزاب می‌باشد كه زیر نظر كمیسیون انجام وظیفه می‌كند.

بر اساس تبصره 1 این بند صدور مجوز فعالیت و نظارت برتشكل‌های صنفی كه برای صدور مجوز و نظارت بر فعالیت‌های آنها مرجعی در قوانین و مقررات پیش بینی نشده است بر عهده وزارت كشور است.

وزارت كشور موظف است تا مدت 3 ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، صدور مجوز، نحوه فعالیت و نظارت بر این تشكل‌ها را تهیه و به تصویب هیات وزیران برساند.

بر اساس تبصره دو این بند انجمن‌های اقلیت‌های دینی، موضوع اصل 13 قانون اساسی، تشكیلاتی مركب از اعضای داوطلب همان اقلیت دینی می‌باشند كه هدف آنها حل مشكلات و بررسی مسائل دینی و فرهنگی اجتماعی و رفاهی ویژه آن اقلیت است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین بند ب و ت بند5 را نیز تصویب كردند.

در بند ب نمایندگان مصوب كردند كه محكومان به جرایم ضد امنیتی داخلی و خارجی كشور و در بند پ نیز جاسوسان حسب تشخیص دستگاه های امنیتی و یا قضایی كشور از حق تاسیس حزب یا عضویت در آن محرومند.

به گزارش ایرنا، مواد دیگر این طرح غیر از مواد 1 و 10 و بندهای ب و پ پیش از این در صحن علنی مورد تصویب نمایندگان قرار گرفته بود این سه بند برای بررسی و اصلاح به كمیسیون امورداخلی و شوراها بازگشته بود.

سیام**9103**1553
۰ نفر