۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۰۳
کد خبر: 81605262
T T
۰ نفر

وجود یوزپلنگ در چهار شهرستان خراسان رضوی مستندسازی شد

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۰۳
کد خبر: 81605262
وجود یوزپلنگ در چهار شهرستان خراسان رضوی مستندسازی شد

مشهد - ایرنا - معاون پایش و نظارت اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: وجود گونه یوزپلنگ آسیایی در شهرستانهای سرخس، بجستان، خواف و بردسكن مستندسازی شده است.

محمد عرفانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این چارچوب حضور این گونه ارزشمند در حیات وحش چهار شهرستان مشاهده و تصویربرداری شده است.

وی گفت: خراسان رضوی جزو 10 استان دارای گونه یوزپلنگ آسیایی در كشور است.

معاون اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: معمولا یوزپلنگ در مناطق استپ، كویری و تپه ماهوری زیست می كند كه شمار آن در كشور بسیار كم است و آمار مشخصی از آن در دست نیست.

وی همچنین اظهارداشت: خطراتی از جمله تصادفات جاده ای، كاهش منابع غذایی گونه در مناطق به علت خشكسالی و شكار حیات یوزپلنگ را تهدید می كنند.

عرفانی گفت: طی هماهنگی انجام شده با انجمن ملی حفاظت از یوزپلنگ 'پروژه نصب دوربینهای تله ای' با هدف رصد و آمارگیری از این گونه ارزشمند جانوری در حال اجرا است.

وی در ادامه افزود: این جانور پوست نخودی رنگ با خالهای سیاه و گرد و كوچك دارد و موهایش زبر و كوتاه است، اندامی كشیده دارد و اندازه بدن یك یوز بالغ 112 تا 135 سانتیمتر با دمی به اندازه 66 تا 84 سانتیمتر است و وزنش می تواند از 34 تا 54 كیلوگرم باشد.

معاون پایش و نظارت اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: خطی معروف به 'خط اشك' از گوشه چشم این حیوان تا گوشه لبش امتداد یافته كه در نوع ایرانی یوزپلنگ ضخیم تر از نوع آفریقایی آن است.

بر اساس اعلام 'اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت' یوزپلنگ آسیایی در كنار 36 گونه دیگر جانوری خراسان رضوی در فهرست قرمز طبقه بندی شده و بطور خاص در معرض خطر انقراض قرار دارد.

خراسان رضوی دارای 43 منطقه تحت حفاظت با وسعت دو و نیم میلیون هكتار دارد كه 20 درصد مساحت این استان را تشكیل می دهد.

حیات وحش خراسان رضوی دارای 80 گونه پستاندار، 286 گونه پرنده، دو گونه دو زیست، 68 گونه خزنده و 24 گونه است.ك/3

7496/1858