۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۱۰
کد خبر: 81605285
T T
۰ نفر

وجود يوزپلنگ در چهار شهرستان خراسان رضوي مستندسازي شد

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۱۰
کد خبر: 81605285

مشهد - ايرنا - معاون پايش و نظارت اداره كل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي گفت: وجود گونه يوزپلنگ آسيايي در شهرستانهاي سرخس، بجستان، خواف و بردسكن مستندسازي شده است.

محمد عرفاني روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در اين چارچوب حضور اين گونه ارزشمند در حيات وحش چهار شهرستان مشاهده و تصويربرداري شده است.

وي گفت: خراسان رضوي جزو 10 استان داراي گونه يوزپلنگ آسيايي در كشور است.

معاون اداره كل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي افزود: معمولا يوزپلنگ در مناطق استپ، كويري و تپه ماهوري زيست مي كند كه شمار آن در كشور بسيار كم است و آمار مشخصي از آن در دست نيست.

وي همچنين اظهارداشت: خطراتي از جمله تصادفات جاده اي، كاهش منابع غذايي گونه در مناطق به علت خشكسالي و شكار حيات يوزپلنگ را تهديد مي كنند.

عرفاني گفت: طي هماهنگي انجام شده با انجمن ملي حفاظت از يوزپلنگ 'پروژه نصب دوربين هاي تله اي' با هدف رصد و آمارگيري از اين گونه ارزشمند جانوري در حال اجرا است.

وي در ادامه افزود: اين جانور پوست نخودي رنگ با خالهاي سياه و گرد و كوچك دارد و موهايش زبر و كوتاه است، اندامي كشيده دارد و اندازه بدن يك يوز بالغ 112 تا 135 سانتيمتر با دمي به اندازه 66 تا 84 سانتيمتر است و وزنش مي تواند از 34 تا 54 كيلوگرم باشد.

معاون پايش و نظارت اداره كل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي گفت: خطي معروف به 'خط اشك' از گوشه چشم اين حيوان تا گوشه لبش امتداد يافته كه در نوع ايراني يوزپلنگ ضخيم تر از نوع آفريقايي آن است.

بر اساس اعلام 'اتحاديه بين المللي حفاظت از طبيعت' يوزپلنگ آسيايي در كنار 36 گونه ديگر جانوري خراسان رضوي در فهرست قرمز طبقه بندي شده و بطور خاص در معرض خطر انقراض قرار دارد.

خراسان رضوي داراي 43 منطقه تحت حفاظت با وسعت دو و نيم ميليون هكتار دارد كه 20 درصد مساحت اين استان را تشكيل مي دهد.

حيات وحش خراسان رضوي داراي 80 گونه پستاندار، 286 گونه پرنده، دو گونه دو زيست، 68 گونه خزنده و 24 گونه است.ك/3

7496/1858 /1484
۰ نفر