۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۹:۳۰
کد خبر: 81606181
T T
۰ نفر

افزايش كشت تريتيكاله در فارس نياز به حمايت دولت دارد

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۹:۳۰
کد خبر: 81606181
افزايش كشت تريتيكاله در فارس نياز به حمايت دولت دارد

شيراز - ايرنا - رييس سازمان جهاد كشاورزي فارس گفت: افزايش كشت تريتيكاله به عنوان كشت جايگزين مناسب گندم در فارس نياز به حمايت دولت دارد.

محمد مهدي قاسمي ، سه شنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت:تريتيكاله محصولي از تلاقي گندم و چاودار است كه مانند چاودار از رشد سريع و قابليت توليد در اراضي فقير و كم بازده برخوردار است و خصوصيات برتر كيفي و زراعي گندم را دارد.

وي ادامه داد: تغيير الگوي كشت و بهره گيري از كشت هاي جايگزين مي تواند در مديريت منابع آب و حفظ كشاورزي پايدار فارس اثر گذار باشد.

رييس سازمان جهاد كشاورزي فارس اضافه كرد:در صورت حمايت دولت ، اعلام خريد تضميني و تعيين متولي خريد، اين محصول مي تواند به عنوان يك جايگزين مناسب گندم در الگوي كشت در فارس مطرح شود.

قاسمي بيان كرد:سطح زير كشت تريتيكاله در چند سال اخير در استان فارس روند صعودي داشته و از يك هزار و 400 هكتار به چهار هزار و 100 هكتار رسيده است .

وي گفت:اما سال 93 به دليل عدم اعلام قيمت خريد تضميني براي اين محصول و مبهم بودن قيمت فروش آن براي كشاورزان ، سطح زير كشت اين محصول به دو هزار و 800 هكتار رسيد .

به گفته وي ، تريتيكاله به دليل ظرفيت بالاي توليد و تغذيه مي تواند در تامين بخشي از نياز علوفه دام كشور نيز نقش مهمي داشته باشد.

رييس سازمان جهاد كشاورزي فارس ، مقاومت در برابر شوري آب ، كاهش مصرف آب نسبت به گندم ،عملكرد بالاتر نسبت به جو و گندم ، قابليت كشت در زمين هاي سنگلاخ با حاصلخيزي اندك و سازگاري با اقليم هاي مختلف را از مزاياي كشت تريتيكاله بيان

كرد.ك/3

6117 /6118