۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۱۲
کد خبر: 81610891
T T
۰ نفر

تلاش آمريكا براي ايفاي نقش فعالتر در مساله اوكراين

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۱۲
کد خبر: 81610891
تلاش آمريكا براي ايفاي نقش فعالتر در مساله اوكراين

مسكو - ايرنا - آمريكا براي ايفاي نقش فعالتر در مساله اوكراين به منظور تامين منافع خود تلاش مي كند و در راستاي اين سياست، 'ويكتوريا نولاند' دستيار امور اروپاي شرقي و اوراسياي وزير امور خارجه آمريكا امروز يكشنبه به مسكو مي آيد.

به گزارش رسانه هاي روسي، نولاند براي بحث و مذاكره با مقامهاي روسي در مورد اوضاع اوكراين به مسكو مي آيد و با مقامهاي عاليرتبه روس در باره گامهاي عملي براي اجراي بندهاي توافقنامه مينسك به منظور حل و فصل بحران اوكراين گفتگو خواهد كرد.

دستيار وزير امور خارجه آمريكا در جريان سفر دو روزه خود در مسكو با 'سرگئي ريابكوف' و 'گئورگي كاراسين' معاونان وزير خارجه روسيه ديدار خواهد كرد.

در برنامه سفر نولاند به مسكو، ديدار وي با نمايندگان جامعه مدني نيز گنجانده شده است كه در چارچوب آن دستيار وزير خارجه آمريكا با سران گروه هاي مخالف دولت روسيه ديدار مي كند.

ديدار با رهبران گروه هاي مخالف دولت روسيه در سال هاي اخير بخشي از برنامه اكثر سفرهاي مقامهاي عاليرتبه آمريكايي به اين كشور را تشكيل مي داده كه در واقع اقدامي مداخله جويانه محسوب مي شود و هيچگاه از طرف روسها استقبال نشده است.

سفر خانم نولاند به مسكو به دنبال ديدار 'جان كري' وزير امور خارجه آمريكا از روسيه انجام گرفت كه روز 12 ماه مي جاري در شهر بندري سوچي روسيه با 'ولاديمير پوتين' رييس جمهوري و 'سرگئي لاوروف' وزير خارجه اين كشور ديدار كرد.

مساله اوكراين در اين ديدارها محور مذاكرات را تشكيل مي داد و كري به مدت هشت ساعت در پشت درهاي بسته با پوتين و لاوروف گفتگو و تبادل نظر كرد.

رسانه هاي روسيه روز چهارشنبه هفته گذشته با اشاره به ديدارهاي وزير امور خارجه آمريكا با همتاي روس خود و رييس جمهوري روسيه اعلام كردند: مسكو و واشنگتن براي فشار بر طرف هاي مناقشه اوكراين به منظور اجراي كامل توافقنامه مينسك توافق كردند.

روزنامه رسمي «راسيسكايا گازتا» در اين باره نوشت: طرف هاي روس و آمريكايي توافق كردند كه دولت اوكراين و سران جمهوري هاي خودخوانده دونتسك و لوهانسك را براي اجراي كامل مفاد توافقنامه مينسك، ترغيب كنند.

وزير امور خارجه روسيه با بيان اينكه در مذاكرات با كري در ارزيابي مسايل اوكراين اختلاف نظر وجود داشت، گفت: ملاقات در سوچي امكان درك بهتر مواضع طرف هاي روس و آمريكايي را فراهم كرد.

لاوروف همچنين رييس جمهوري و دولت اوكراين را به تمايل نشان ندادن به اجراي توافقنامه مينسك متهم و از جمله به اظهارات اخير 'پترو پوروشنكو' رييس جمهوري اوكراين اشاره كرد كه گفته بود نيروهاي اوكرايني كنترل فرودگاه دونتسك را دوباره به دست خواهند آورد.

وزير امور خارجه امريكا هم در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با همتاي روس خود با اعلام موضع كشورش در مساله اوكراين گفت كه توافقنامه مينسك تنها راه براي برقراري صلح در اوكراين است و بايد بطور كامل اجرا شود.

جان كري گفت: اگر اين توافقنامه بطور كامل اجرا شود تحريم هاي آمريكا و اتحاديه اروپا هم در مورد روسيه لغو خواهد شد.

به گزارش روزنامه ماسكوفسكي كامسامولتس، وزير امور خارجه آمريكا در ديدار با مقام هاي روسي پنج شرط اوباما در مورد مساله اوكراين را به طرف روسي ابلاغ كرده است.

اين شرايط شامل توقف درگيري ها در منطقه «شيروكينو» در شرق اوكراين، واگذاري اختيارات بيشتر توسط دولت اوكراين به مناطق اين كشور، برگزاري انتخابات در مناطق دونتسك و لوهانسك تحت نظارت سازمان هاي بين المللي، تامين شرايط دسترسي مناطق مناقشه به كمك هاي انساني و آزادي تمام زندانيان سياسي از جمله «نادژدا ساوچنكو» خلبان زنداني اوكراين در روسيه مي شود.

طرف هاي روس و آمريكايي توافق كردند كه از نفوذ خود بر طرف هاي مناقشه در اوكراين براي اجراي كامل توافقنامه مينسك و حل و فصل سياسي مسايل اين كشور استفاده كنند و همچنين با توجه به وجود اطلاعات نادرست در مورد وقايع اوكراين، به تماس هاي دوجانبه براي بحث در مورد مسايل اين كشور ادامه دهند.

ديدار جان كري از روسيه تا حدودي رويارويي مسكو و واشنگتن در مورد بحران اوكراين را كه در ماههاي اخير بويژه در فوريه (بهمن-اسفند) گذشته با توجه به درگيري هاي خونين در شرق اوكراين به بالاترين سطح رسيده بود را كاهش داد.

در اين شرايط دستيار وزير امور خارجه آمريكا براي گرفتن نتيجه بيشتر از تلاش هاي ديپلماتيك آمريكا براي حل بحران اوكراين و گسترش حضور خود در اين كشور و ايفاي نقش فعالتر در مساله اوكراين به مسكو سفر مي كند.

خانم نولاند قبل از سفر به مسكو به مدت دو روز در كي يف با سران اوكراين ديدار كرد كه ملاقات با پترو پوروشنكو رييس جمهور، 'آرسني ياتسنيوك' نخست وزير و 'آرسن آواكوف' وزير كشور اوكراين از آن جمله بود.

ديدار مقام آمريكايي با سران اوكراين پشت درهاي بسته انجام گرفت و در آن راههاي پايان دادن به بحران اوكراين مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش دفتر مطبوعاتي رييس جمهوري اوكراين، پوروشنكو در ديدار با نولند خاطرنشان كرد كه توسعه روابط و مشاركت با آمريكا در اولويت سياست خارجي آمريكا قرار دارد.

وي همچنين بر پايبندي كي يف به توافقنامه 13 ماده اي مينسك براي حل و فصل مسالمت آميز بحران اوكراين تاكيد كرد.

نولاند پس از اين ديدارها در جمع خبرنگاران گفت كه واشنگتن مصمم به افزايش مشاركت خود در روند اجراي توافقنامه مينسك با همكاري با اتحاديه اروپا و كشورهاي عضو گروه نورماندي است.

دستيار وزير امور خارجه آمريكا گفت كه در جريان ديدارهايش در كي يف در مورد اجراي توافقنامه مينسك و مسايل امنيتي با مقامهاي اوكرايني گفتگو كرده است.

وي همچنين گفت كه در اين ديدارها در باره كنترل مرزهاي روسيه و اوكراين توسط ناظران سازمان امنيت و همكاري اروپا و بازرسي محموله هاي انساني ارسالي روسيه به شرق اوكراين گفتگو كرده است.

روسيه از تلاش هاي آمريكا براي افزايش نقش در مذاكرات گروه چهار نورماندي استقبال نكرد و سرگئي ريابكوف معاون وزير خارجه روسيه كه بيش از ديگر مقامهاي روس با طرف هاي آمريكايي ارتباط دارد روز شنبه اعلام كرد كه روسيه دليلي براي ورود آمريكا به مذاكرات گروه چهار نورماندي نمي بيند.

گروه نورماندي از روسيه، اوكراين، فرانسه و آلمان تشكيل شده است و به دليل برگزاري نخستين ديدار سران اين چهار كشور در منطقه نورماندي فرانسه به اين نام موسوم شده است.

ريابكوف با انتقاد از مواضع آمريكا گفت كه طرف روسي هيچ گونه تغييري در مواضع آمريكا در مساله اوكراين نمي بيند.

وي افزود: در هر ديدار با شركاي آمريكا تلاش مي كنيم آنها را متقاعد كنيم از مواضع غير سازنده در مساله اوكراين صرف نظر كنند، اما نتيجه قابل توجهي به دست نياورده ايم.

سران مناطق لوهانسك و دونتسك هم كه در يك سال اخير سياست هاي خصمانه اي را از طرف آمريكا در مورد اين دو منطقه و با حمايت جانبدارانه واشنگتن از كي يف، بويژه تحويل تسليحات پيشرفته و اعزام مزدوران شاهد بودند، از افزايش نقش آمريكا در حل مناقشه اوكراين استقبال نمي كنند.

'آندره پورگين' رييس مجلس جمهوري خودخوانده دونتسك روز شنبه در اين باره گفت كه اظهارات دستيار وزير امور خارجه آمريكا در مورد مذاكرات صلح و اجراي توافقنامه مينسك تلاش مداخله جويانه است كه نتيجه مثبتي به همراه نخواهد داشت.

بدبيني روسها و سران مناطق خودخوانده دونتسك و لوهانسك به تلاش هاي آمريكا براي ايفاي نقش پررنگتر در مساله اوكراين با تصويب لايحه كمك تسليحاتي 200 ميليون دلاري آمريكا به اوكراين در كنگره آمريكا تشديد شده است و مقامهاي روس و نمايندگان مناطق جنوب و شرق اوكراين، نيت واشنگتن را صلح جويانه نمي دانند.

به عقيده كارشناسان، در اين شرايط ويكتوريا نولاند فردي كه هماهنگي انقلاب رنگي يك سال پيش در اوكراين را برعهده داشت و بخاطر توزيع بيسكويت در ميدان استقلال كي يف (ميان شركت كنندگان در ناآرامي هاي مخالفان دولت) در حوادث ماه فوريه كه به سرنگوني حكومت ويكتور يانوكوويچ، در روسيه بشدت بدنام شده است، در مسكو نمي تواند به نتيجه قابل توجهي دست بيابد.

بسيار بعيد به نظر مي رسد كه روسها با نفرتي كه از نولاند دارند، صداقت وي در مذاكرات را باور كنند اما با توجه به تلاش مسكو براي رفع اختلافات با آمريكا در ديدارهاي دستيار وزير امور خارجه آمريكا در مسكو تا حدودي زمينه براي حل و فصل مسايل ميان روسيه و آمريكا فراهم خواهد شد كه در ديدارهاي بعدي مقامهاي روس و آمريكايي از آن استفاده خواهد

شد.

اروپام**391**1485**1479