۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۵:۱۲
کد خبر: 81611116
T T
۰ نفر
پرورش 110 واریته كرم ابریشم برای حفظ اندوخته های ژنتیكی كشور

انزلی - ایرنا - رییس مركز توسعه نوغانداری كشور از پرورش 110 واریته كرم ابریشم برای حفظ اندوخته های ژنتیكی و حفاظت از تنوع ژنی كرم ابریشم كشور در استان گیلان خبر داد.

علی اصغر داداش پور روز یكشنبه در جریان بازدید از وضعیت نوغانداری شهرستان انزلی در مصاحبه با ایرنا اظهار كرد : در كار مشترك با مركز تحقیقات ابریشم كشور، به دنبال یافتن واریته های مناسب برای پرورش در راستای افزایش بهره وری هستیم .

وی افزود : امسال برای پرورش اجداد كرم ابریشم، 38 جعبه تخم نوغان را در صومعه سرا و فومن در حال پرورش داریم كه بعد از پرورش 45 روزه، یك هزار و 300 جعبه نژاد والد تولید خواهد شد.

به گفته داداش پور؛ از این تعداد بیش از 40 هزار جعبه تخم نوغان هیبرید برای توزیع در سال 95 تولید خواهد شد.

وی با اشاره به پیش بینی توزیع 36 هزار جعبه تخم نوغان در كشور اظهار كرد: تاكنون بالغ بر 27 هزار جعبه تخم نوغان در كشور توزیع شد و توزیع تخم نوغان در استان گیلان همچنان ادامه دارد.

رییس مركز توسعه نوغانداری كشور یادآور شد: پارسال 31 هزار جعبه تخم نوغان در كشور توزیع شد كه از آن، كمتر از یك هزار تن پیله تر ابریشم استحصال شد.

وی متذكر شد: این مركز دو رویكرد اصلی تولید نهال توت اصلاح شده و تولید تخم نوغان را در بحث تامین نهاده های مورد نیاز برای توسعه نوغانداری دنبال می كند .

داداش پور افزود: خوشبختانه امسال هر دو نهاده در سرفصل نهاده های كشاورزی مشمول یارانه قرار گرفته است .

وی با بیان این كه دنبال مشاركت با بخش غیردولتی برای تولید نهاده های توت اصلاح شده و تخم نوغان هستیم، گفت: تولید نهال توت را امسال به بخش غیردولتی واگذار كردیم.

به گفته داداش پور؛ در مرحله اول 600 میلیون ریال یارانه برای 60 هزار اصله نهال توت منظور شده و برای اختصاص یارانه در خصوص تخم نوغان در حال رایزنی هستیم .

وی با اشاره به پیش بینی تولید یك هزار تن پیله ابریشم تر از 36 هزار جعبه تخم نوغان تصریح كرد: اطلاع رسانی و نظارت بر فرایند خرید توافقی بالاتر از قیمت تضمینی پیله تر ابریشم، قطعا در حضور فعال بخش غیردولتی برای خرید توافقی پیله تر ابریشم موثر است .

داداش پور خاطرنشان كرد: یكی از برنامه های ما اتخاذ رویكرد توانمند سازی نوغانداران، كارشناسان و حتی مدیران دستگاه های اجرایی برای آشنایی با یافته های نوین نوغانداری و دانش افزایی در این حوزه است.

وی ادامه داد: به این منظور مجتمع آموزشی ترویجی پسیخان رشت را كه سال ها بلا استفاده بود، در حال آماده سازی است تا با برگزاری دوره های آموزشی، گامی در جهت ترویج یافته های نوین این رشته برداشته شود .

رییس مركز توسعه نوغانداری كشور تاكید كرد: اعتقاد ما این است كه توسعه نوغانداری در كشور بعد از یك افول شدید، نیازمند نگاه همه جانبه از تولید تا بازار است.

وی افزود: مركز توسعه نوغانداری كشور به عنوان متولی این بخش، خود را مكلف می داند تا با ایجاد هماهنگی لازم با دستگاه های اجرایی مرتبط و تشكل های مردم نهاد زمینه توسعه و احیاء توتستان ها ، ترغیب نوغانداران به پرورش كرم ابریشم و تولید پیله تر را فراهم كند.

داداش پور متذكر شد: همچنین توجه به صنایع ابریشم كشی اعم از سنتی و صنعتی برای فراوری تبدیل پیله به نخ و همینطور كارگاه های قالی بافی و رسیدن به محصول نهایی اعم از فرش، پوشاك و سایر تولیدات از دیگر رویكردهای مدنظر این مركز است.

وی خاطرنشان كرد: اكنون به جای واردات نخ ابریشم باید به دنبال جایگزین كردن واردات پیله ابریشم باشیم تا چرخ صنایع ابریشم كشی اعم از سنتی و صنعتی نیز در كشور به حركت درآید و شاهد استمرار اشتغال در این بخش باشیم .

وی خاطرنشان كرد : نوغانداری می تواند به عنوان یكی از مشاغل مكمل بخش كشاورزی در استمرار و پایداری تولید ، بهبود معیشت كشاورزان و استمرار اشتغال در جوامع روستایی در كنار توجه به گردشگری كشاورزی مورد بهره برداری قرار گیرد.

رییس مركز توسعه نوغانداری كشور متذكر شد: اعتقاد ما این است كه توسعه نوغانداری مستلزم نگاه برنامه ای است از این رو در برنامه ششم توسعه به مقوله توسعه نوغانداری توجه ویژه خواهیم كرد.

پرورش كرم ابریشم در استان های گیلان ، مازندران ، گلستان ، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی ، آذربایجان شرقی ، اصفهان، فارس، یزد و خوزستان انجام می شود.

هم اكنون 11 هزار هكتار مساحت توتستان های كشور است كه هشت هزار هكتار آن در گیلان وجود دارد و 30 هزار نوغاندار در این عرصه فعالیت می كنند.

پیله ابریشم تولید نوغانداران ایران در یك هزار و 200 كارگاه سنتی ابریشم كشی تربت حیدریه و چهار كارخانه صنعتی استان های گیلان و خراسان رضوی به نخ ابریشم تبدیل می شود.

قیمت خرید تضمینی هر كیلوگرم پیله تر ابریشم در سال جاری نیز 151 هزار ریال تعیین شده و به استان های تولیدكننده كرم ابریشم ابلاغ شده است.

امسال 200 هزار اصله نهال توت اصلاح شده هم بصورت یارانه ای تولید و در 15 استان توت خیز كشور توزیع شده است.

پرورش كرم ابریشم از اوایل فروردین هرسال آغاز می شود و پس از طی یك دوره حدود دو ماهه، نوغانداران موفق به تولید پیله تر می شوند.

سال گذشته، یك هزار تن پیله تر ابریشم در كشور تولید شد.

مركز توسعه نوغانداری كشور از سال 93 در گیلان ایجاد شد و از امكانات شركت پرورش ابریشم ایران بر اساس مصوبه هیات وزیران بعنوان متولی نوغانداری در كشور برای اعمال وظایف حاكمیتی، نظارتی و توسعه ای بهره می گیرد.ك/3

6030/2007
۰ نفر