۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۳۵
کد خبر: 81614802
T T
۰ نفر
مشاور استاندار مركزی: زنان به دام مصرف ماده مخدر گل نیفتند

اراك - ایرنا - مشاور استاندار استان مركزی گفت: ماده مخدر گل كه تركیبی خطرناك از چندین مخدر شیمیایی و صنعتی با دامنه آسیب بالا است، چندگاهی است به كشور وارد شده و نیاز است كه زنان با آگاهی از عوارض مرگبار آن، به دام مصرفش نیفتند.

زهرا فرجی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان كرد: بر اساس اطلاعات منتشر شده، ماده مخدر گل از چند افزودنی صنعتی و خطرآفرین به حشیش و ماری جوانا تشكیل شده و هر فرد كه به آن آلوده شود راه بازگشت ندارد.

وی با بیان اینكه هشت درصد از معتادان استان مركزی را زنان شامل می شوند، گفت: گرایش زنان به مواد مخدر به مراتب از اعتیاد مردان آسیب زا تر است چرا كه تربیت فرزندان و مدیریت خانه با زنان است و استفاده مواد مخدر لطمه های جدی در زادآوری، سلامت محیط خانواده و تربیت نسل پویا دارد.

مدیركل دفتر امور زنان و خانواده استانداری استان مركزی گفت: مهار اعتیاد زنان و پیشگیری از آلوده شدن آن ها به مواد افیونی یكی از راهبردهای اولویت دار حوزه زنان استانداری مركزی است و نیاز است با كمك رسانه ها و نهادهای آموزشی و اطلاع رسانی در خصوص مواد مخدر صنعتی به ویژه گل به زنان هشدارهای لازم منتقل شود.

فرجی اظهار كرد: ماده مخدر گل برخلاف اسم آن پرپر كننده سلامت فرد و تحكیم خانواده ها است و باید به عنوان یك تهدید جدی از شیوع آن در جامعه جلوگیری كرد و با حلقه های اطلاع رسانی موثر جلوی آسیب های گسترده بهداشتی و اجتماعی آن را گرفت.

یك متخصص مسمومیت ها در استان مركزی گفت: ماده مخدر گل از خانواده مخدرهای حشیش و ماری جوانا است كه از سرشاخه های گیاه شاهدانه و تركیبات شیمیایی روانگردان كه بر روی آن اسپری شده ،تشكیل می شود.

دكتر سید محمد جمالیان افزود: این مخدر به حشیش مصنوعی نیز شهرت دارد كه مصرف آن موجب بروز اضطراب شدید ، ترس های بیمارگونه، روانپرشی و توهم، آسیب های وسیع ریوی و تنفسی، اختلال جنسی، ابتلا به سرطان های بیضه و ریه افزایش فشار خون و نارسایی كلی ها و قلب می شود.

وی اظهار كرد: این مخدر به شدت قدرت ایمنی بدن را كاهش داده و با وجود سرخوشی و خنده در هنگام مصرف، پس از گذشت مدت كوتاهی افسردگی، خشكی دهان، ضربان قلب بالا، بی اشتهایی، فراموش كاری و وحشی گری و نبود كنترل عصبی را در فرد به همراه دارد.

این متخصص مسمومیت ها بیان كرد: هنوز گزارشی از پزشكی قانونی در مصرف این ماده مخدر خطرناك در اراك گزارش نشده اما، اگر فردی اعتیاد به ماده مخدر گل پیدا كند تقریبا می توان گفت كه ترك اعتیاد و بازگشت او به زندگی سالم غیرممكن است.

دكتر جمالیان گفت: ماده مخدر گل بیش از عوارض جسمانی ،مشكلات روانی و توهم ها را به همراه دارد و سیستم عصبی و روانی فرد دچار اختلالات غیرقابل برگشت می شود.

وی هشدار داد: شنیده شده این مخدر در قالب شیرینی هایی با نام معجون زابلی و با نام بمب خنده نیز وجود دارد و مردم باید مراقب باشند كه به دام آن نیفتند.

ماده مخدر گل گیاهی است كه در روی آن كریستال های تركیبات صنعتی خطرناك و روان گردان وجود دارد و قدرت توهم زایی آن دو تا سه برابر ماری جوانای معمولی است.

این مخدر به صورت تنباكو برای قلیان، سیگاری وتركیب با مواد شیرینی دیده شده است.ك/3

6013/