سعيد سبحاني روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در بجنورد اظهار كرد: اين درحالي است كه به علت سخت گيري بانك ها در پرداخت تسهيلات و اخذ وثيقه باعث شده رغبتي از سوي مالكان اين ناوگان هاي فرسوده براي نوسازي ايجاد نشود.
وي اضافه كرد:حداقل قيمت ناوگان حمل و نقل باري سنگين بين سه تا چهار ميليارد ريال است كه تامين تمام اين سرمايه از محل آورده مالك خودرو امكانپذير نبوده و نياز به تامين منابع مالي از محل تسهيلات بانكي است.
دبير شوراي حمل و نقل و ترافيك خراسان شمالي گفت: به نظر مي رسد بانك ها بايد حداقل 60 تا 70 درصد قيمت خودروهاي سنگين را از محل تسهيلات تامين و مابقي سهم آورده مالك باشد و وثيقه دريافت تسهيلات نيز سند خودرو با ضميمه بيمه بدنه باشد.
سبحاني اظهار كرد: اين در حالي است كه بانك ها نه تنها تسهيلات با نرخ 23 درصدي براي خريد خودروهاي سنگين در اختيار مالكان مي گذارند، بلكه سقف تسهيلات نيز 20 تا 30 درصد قيمت خريد خودرو را تامين مي كند.
وي مشكل اصلي در پرداخت اين تسهيلات را تامين وثيقه بانكي دانست و گفت: بانك ها در ازاي پرداخت تسهيلات براي خريد خودرو، سند زمين را به عنوان ضامن مطالبه مي كنند كه از توان مالكان خودرو خارج است.
به گفته وي سنگي كه بانك ها لاي چرخ نوسازي خودرو در اين استان همانند ساير استان هاي كشور قرار مي دهند باعث شده تا اين طرح به سرانجام مطلوبي نرسد.
مديركل حمل و نقل خراسان شمالي گفت:سازمان متبوعش براي كم كردن فشار به حمل ونقل باري در استان ها طرح نوسازي را براي خودروهاي باري با سن 40 سال عملياتي كرده كه تعداد اين خودروها در استان حدود 110 دستگاه است.
به گفته وي براساس بخشنامه سازمان حمل و نقل در سالجاري كارت هوشمند اين خودروها ابطال شده و بايد در قالب نوسازي ناوگان ، خودروهاي جديد وارد شود.
وي مجموع ناوگان حمل و نقل باري استان را حدود سه هزار و 174دستگاه و ميانگين سن آنها را 12 سال اعلام كرد كه پنج سال عمر اين ناوگان جوانتر از ميانگين كشوري است.
وي خودروهاي باري با عمر 35 سال را در اين استان 269 دستگاه اعلام كرد كه بزودي طرح نوسازي اين ناوگان ها نيز در دستور كار قرار داده مي شود و براي نوسازي نيز نيازمند تامين اعتبار در قالب تسهيلات است.
سبحاني ابراز اميدواري كرد: با سفر رييس جمهوري به خراسان شمالي، هيات وزيران در مصوبه اي خط اعتباري ويژه اي را براي نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي به عنوان استان محروم مصوب و بانك ها را تمكين به اجرا اين مصوبات كند.
در استان خراسان شمالي سالانه دو ميليون و 500 هزار مسافر از طريق ناوگان عمومي به اقصي نقاط ايران و استان جابه جا مي شوند و ناوگان باري نيز حدود 3/5 ميليون بار را جابجا مي كند.ك3
6982/6042
بجنورد - ايرنا - مديركل حمل ونقل و پايانه هاي خراسان شمالي گفت: براساس برنامه سازمان مديريت و حمل و نقل سوخت 530 دستگاه ناوگان حمل و نقل باري استان با سن 25سال به بالا بايد از رده خارج شود.